Gå til innhold

HBO Nordic endrer vilkårene for bindingstid


Anbefalte innlegg

Folk kan gjøre hva de vil for min del så lenge de ikke bryter loven. Hva er poenget ditt?

 

Jeg kan ikke tvinge noen til å være kunde hos HBO, men jeg kan synes at det er latterlig at man hisser seg opp fordi lanseringen ble utsatt med to måneder og til og med påstå at det er et løftebrudd.

 

Var det ikke ett løftebrudd? Du kan jo argumentere så mye du vil om at det finnes viktigere ting i verden, men folk lar seg engasjere av både viktige og mindre viktige ting, HBO mener åpenbart selv at de er viktige nok til at folk bør betale for de, da får de jobbe med å levere en god tjeneste.

 

Poenget mitt er at klager over at folk mener de har krav på ting, som om vi bare må stå å ta imot hva som helst fra selskaper. Det er selskapene som skal selge til kundene, ikke motsatt, så man kan gjerne kreve om det er det som skal til.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke ett løftebrudd?

Nei, det var det ikke (så sant de ikke tok i mot forhåndsbetaling med løfte om leveranse i oktober).

 

Hvis jeg tar deg i hånden og lover å bygge en terrasse for deg som skal være ferdig i løpet av oktober, og ikke leverer, da er det et løftebrudd.

 

Hvis vi signerer en kontrakt der du lover å sende meg et maleri i løpet av oktober, og ikke leverer, da er det et løftebrudd.

 

Hvis et selskap annonserer at de skal åpne en tjeneste i oktober, men ikke leverer, er dette ikke et løftebrudd fordi det ikke er inngått en avtale. Når dette selskapet lever av å streame film, et uviktig produkt, blir det syting å klage over at de ikke gjør det allikevel.

 

Buhu, vi fikk ikke streame film i oktober likevel.

 

Klart vi ikke skal tåle hva som helst i fra bedrifter, men vi har ikke rett til å kreve noe eller føle oss urettferdig behandlet hvis man ikke har inngått en avtale med dem.

Lenke til kommentar

Avtalebrudd og løftebrudd er ikke det samme. Man kan kreve akkurat det man vil, så er det opp til leverandøren å bestemme seg for om man vil imøtegå sånne krav. Om de tror de kan selge selv uten å oppfylle kravene som stilles.

 

Ellers skjønner jeg ikke logikken i at man skal kreve mindre fordi det er ett uviktig produkt, desto større grunn til å kreve mer av leverandøren. Kunder har bedre ting å gjøre enn å bare ta imot, de kan utøve markedsmakt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk kan gjøre hva de vil for min del så lenge de ikke bryter loven. Hva er poenget ditt?

 

Jeg kan ikke tvinge noen til å være kunde hos HBO, men jeg kan synes at det er latterlig at man hisser seg opp fordi lanseringen ble utsatt med to måneder og til og med påstå at det er et løftebrudd.

Det er faktisk ingen i denne tråden som har klaget på at lanseringen ble utsatt. Det er ikke mange her inne som klager på at tjenesten ble dyrere enn hva som først ble sagt. Det alle klager på er bindingstiden, som faktisk viste seg å være ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dog ser jeg ikke helt hva som er så urimelig at forbrukerne må skjermes fra det å kun tilby et årsabonnement.

 

Du misforstår. Et årstilbud er verken urimelig eller ulovlig, det er helt ok, og mange selskaper benytter seg av dette. Det er imidlertid ikke et årstilbud HBO tilbyr, men et månedstilbud med binding. Dette er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ingen i denne tråden som har klaget på at lanseringen ble utsatt. Det er ikke mange her inne som klager på at tjenesten ble dyrere enn hva som først ble sagt. Det alle klager på er bindingstiden, som faktisk viste seg å være ulovlig.

Du er faktisk en av dem som klagde på prisen. Når det gjelder utsettelsen hadde jeg tidligere tråder om temaet i tankene.

Lenke til kommentar

Du er faktisk en av dem som klagde på prisen.

Ja, jeg er klar over det. Hadde tjenesten blitt lansert som det først så ut til, altså med en lavere månedspris enn konkurrentene og uten bindingstid, hadde jeg uten vurdering abonnert på tjenesten. Muligens lenger enn 12 måneder i strekk også, om jeg hadde vært fornøyd med det jeg fikk for pengene. Men så begynner glansbildet HBO malte for meg å falme like før lansering, og da blir jeg litt irritert. Jeg vil jo så gjerne være kunde, men det betyr ikke at jeg finner meg i alt.

 

Det blir litt som om man skal leie en bil og kommer for å se på den. Så får man beskjed om at den var litt dyrere enn det som stod i katalogen. Og så kan man bare leie den i minimum et helt år. Og så får man den ikke før om noen uker. Og man får ikke lov til å prøvekjøre den allikevel. Og så er det ikke helt sikkert at alt originalinteriøret følger med, men det følger med noe annet som man ikke helt har fått på plass ennå. Og alt det tekniske med bilen får du ikke vite ennå.

 

Etter dette får man følgende i fleisen: - Men det er jo en Mercedes, så du vet jo hva du får!

Endret av Alkjeks
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når noen har en slik drittsekk oppførsel som det kommer frem i artikkelen fra HW, så får de for min del ha det så godt!

 

Liker du seriene deres, så betal for det.

 

Da har de muligheten til å øke budsjettet på storserier som Game of Thrones, noe som sårt trenges.

 

I tillegg kan de lage flere serier, satse på nye konsepter osv.

 

Nekter du å betale når muligheten er der, ikke stjel. Heller la være å se.

Lenke til kommentar

Dette skaper to spørsmål hvor svarene kan bli ganske viktige:

  1. Vil dette gjøre at alle som ble kjempesinte over de opprinnelige vilkårene revurderer avgjørelsen om å boikotte HBO?
  2. Vil prisen uten binding stige (over 79,-), eller vil prisen med binding synke (under 79,-)?

Jeg for min del kommer nok til å gå for ordningen med binding, da jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å bruke HBO en god stund fremover.

 

Litt av dealen er jo at du nå kan velge å prøve det uten binding. Om du synes det fungerer dårlig eller du føler at du ikke bruker det ofte nok, kan du si opp.

 

Er du fornøyd (som jeg tror jeg vil bli), vil du jo bare oppgradere til binding kanskje. Jeg personlig har betalt lenge til spotify og gjør det med glede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...