Gå til innhold

Hvert år fram til i dag


Nerowulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

652

 

Japan omorganiserer lederstrukturen i landet. De deler alle byer inn i forskjellige "Machi". Hver Machi har 50 hus. Hver Machi deles så opp i ti biter, med fem hus hver. De fem husene velger ett overhodet som skal representere dem, som oftest den eldste mannen. Hver eneste Machi har dermed 10 overhoder, hvorav det velges én Machi-leder.

 

Dette systemet varer helt frem til andre verdenskrig.

 

 

Vanskelig å finne noe passende bildet, så her er et fotografi av en gammel japansk by:

zpage005.gif

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

662:

 

Arabisk storoffensiv i Sentral-Asia. Umajjad-kalifatets styrker erobrer det enorme området kjent som Stor-Khorasan som også inkluderer Transoxiana som er et nøkkelpunkt langs silkeveien. Den nye religionen islam har dermed på bare få tiår ekspandert fra den arabiske halvøya til hele Midtøsten, Nord-Afrika og langt inn i Sentral-Asia.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/662

 

Map_of_expansion_of_Caliphate.01.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner personlig at perioden vi er i nå er litt "uinteressant" for min del. Men skal nok klare å komme meg gjennom det. Vikingtiden starter om cirka hundre år og da blir det nok fart på sakene :)

 

663

 

Byllepesten gjør nok en gang et innhopp i historien, denne gang i Storbrittania.

 

Burying_Plague_Victims_of_Tournai.jpg

Endret av Gompemann
Lenke til kommentar

Er mye Kina og Arabia akkurat nå, ja, men jeg synes nå det er innteresant jeg også. Selv om jeg gleder meg til vikingtiden kommer.

 

664:

 

Byllepesten som herjer de britiske øyer medfører en sterk avfolkning av kystområdene i sør-England. Flere viktige maktmennesker faller som offer for pesten, deriblant kong Cadafael Cadomedd av Gwynedd, kong Eorchenbert av Kent og biskop Cedd av London.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/664

 

https://sourcebooks.fordham.edu/halsall/basis/bede-book3.asp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

År 666

 

Keiser Tenji av Japan bestiller (eller beordrer) buddistmonkene Zhi Yu og Zhi You til å masseprodusere "kompassvognene" de oppfant noen år tidligere. Før folk dro ut på reiser ble figuren på toppen stilt inn så den peker mot sør. Hele konstruksjonen er mekanisk, og ikke veldig nøyaktig. Men på korte reiser var det godt nok.

 

De er trolig oppfinnerne av Differensialen, et girsystem som gjør det mulig for to forskjellige hjul koblet til den samme motoren å rotere i to forskjellige hastigheter. Denne oppfinnelsen brukes som kjent fremdeles og er å finne i omtrent samtlige kjøretøy.

 

630px-South-pointing_chariot_(Science_Mu

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...