Gå til innhold

Tørris i vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du vil ha en sinsykt bra, mer permanent ekstrem-kjøleløsning, så prøv vanlig vannkjøling, men uten radiator. Hvordan får du da vekk varmen spør du? Enkelt, du kobler bare ene enden til vannrørene i huset, og lar avfallsvannet gå ut av huset til et passende sted via en slange. Bare la utmunningen til slangen være lavere i terrenget enn maskinen din så slipper du å tenke på om du har nok trykk.

 

Vannet i springen er nemmelig skikkelig kaldt. Selv om sommeren er det ikke spes mange +gradene, og om viteren ligger det som regel bare noen grader over 0. Med helt vanlig (relativt billg) vannkjøleblokk har du da et ekstremt kjølesystem (vel og merke ikke mobilt). Legger du til et peltier-element så kan du lett gå ned i minusgrader under max-load, og det beste er at du kan koble på andre enheter (GPU, harddisk, northbride, PSU osv.) uten å miste noe målbar kjøleevne (siden varmen ikke kan bygge seg opp).

 

Nei, egentlig er ikke det det beste... Det beste er at maskinen blir 99% lydløs :wink: med vannkjøling på PSU, og en vanlig lyddemper/vannkjøling for harddisken så merker du knapt at maskinen står på. Siden du kan dekke alle deler som produserer nevneverdig varme, så kan du jo også lyd-isolere insidenav kabinettet om du er ektremt lyd-kresen, slik at du blir kvitt alle siste rester av den eneste støyende delen som er igjen : harddisken.

 

Hele sulamitten blir i tillegg totaltsett litt billigere enn en standard vannkjølingspakke. Du trenger ingen pump eller radiator, så der sparer du allerede halvparten. Bruk de pengene til å kjøpe deg vannkjøler til GPU or harddisk, og noen fete peltier-element :wink:

 

Vil tenke meg at denne løsningen inkl. peltier lett kan nå samme temperatur som tørris-kjøling, men denne løsingen er permanent, maintainance-free, støyfri, uten bevegelige deler, og gratis etter investeringen er gjort (så lenge du ikke bor i et område der du betaler for vann etter forbruksmengde).

 

Har jeg inspirert noen enda? 8)

-Stigma

Lenke til kommentar

Eeeeh har jo fullt vannkjølings utstyr som virker veldig bra, skal jeg ikke få bruke det da? :D Funker sikkert bra med kranvann rett inn og rett ut, men hva om jeg skal noen steder med PC'n? Lite praktisk.

 

Dette med tørris er bare no jeg har lyst til å teste og se om det kan være ideelt for litt mere groovy prosessorer enn min lille 2500+ Barton.

Lenke til kommentar
hvis du skal ha kaldt og flytende vann kan du jo alltids ha salt i det, vil nok ikke være bra for metallet i kjøleoppsettet, men vannet vil nok få en temp på -30 i alle fall, men du må huske på å fylle på med salt da

Salt er iallefall IKKE bra mtp. korrosjon! Gjør heller som mange andre har foreslått her, bruk kjølevæske i kjølevannet. Men likevel tror jeg ikke at du klarer å kjøle ned vannet noe særlig under 0 grader C, om du ikke har en ganske stor tank der vannet kommer i kontakt med tørrisen.

Lenke til kommentar

Tørris ja, hehe kasta en pellet som hadde kommet borti no fiske greier litt opp i lufta på en fisketur, kom en måse og glefsa den i seg og så tok det noen sekunder før den fikk store navigerings problemer og nødlandet på rygg i sjøen :lol: Domme glupske fugler.

 

Men fra spøk til ...saken

Du trenger ikke no salt i vannet når du bruker kjølevæske, det vil være rape av kjøleblokkene og i værste fall slange sprekkdannelse over tid.

 

Som du sa så kan det være unødvendig med radiator, men du kan jo ha den på i første runde så du ser hvilke tempraturer du oppnår, kan jo justere ned fan speed på radiatoren også.

