Gå til innhold

Det ABSOLUTT beste gamingkortet til under 3k?


Hayabuuza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... forskjellene mellom gtx 670, hd 7970 og gtx 680 i ytelse skilles på noen få prosenter. Å si ting yter nærmest likt er ganske relativt.

okey, da sier jeg at 670 og 7970 yter HELT likt da.

 

Nå må du få riktig fakta på plass. Det hjelper lite å henvise til en fullstendig utdatert oversikt. Med de nyeste driverne (12.11) havner HD 7970 foran GTX 680 i de fleste tilfeller, til og med i BF3. GTX 670 er et bra kort, men det er ment for å konkurrere med lillebroren HD 7950. Det er ingen tvil om at Gigabyte HD 7970 er det desidert beste kjøpet du kan gjøre til under 3000 med tanke på rå ytelse. Om du er fan av PhysX, adaptive V-Sync, TXAA eller lavt støynivå og strømforbruk er ASUS-kortet som du har lenket til et meget godt valg.

 

Husk også at HD 7970 generelt overklokker bedre enn GTX 670, dessuten er gevinsten klokke for klokke bedre (spesielt i høyere oppløsninger). Max overklokket HD 7970 > max overklokket GTX 670. Velger man å overklokke HD 7970 forbi GHz-nivå (1050/1500MHz), noe de aller fleste kort klarer uten problemer, er det ikke lenger konkurranse.

 

perfrel.gif

 

 

EDIT: Siterte feil innlegg.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

doh, tror du ikke 670 kortet også har fått nyere/bedre drivere?

vet at det skal konkurrere mot 7950, men er faktisk på høyde med 7970 i mange spill

670 har så absolutt fått bedre drivere også, det endrer ikke det faktum at AMD har hatt større forbedringer på driversiden de siste 6 månedene, de resultatene Genius-Boy viser til bruker for eksempel 306.23 WHQL (som i det store og hele er praktisk talt identisk ytelsesmessig med nåværende 306.97.) 310.33 beta har jo heller ikke vist seg å være en stor forbedring fra nåværende WHQL, så jeg vet ikke helt hvor du vil med driverdiskusjonen?

 

GTX 670 er posisjonert mot 7970, dette er noe prisen reflekterer også. Har du en spesiell grunn til å mene at 670 er ment å konkurrere mot 7950?

Jeg kan jo også vende på påstanden tilbake: 680 er ment å konkurrere mot 7970 GHz Edition, men det er faktisk på høyde med 7950 i enkelte spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

doh, tror du ikke 670 kortet også har fått nyere/bedre drivere?

vet at det skal konkurrere mot 7950, men er faktisk på høyde med 7970 i mange spill

670 har så absolutt fått bedre drivere også, det endrer ikke det faktum at AMD har hatt større forbedringer på driversiden de siste 6 månedene, de resultatene Genius-Boy viser til bruker for eksempel 306.23 WHQL (som i det store og hele er praktisk talt identisk ytelsesmessig med nåværende 306.97.) 310.33 beta har jo heller ikke vist seg å være en stor forbedring fra nåværende WHQL, så jeg vet ikke helt hvor du vil med driverdiskusjonen?

 

GTX 670 er posisjonert mot 7970, dette er noe prisen reflekterer også. Har du en spesiell grunn til å mene at 670 er ment å konkurrere mot 7950?

Jeg kan jo også vende på påstanden tilbake: 680 er ment å konkurrere mot 7970 GHz Edition, men det er faktisk på høyde med 7950 i enkelte spill.

 

mulig du har rett der, men jeg tror nok at 7970 "ikke ghz" var ment mot 680, men grunnen til at det er likt priset/konkurerer mot 670 er at 670 er såpass bra. så man kunne egentlig kaldt vanilla 7970 for 7950, og ghz edition for vanilla 7970.

Lenke til kommentar

mulig du har rett der, men jeg tror nok at 7970 "ikke ghz" var ment mot 680, men grunnen til at det er likt priset/konkurerer mot 670 er at 670 er såpass bra. så man kunne egentlig kaldt vanilla 7970 for 7950, og ghz edition for vanilla 7970.

