Gå til innhold

Kaspersky lager idiotsikkert operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... Ikke bare fordi det vil granskes ultra-nøye men også fordi koden vil minimeres så den blir enkel å gå gjennom

... Som nevnt vil ikke dette OSet bli noe bolatware-OS på flere titalls GB, men et svært minimalistisk OS med kun det som er nødvendig. Ikke regn med noen voldsom driverdatabase, multimdiastøtte eller noe annet unødvendig tjafs...

 

Med andre ord tar de idéen bak enkelte linux distribusjoner, men i steden for å anta at en gruppe frivillige skal ta seg av utviklingen setter de et stort firma med godt kvalifiserte ansatte på saken.

 

Jeg liker tanken, og håper det blir vellykket. Har i grunn lurt på hvorfor dette ikke har forekommet tidligere, særlig i lys av hendelser i nyere tid der angrep mot slike systemer faktisk har forekommet. Mulig det er flere som har prøvd, uten å få det til, uten at jeg har fått det med meg.

Tipper ting som månelandingen og liknende har egne styringssystemer som er spesialutviklet og skreddersydd oppgaven. :)

 

Så særlig nytt tror jeg ikke tankegangen nå er.

Lenke til kommentar
... Ikke bare fordi det vil granskes ultra-nøye men også fordi koden vil minimeres så den blir enkel å gå gjennom

... Som nevnt vil ikke dette OSet bli noe bolatware-OS på flere titalls GB, men et svært minimalistisk OS med kun det som er nødvendig. Ikke regn med noen voldsom driverdatabase, multimdiastøtte eller noe annet unødvendig tjafs...

Med andre ord tar de idéen bak enkelte linux distribusjoner, men i steden for å anta at en gruppe frivillige skal ta seg av utviklingen setter de et stort firma med godt kvalifiserte ansatte på saken.

Det er høyt kvalifiserte og godt betalte eksperter som sitter og utvikler linux-kjernen på oppdrag fra større selskaper. Men linux-kjernen er myntet på en mye bredere kundebase og er nok en mye fetere kjerne enn det Kaspersky-OS sin kjerne kommer til å bli. Kaspersky-OS vil nok også bli mye mer strippet utenfor kjernennivå enn det vi kaller slanke og minimalistiske Linux-distroer. Jeg blir ikke overrasket om hele OSet blir ganske få MB.

 

 

 

Ja rart med det, OS trenger ikke være på 40GB ferdig på maskinen for å kunne kjøre multimedia og snurre film. Har en maskin med Os på 110mb og den gjør alt jeg trenger bortsett fra å heftige spill. Tidligere har jeg hatt OS på 50mb som fungerer like bra til hverdagsbruk som Xp el win7. (-spill)

 

Men tro om dette vil være en svært nedskalert versjon av Linux el BSD i bunn eller tror du Kaspersky velger å kode alt selv helt fra bunnen av?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Skulle disse gå dukken i potensielle kyberangrep, etterlater det landet i en svært sårbar situasjon. Det er her det «idiotsikre» operativsystemet til Kaspersky Labs kommer inn i bildet.
Kaspersky Labs er et firma som lever av frykten for sikkerhetstrusler, vennligst ikke svelg denne cyber-bullshitten ukritisk.

 

Med andre ord tar de idéen bak enkelte linux distribusjoner, men i steden for å anta at en gruppe frivillige skal ta seg av utviklingen setter de et stort firma med godt kvalifiserte ansatte på saken.

Det aller meste av Linux-kjernen er laget av profesjonelle utviklere på oppdrag fra et firma.

 

SCADA systemer var i utgangspunktet ikke koblet til internett og dermed var ikke sikkerhet noe stort problem, men etterhvert som flere og flere systemer har blitt tilgjengelige fra internett har sikkerheten blitt et problem.
Det er grunnleggende kunnskap om sikkerhet at det skal være flere sikkerhetsbarriærer, slik at brudd i én ikke skal kompromittere hele systemet. Så hvis et system ikke er sikkert ved tilkobling til nettet så er det ikke sikkert nok i utgangspunktet (men kritiske systemer bør uansett ikke tilkobles nettet).

 

Jeg håper isåfall at kjernen til OSet er fri programvare, eller ihvertfall åpen kildekode.

Jeg tviler ikke på at kunder/myndigheter vil kreve tilgang til kildekoden, men jeg tviler på at den vil åpnes.
Lenke til kommentar

Eneste måten å sikre seg helt på er å nappe ut kabelen som går til veven.

 

Hvis dette OS'et ikke skal brukes til spill, multimedia, internett, etc., hva skal det da brukes til? Skrive tekst?

 

Det pussige er at dere tydeligvis forstår norsk, surfer inn på et norsk nettsted, med norsk diskusjonsforum og klager over at man skriver på norsk... :dontgetit:

 

Siden vi er inne på heter HARDWARE.NO, er ikke så rart da at folk reagerer på at de bruker tåpelige fornorskelser, uansett hvor godkjente de er?

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Linux er fortsatt ikke sikkert nok for bruken av dette systemet.
Linux er sikkert nok for dette, det finnes NSA-distroer og tilsvarende som er herdet til de høyeste krav.

 

Men Linux er normalt ikke en real-time-kernel og passer derfor ikke i systemer som dette. Det finnes RT-versjoner av Linux, men jeg vet ikke hvor aktive de prosjektene er og hvor modne de er. RT-BSD tror jeg er brukt et par seriøse plasser dog.

Lenke til kommentar
Linux er fortsatt ikke sikkert nok for bruken av dette systemet.
Linux er sikkert nok for dette, det finnes NSA-distroer og tilsvarende som er herdet til de høyeste krav.

 

Men Linux er normalt ikke en real-time-kernel og passer derfor ikke i systemer som dette. Det finnes RT-versjoner av Linux, men jeg vet ikke hvor aktive de prosjektene er og hvor modne de er. RT-BSD tror jeg er brukt et par seriøse plasser dog.

 

 

Vel det er jo formidabel jobb å kode et Os helt fra bunn av og selv om alt kodes fra scratch er jo det i seg selv ingen garanti for sikkerhet. Altså må en kunne anta at Kaspersky vil bruke en kodebase i bunn som har vist seg stabil og sikker over tid. Så tror jeg de vil strippe kjernen maskimalt til det oppfyller deres krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...