 

Tror det blir bra med de filtrene du har og i en sånn isboks eller no til tørris kjøletank. Håper du får tak i tørris da, er mye kult å gjøre med det faktisk. Skal endel bar's trykk for å flenge opp ei 1,5 liters flaske.

Lenke til kommentar

Hvis du legger tørris i en bøtte med vann vil det dannes is rundt tørrisen etter en liten stund. Den vil derfor ikke fordampe, og gi effekt ganske lenge. Da slipper du den hvite dampskyen også, som jeg kan nevne er meget artig å puste inn, helst med et dypt drag.

Erfaringene kommer fra kiosk på norway cup hvor tørris brukes i fryseren.

 

Lykke til, og kom med info om hvordan det går.

Lenke til kommentar
hvis du skal ha kaldt og flytende vann kan du jo alltids ha salt i det, vil nok ikke være bra for metallet i kjøleoppsettet, men vannet vil nok få en temp på -30 i alle fall, men du må huske på å fylle på med salt da

 

Mulig jeg ikke fulgte så godt med i kjemien, men hvorfor må man fylle på med salt? Jeg skjønner ikke hvor forbruket skjer hen, det er jo ikke noen reaksjon involvert, det er jo kun Na og Cl som forhindrer vannet ifra å inngå fast krystall struktur.

Lenke til kommentar

Som kjemi hovedfags student må jeg nesten hoppe inn her... :)

 

Det finnes i hovedsaks 3 typer brannslukkingsutstyr:

1 Klassisk pulverapparat, har et brannhemmende pulver som er effektivt og du kan slokke i rundt 30 sek på en normalt full tank...Lager et hel*****s gris når du skal rydde opp.

2 CO2-apparat eller "tørris-apparat" som helt riktig sprøyter ut en iskald stråle av CO2 (ca -80C). Apparatet varer veldig kort, gjerne bare 5-10 sek, men lager lite skader og er relativt ufarlig, bortsett fra kaldt..(Men det er såvidt jeg husker en trykkbeholder ikke i fast form inne i beholderen)

3 Vann via vannslange :)

 

Dette betyr naturligvis ikke at jeg ville bruke alt 2 til å kjøle en CPU. Ei heller i en vannkjølingssystem...hvis du først skal bare teste hvor langt du kan presse systemet ditt bruk rennnende vann med relativt rolig trykk...altså ingen vanntank, ingen pumpe, bare koble det til krana og la det renne ut igjen i vasken :)

 

Cobos

 

EDIT: Typo

Lenke til kommentar

Nei det blir for kjedelig, rett og slett :) Dessuten så vil jeg ha enslags unnskyldning for å kjøpe tørris :p

 

Dessuten så er det ingen vannkraner her som er egnet å feste no slange på og ikke gidder jeg å begynne å skru på kranen eller kjøpe deler til den, så glem nå det.

 

Når jeg er færdi å leke med tørris så skal jeg leke meg med en Lian Li "Aquarium" sidepanel for miditower. mulig jeg røsker det fra hverandre og modder fulltower panelet mitt isteden :)

Lenke til kommentar
orket ikke lese hele tråden. bruk vinduspylerveske i vannet (eller bare

vinduspylerveske?) så slipper du at vannet fryser i hel.

Det lønner seg ikke, vindusspylervæske inneholder etanol (sprit)

Det sliter utrolig på slanger og blokka.

Bruk vann med frostvæske 20-30% da kan du ha -20grader i vannet utan at det fryser ! Sier det av erfaring !

Lønner seg anntagelig vis å koble fra radiatoren om du skal bruke tørris i tanken, fordi du vill sikkert få en vanntemp under eller rundt null grader ut av tanken og inn mot cpu.

Tempen ut av cpu blokka vill kanskje være 2 eller 3 grader da, og om du da kjører vannet på 3 grader gjennom radiatoren vill den varme vannet ditt med romtempen ! Det vill du ikke ha noe av.

