Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å bruke tilbudskoden jeg fikk, etter å ha kjøpt min PC innen 2. juni 2012, til Januar 2013.

Det er mye på Windows' websider som tyder på at jeg får 5 lisenser (så jeg kan installere W8 på 5 PCer). Men det er litt frustrerende..

 

Har jo et udrag av en tekst her da(http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/buy) :

 

"Tilbudet er gyldig fra 26. oktober 2012 til 31. januar 2013, og er begrenset til fem oppgraderingslisenser per kunde. Hvis du vil installere Windows 8 Pro, må du kjøre Windows XP SP3, Windows Vista eller Windows 7. Prisen varierer etter område og forhandler, og den er avhengig av en rekke andre faktorer, som valutakurs, lokale avgifter, skatter, gebyrer, lokale markedsforhold og andre prishensyn.Prisen du betaler, kan være høyere enn den annonserte prisen på grunn av ovennevnte faktorer."

 

Mener de at jeg får 5 andre lisenser som jeg kan bruke på andre PCer? Liksom gratis?

 

På forhånd takk! Forresten så koster W8 120,- med mitt tilbud :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppgraderte enn av mine pc-er til Windows 8 etter å ha oppgradert hoved-pc-en.

"denne produktnøkkelen er brukt på en annen datamaskin," sto det, når alt var ferdig installert. Jeg hadde også selvfølgelig glemt å skrive ned Windows 7-nøkkelen, så ikke kunne jeg nedgradere. Nå skroter jeg hele pc-en

 

PS. Å piratkopiere windows 8 er pain in the ass

Lenke til kommentar

Du hadde allerede brukt koden, eller? Uansett, nå var jeg enelig ferdig med å laste ned Windows. Hadde tenkt å putte den i en DVD.. Hadde flere valg. Å Installere nå, installere ved hjelp av et medium (eller no) og å installere senere fra skrivebordet. Jeg trakk på å installere fra skrivebordet, men det gikk ikke. Jeg gikk tilbake til skrivebordet, der jeg ikke hadde fått noen fil, eller noe.Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Nei, det betyr at du kan kjøpe opptil 5 lisenser som privatperson.

Betyr det altså at man kan få kjøpt 5 lisenser pr PC innkjøpt etter Juni?

Eller at om man har kjøpt mer enn 5 PCer så får man ikke oppgradert mer enn 5 av dem for denne prisen? Det er jo teoretisk mulig at en familie med flere barn kan ha handlet inn mer enn 5 PCer ;)

 

Må si at det er ganske uklare lisenser de operer med når det dukker opp så mange spørsmål-

Lenke til kommentar
Betyr det altså at man kan få kjøpt 5 lisenser pr PC innkjøpt etter Juni?

Eller at om man har kjøpt mer enn 5 PCer så får man ikke oppgradert mer enn 5 av dem for denne prisen? Det er jo teoretisk mulig at en familie med flere barn kan ha handlet inn mer enn 5 PCer ;)

 

Må si at det er ganske uklare lisenser de operer med når det dukker opp så mange spørsmål-

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er uklart i alle fall. Du kan kjøpe 5 PCer, og oppgradere disse til Windows 8 ved å kjøpe 5 oppgraderings-lisenser.

 

Hvis en familie har kjøpt mer enn 5 lisenser, er det også mer enn 1 person. Begrensningen er for å forhindre at bedrifter/skoler osv bruker dette.

Lenke til kommentar

Så om en person vil ha seg en liten render-farm på 10 maskiner så må han oppgradere til "full" pris altså?

 

Uansett hva du velger så vil en lisens være lik en pc. Så ønsker du å ha Windows 8 på 10 pcer, må du uansett kjøpe 10 lisenser.

Alle lisens typer som lar deg flytte lisensen fra en pc til en annen, gir deg bare mulighet til å være aktivert på en pc på samme tid.

 

Kun MSDN/Technet Retail lisensene som gir deg muligheten til å bruke samme lisens på 10 pcer på samme tid.

Lenke til kommentar

Stemmer jo det.

MSDN = Utvikling

Technet = Testing

 

Microsoft sier at du ikke kan bruke disse lisensene på pcer du bruker til dagligdagse ting, som epost, dokumenter, musikk, film, spill osv. Ikke en gang internett på sider du vanligvis bruker.

Men det er teori. Praksis er vel at det er helt ulogisk å ikke kunne teste opp mot det du bruker f.eks Windows og Office til hver dag.

Hvorfor opprette en ny epost konto uten aktivitet når du kan teste med din vanlige konto?

Hvorfor surfe på jalla sider om du kan surfe på de sidene du pleier å besøke. Osv.

Det er jo da det er testing.

Jeg har i alle fall testet Windows 8 siden 16.august på mine to bærbare pcer. Skulle jo vært nokså dumt om jeg måtte kjøpe to bærbare til bare for å teste jalla ting på dem.

 

Men Technet er jo ikke et billig tilbud lengre. Du må ut med over 3.000 for første året, og nå med årets nye endringer, så vil lisensene bare virke så lenge du betaler for all fremtid.

For 3.000 kroner får du jo 12 oppgraderingslisenser, som du beholder for livet ut.

Greit at man får med en del mer på Technet, men likevel...

Lenke til kommentar

Apropos installasjon på flere maskiner: Hvordan er det med en kjøpt standardlisens for Win8 pro, ikke oppgradering altså. Kan denne lisensen brukes på flere maskiner i husstanden?

 

Tok du deg tid til å lese hva folk skriver, så svarte jeg på dette bare et par poster over din.

 

Uansett hvilken type lisens du kjøper, så er EN lisens = EN pc. Microsoft selger ingen lisenser som kan brukes på flere pcer på samme tid.

Da må du eventuelt kjøpe tjenester som MSDN/Techet, men det er ikke økonomisk lønnsomt så lenge prisen på oppgraderingen er så billig som den er nå.

Lenke til kommentar

Uansett hva du velger så vil en lisens være lik en pc. Så ønsker du å ha Windows 8 på 10 pcer, må du uansett kjøpe 10 lisenser.

Alle lisens typer som lar deg flytte lisensen fra en pc til en annen, gir deg bare mulighet til å være aktivert på en pc på samme tid.

Det er jo greit nok at man må ha 10 lisenser - 1 pr PC. Men det litt underlige er at man kun kan oppgradere 5 av dem til Win8 pga av begrensningen på '5 pr person'.

Hvordan fungerer firma-lisenser da, og hvordan er de priset?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man kjøper en lisens fra dette tilbudet http://windows.micro...NO/windows/home , vil man da kunne bruke denne lisensen på en annen PC om man avinstallerer W8 fra den PCen Windows 8 er kjøpt på?

 

Eller er lisensen kun bundet til den PCen?

 

Har en annen PC som jeg har lånt bort og har tenkt å kjøpe enda en lisens fra en annen PC slik at jeg kan installere W 8 også på den PCen når jeg engang får den tilbake.

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...