Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har du selvdisiplin nok til å ligge i samme seng som en ung lettkledd jente uten å ha en seksuell tilnærming?


Gjest medlem-82119

  

290 stemmer

  1. 1. Hadde du hatt selvdisiplin nok til ikke å ha forsøkt en seksuell tilnærming om du lå i en seng med en lettkledd/naken jente på 14-15-16?

    • Ja
      158
    • Nei
      40
    • Avhenger av situasjonen
      83
    • Vet ikke
      9
  2. 2. Hvor gammel er du?

    • 10-15 år
      4
    • 16-20 år
      112
    • 21-25 år
      110
    • 26-30 år
      34
    • 31-35 år
      12
    • 36-40 år
      9
    • 41-45 år
      1
    • 46-50 år
      2
    • 51-55 år
      2
    • 56-60 år
      1
    • 61-65 år
      0
    • 66-70 år
      0
    • Over 70 år
      3


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med 18-åringer til og med. Ungdom er ikke tiltrekkende. 14-15-16 er bare ekkelt.

 

Haha, dagens verste så langt.

 

Hvorfor skal man ha vilje til å motstå det som er "human nature"`? å ikke si loven, er ikke det jeg er ute etter som svar her.

 

Godt spørsmål.

 

Et spørsmål som har massevis av dårlige svar, og kun noen svært få enkle og gode svar.

Min mening er at det handler om å oppleve seg i vader med samfunnet og andre mennesker generelt.

De fleste mennesker som ikke har blitt alt for jævlig behandlet av andre, ønsker å oppleve og føle den tilknytningen til andre mennesker som et felles verdi og normgrunnlag, gir.

Nettopp av denne grunn er det viktig å ikke gjøre ting som får unge og perspektivløse mennesker til å senere anse det som feil og dumt.

 

For all del, ei moden tolv-trettenårig jente som er selvstendig nok til ikke å la seg påvirke av andre sine meninger, er det ingen saklig grunn til å nekte å ha sex.

 

Problemet oppstår når andre sin fordømmelse og utfrysning skaper problemer. Der hele greia i utgangspunktet gikk glatt.

 

Vi mennesker er i bunn og grunn seksuelle dyr av natur, og enhver form for. Normsettende restriksjoner av debutt-alder, motarbeider denne naturlige trangen.

 

Personlig skulle jeg heller ha sett at vi utslettet kjønnssykdommer på samme måte som vi utslettet kopper, og bare satte inn en spiral i jenta når hun fikk første mens og dernest forholdt oss utelukkende tiø lover om utnytting av tillitsforhold og lignende, ikke lavalder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har problemer med 18-åringer til og med. Ungdom er ikke tiltrekkende. 14-15-16 er bare ekkelt.

 

Haha, dagens verste så langt.

 

Hvorfor skal man ha vilje til å motstå det som er "human nature"`? å ikke si loven, er ikke det jeg er ute etter som svar her.

 

 

 

 

 

For all del, ei moden tolv-trettenårig jente som er selvstendig nok til ikke å la seg påvirke av andre sine meninger, er det ingen saklig grunn til å nekte å ha sex.

 

 

 

 

Ja ikke sant.

 

Men det er visse mennesker som gjør alt for å hindre dette på en måte, synd at det virker ut som om det blir mindre å mindre av disse selvstendige unge menneskene, særlig i byene, hvis du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med 18-åringer til og med. Ungdom er ikke tiltrekkende. 14-15-16 er bare ekkelt.

 

Haha, dagens verste så langt.

 

Hvorfor skal man ha vilje til å motstå det som er "human nature"`? å ikke si loven, er ikke det jeg er ute etter som svar her.

 

 

 

 

 

For all del, ei moden tolv-trettenårig jente som er selvstendig nok til ikke å la seg påvirke av andre sine meninger, er det ingen saklig grunn til å nekte å ha sex.

 

 

 

 

Ja ikke sant.

 

Men det er visse mennesker som gjør alt for å hindre dette på en måte, synd at det virker ut som om det blir mindre å mindre av disse selvstendige unge menneskene, særlig i byene, hvis du forstår hva jeg mener.

 

Ja, jeg tror faktisk at jeg forstår hva du mener.

Innen attachment theory, en gren av psykologi som handler om hvordan vi mennesker knytter oss sosialt og emosjonelt til hverandre, snakkes det om at i vår opphøyelse av barndom som en ideel tilstand separert fra voksenalderen, så fører dette til såkalt peer orientation, altså at unge isoleres fra omgang med eldre og opplever at de kun har sine jevnaldrene sitt perspektiv på ting.

Det er flere negative ting med det, deriblandt at all den erfaring og livsvisdom som eldre tross alt har opparbeidet seg, ikke blir gitt til yngre. De må finne ut av ting på egenhånd, og opplever en god del frustrasjon fordi jevnaldrende er ikke så stabile venner som eldre er.

