Gå til innhold

[Løst] Rutine formatering/reinstall av W7 (SSD)


Anbefalte innlegg

Hei.

Som emne sier, jeg lurer på om det er noen som har noen gode erfaringer/rutiner på hvordan de gjør "sin" formatering/reinstall av Windows 7. Det finnest sikkert mange tråder om dette her på forumet, men ingen som kan besvare meg helt på alt jeg lurer på.

 

Mange sier også at SSD disk blir ødelagt/tregere når man utfører en formatering/reinstall. Er det noen grense på hvor mange ganger en burde utsette en SSD disk for dette? Er det noen måte å øke farten på SSD disken igjen?

 

Oppsumering:

Hvordan vil du ha gjort formateringen/reinstall? Hurtigformatering eller vanlig formatering av både hdd og SSD eller bare trykke på "slett"?

 

 

Takker for all tilbake meldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare tull at den blir tregere ved reinstall.

Heller motsatt.

 

Formattering /reinstall er greit , men hvis du vil at SSD'en skal yte max , så må du kjøre en secure erase før du reinstallerer OS'et.

Til det bruker jeg et programm som heter HDDErase 3.3

Jeg har lagt ut en liten guide i SSD-benchetråden

Litt kompliserte saker , men når du har lært deg det , så går det meste av seg selv.

 

Hvis du har nyeste EFI BIOS vil du slite med å få dette til.

Det lar seg gjøre , men da kan du evt . bruke HDDErase 4.0

 

Etter at du har brukt programmet , skal ytelsen være akkurat like god som da SSD'enden var helt ny.

 

 

 

 

For å sjekke ytelsen , bruker jeg et program som heter AS SSD

 

Husk å sette BIOS til AHCI før du installerer OS'et.

Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig med secure erase på dagens SSD-er? Jeg skal installere Windows 8 på min Kingston HyperX 120GB til helgen. Denne er tilkoblet en native 6Gbps SATA-port på Intel Z68 HK. Så lenge TRIM fungerer og gjør jobben sin, så holder det vel med en vanlig formatering under installasjonen?

 

Fant dette når jeg Googlet "secure erase":

 

Don't do this unless you NEED to. You don't even need to secure erase your SSD when you reinstall. The only reasons to secure erase is if there is a drastic speed decrease from either a hard workload or a TRIMless environment which you need fix quickly or if your SSD is acting up. Otherwise TRIM and garbage collection will take care of everything automatically.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...