Man kan ikke posisjonere et produkt mot et ikke-eksisterende produkt, 7970 ble posisjonert mot 580 da det lanserte, så posisjonerte Nvidia 680 (og senere 670) mot 7970. Hvorfor mener du forresten at vanilla 7970 burde vært kalt 7950? Det er jo heller Nvidia som har bomma med navngivning denne generasjonen med tanke på de minimale ytelsesforskjellene mellom 670 og 680.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

doh, tror du ikke 670 kortet også har fått nyere/bedre drivere?

vet at det skal konkurrere mot 7950, men er faktisk på høyde med 7970 i mange spill

Og så? :hm:

 

Begge selskapene er opptatt av å forbedre ytelsen gjennom optimalisering av drivere, men som arni90 sier er det AMD som har tatt det største skrittet til nå. Ytelsesforbedringen i spill som følger med 12.11b er for én gangs skyld merkbar på skjermen. 310.33b kan knapt kalles en forbedring, tvert i mot gir det litt lavere ytelse i enkelte spill sammenlignet med 306.23/306.97 WHQL. Ikke den mest kjente og troverdige nettsiden, men den underbygger likevel mitt poeng. ARMA II og B:AC er de spillene som nyter best av nye 310.33.

 

 

Jeg sier ikke at AMD kommer til å ligge i tet for evig og alltid, denne krigen mellom AMD og nVIDIA om å ligge et hårstrå foran konkurrenten kommer til å vare evig. Men akkurat nå er det utvilsomt AMD som gir mest "bang for buck" i alle prisklasser, med best pris/ytelse-forhold.

Lenke til kommentar

mulig du har rett der, men jeg tror nok at 7970 "ikke ghz" var ment mot 680, men grunnen til at det er likt priset/konkurerer mot 670 er at 670 er såpass bra. så man kunne egentlig kaldt vanilla 7970 for 7950, og ghz edition for vanilla 7970.

Man kan ikke posisjonere et produkt mot et ikke-eksisterende produkt, 7970 ble posisjonert mot 580 da det lanserte, så posisjonerte Nvidia 680 (og senere 670) mot 7970. Hvorfor mener du forresten at vanilla 7970 burde vært kalt 7950? Det er jo heller Nvidia som har bomma med navngivning denne generasjonen med tanke på de minimale ytelsesforskjellene mellom 670 og 680.

 

skjønner hva du mener. jeg bare mente at amd sine x970 har konkurert mot nvida sine x80 kort, mens x950 til amd som regal har konkurert mot x70 korta til nvidia.

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

skjønner hva du mener. jeg bare mente at amd sine x970 har konkurert mot nvida sine x80 kort, mens x950 til amd som regal har konkurert mot x70 korta til nvidia.

Nei, det er også feil. Dette er første generasjon AMD har yppet mot (og slått) Nvidias toppmodell, x970 har tradisjonelt konkurrert mot x70-kortene til Nvidia.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

skjønner hva du mener. jeg bare mente at amd sine x970 har konkurert mot nvida sine x80 kort, mens x950 til amd som regal har konkurert mot x70 korta til nvidia.

Nei, det er også feil. Dette er første generasjon AMD har yppet mot (og slått) Nvidias toppmodell, x970 har tradisjonelt konkurrert mot x70-kortene til Nvidia.

 

det er feil. for det første 7970 slår IKKE 680. og for det andre så HAR x970 konkurert mot x80 korta til nvidia, at x970 ikke har klart å prestere bedre en x70 er en annen sak.

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

skjønner hva du mener. jeg bare mente at amd sine x970 har konkurert mot nvida sine x80 kort, mens x950 til amd som regal har konkurert mot x70 korta til nvidia.

Nei, det er også feil. Dette er første generasjon AMD har yppet mot (og slått) Nvidias toppmodell, x970 har tradisjonelt konkurrert mot x70-kortene til Nvidia.

 

det er feil. for det første 7970 slår IKKE 680. og for det andre så HAR x970 konkurert mot x80 korta til nvidia, at x970 ikke har klart å prestere bedre en x70 er en annen sak.

7970 GHz Edition > GTX 680, jeg har ikke skrevet noe annet selv om jeg var litt vag.

Når x970 har ligget nærmere x70 i både pris og ytelse kan man ikke påstå at de har konkurrert mot x80.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...