Lenke til kommentar

Så til han som sier nitrogen ikke er farlig, vel hvis du får en lekasje i et rom kveles du rimlig fort, Nitrogen har den egenskapen at det binder seg med O2 veldig fort som i løpet av et par sec er rommet oksygentomt og du besvimer og dør før du har skjønt hva som har skjedd. Er en grunn til at sykehus etc har nitrogen tanken utendørs, og transport for privat personer anbefales på taket av bilen eller i tilhenger da en lekasje ikke vil gjøre noe skade. Skal du leke med nitrogen må du ha veldig bra avtrekk rett over der du jobber eller sitte på en veranda eller lignende. Husker ikke helt men noen andre kan sikkert svare, men er ikke Nitrogen også fryktelig ustabilt, slik at slag etc kan starte en reaksjon? Ta den siste setningen med en klype salt siden jeg ikke husker (blander det ikke med nitroglyserin btw, men tror flytende nitrogen har noen av de samme egenskapene som flytende nitroglyserin)

 

Ehhrmm... På skolen fikk vi tak i litt flytende nitrogen til bruk i naturfagen. Fikk tilogmed stikke hånden nedi en burk med stoffet :wow: . Fikk ingen forfrosninger eller noe. Grunnen? Jeg hadde ikke kontakt med stoffet i mer enn ett sekund, ca. , og da hånden min er ganske mye varmere enn nitrogenet, fordampet bare nitrogen som var nærmest hånden min med en gang, og jeg fikk tid til å trekke hånden tilbake. Etterpå tømte læreren resten av beholderen ut på gulvet. (ca. 5L) Ingen pustevansker eller plutselig død, bare en tøff effekt av en røyk som sprer seg utover fra boksen + noen nitrogendråper som hopper rundt på gulvet som på en kokeplate.

 

Skjønner ikke helt hvor du har fått det med "død på et par sec" fra :lol:

Lenke til kommentar

JungHanz: i frost vesker er det ikke etanol, men isopropanol, bare les på en tank så finner du ut av det. og om noen har lyst på en skikkelig fyllakule, er det bare å drikke rein isopropanol, for da blir du full i ca en uke,, sant nok, du må kansje en tur eller to innom nermeste sykehus.

 

til dere som er for en vannkjøling med kran vann, så har microplex (tror jeg) en fill and blled ventil, den tror jeg skulle kunne fylles med vann fra kranen på ene siden, og ut på andre, og når maskinen skal flyttes så erdet bare å lukke ventilene, og skru av slangene.

det vil heller ikke være noe å anbefale å putte radiator på, ettersom den bare utgjevner tempreraturen mot rom temp.

 

ice cool: du sier at du skal leke med et lian li fiske vindu,, si at du skal sprenge det med tørr isen, please,, (og ja jeg liker ikke lianli, fordi de stjal ideen min om en vanntank med fisker i, selv om ekte fisker er urealistisk)

ville det ikke være en ide å sette tørrisen rett på cpu? da vil det ha samme

effekt som vapo chill (evapoering) vilket vil fungere mye bedre (tror jeg)

 

tilsutt, er det noen som vet om noen steder i bergen det er mulig å skaffe tørr is? kan sikkert finne ut av det, men om noen vet så sparer jeg familien for de telefon kronene :)

 

og ice cool, lykke til

Lenke til kommentar

hvor store er pelletene?

men om du er redd for kondens, er det ett ord Isolere, og du bør kansje tenke på det om du har forventninger til at vannet skal komme ned i 0-10 grader, i allefall om det er snakk om mer en 3 minl.

 

en konge idetil et mod må være: et rør som går til cpu, som du kan fylle tørris i etterhvert som det smelter. og om du tar utlufting på toppen vil du få en effekt, slik at det ser ut som om maskinen brenner :D. men det er jo noen minuser da,, for det første må du fylle på med tørris hele tiden. 2.det må isoleres ultra mye, for kondens vil vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...