Gå til innhold

[Løst] hvilket objekt kan anbefales for å kunne ta bilder av fugler eventuelt stjernehimmelen?


Anbefalte innlegg

hei!

 

Jeg er super amatør når det kommer til kamera, men lærer sakte men sikkert XD

 

Har veldig dårlig peiling på objektiv og sånt og har derfor ikke vågt meg til å kjøpe et.

 

Jeg lurer på om hvilke objektiv dere vil anbefale for å kunne ta bilder, snakker da om å kunne sitte på en viss distanse og kunne zoome nok inn for å ta bilde av fuglen :) så her trenger jeg anbefalinger på telezoom objektiver :)

 

Og hvor bra objektiv trenger du for å ta bilde av stjernehimmelen f.eks?

 

setter stor pris på tips!

 

Har canon 1000D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen strekker seg fra 700.- til 200.000.- eller mer for et teleobjektiv.

 

Ta bilder av fugl på litt avstand burde man ha et teleobjektiv 400mm eller med mer brennvidde, men det koster.

Kan være enklere og anbefale et fornuftig objektiv hvis vi vet hvor mye du er villig og bruke på dette

 

Til stjernehimmel er det greit med en vidvinkel som er lyssterk, foreksempel Tokina 11-16 f/2.8

Lenke til kommentar

Om du er superamatør, er det gjerne Sigma 50-500mm eller 150-500mm som er aktuelle i begynnelsen. Har hatt et par forskjellige av dem, og de krever mye for å få gode resultater. Det skal være svært godt lys eller montert på et kamera med gode ISO-egenskaper før ting begynner å bli bra. Sigma er også en tredjepart-produsent, og har ikke alltid den beste kvalitetskontrollen. En del objektiver har problemer med feilfokusering. Men, det er en forholdsvis rimelig inngangsport til ekstreme brennvidder.

 

Det er ikke noe å putte på et 1000D, det skal være sagt. Fuglefoto er dessverre en krevende "fotogren", og 1000D er en billig inngangsmodell. Den har ikke ISO-egenskapene (mulighet for høy ISO uten at bildet bare blir korn) eller særlig kjapp/bra autofokus med et sånt objektiv.