 

Kunne sagt mye om dette, igrunnen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig synes jeg de sier det godt i south park etter en lang tale om sex mellom eldre menn og små gutter, frihet og ene valg:"dude, youre takling about fucking children!"

 

Greit å ha i bakhodet. Helt enig i at for mye kontroll og styring er feil, men samtidig må man nesten kunne beskytte barn mot å bli utnyttet innen noe de ikke forstår noe av.

Lenke til kommentar

Samtidig synes jeg de sier det godt i south park etter en lang tale om sex mellom eldre menn og små gutter, frihet og ene valg:"dude, youre takling about fucking children!"

 

Greit å ha i bakhodet. Helt enig i at for mye kontroll og styring er feil, men samtidig må man nesten kunne beskytte barn mot å bli utnyttet innen noe de ikke forstår noe av.

 

Selvsagt, men definisjonen av "barn" er samfunns-moralistisk definert og ikke biologisk rasjonelt begrunnet.

 

Femti prosent av danske åtte-åringer menstruerer, akkurat som vi mennesker gjorde da vi levde i steinalderen og var jegere som spiste fettrik mat.

 

Og du kan skrike ut all din moralske harnisk med fullt volum, men rent biologisk sett så kommer du ikke utenom at når en person er fruktbar da blir det egentlig bare oppkonstruert å forby vedkommende å forplante seg.

 

Selvsagt kan det være gode grunner for å forby ni-åringer å forplante seg, men det er ikke poenget. Poenget er at vi som samfunn tar et valg i plenum, og bestemmer at "slik vil vi (ikke) ha det". Det er et VALG, det er ikke en GRUNN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig synes jeg de sier det godt i south park etter en lang tale om sex mellom eldre menn og små gutter, frihet og ene valg:"dude, youre takling about fucking children!"

 

Greit å ha i bakhodet. Helt enig i at for mye kontroll og styring er feil, men samtidig må man nesten kunne beskytte barn mot å bli utnyttet innen noe de ikke forstår noe av.

 

Selvsagt, men definisjonen av "barn" er samfunns-moralistisk definert og ikke biologisk rasjonelt begrunnet.

 

Femti prosent av danske åtte-åringer menstruerer, akkurat som vi mennesker gjorde da vi levde i steinalderen og var jegere som spiste fettrik mat.

 

Og du kan skrike ut all din moralske harnisk med fullt volum, men rent biologisk sett så kommer du ikke utenom at når en person er fruktbar da blir det egentlig bare oppkonstruert å forby vedkommende å forplante seg.

 

Selvsagt kan det være gode grunner for å forby ni-åringer å forplante seg, men det er ikke poenget. Poenget er at vi som samfunn tar et valg i plenum, og bestemmer at "slik vil vi (ikke) ha det". Det er et VALG, det er ikke en GRUNN.

 

For all del, du må gjerne mene det er greit å pule åtteåringer. Det er jeg helt uenig i, all den tid vi har en mental modningsprosess slik vi har i dag. Det handler ikke lenger bare om å bli gammel nok til å kunne få barn, vi har utviklet oss siden det.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig opphengt i hva jeg eller du mener er greit, for den saks skyld så kan jeg kjapt nevne at så unge mennesker ønsker å utforske og leke med jevnaldrende og det er faktisk en akseptert sak innen barnepedagogikk osv., men det jeg er opphengt i, er at hvis holdningen er å forby noe på et moralsk grunnlag, da har det lett for å gå inflasjon i det hele.

 

Og man ender opp med Jesus-land logikk som i statene, hvor sex med eller bilder av en 17-åring, nærmest straffes strengere enn mord.

 

Eller som i Afghanistan, hvor menn ikk omgås kvinner fordi det er umoralsk og så blir det puling igjennom et hull i lakenet kun for å lage barn og ellers så har femti prosent av mennene en liten tenåringsgutt som de puler i rumpa, fordi "kvinner er for å lage barn og gutter er for glede".

 

Når vi forbyr naturlig adferd av moralske grunner, så oppstår det kunstig skapte problemer.

Endret av NeitherDumbNorCruel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nå er jo ikke sex utelukkende for forplantningens del. En viktig tanke oppi dette er om en jente på 13-14-15-16 år kan regnes som et seksuelt vesen med egne lyster og om hun er mentalt istand til å vite hva sex er når hun er så gammel og med den kunnskapen velge å godta eller nekte en seksuell tilnærming og aktivitet.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke sex utelukkende for forplantningens del. En viktig tanke oppi dette er om en jente på 13-14-15-16 år kan regnes som et seksuelt vesen med egne lyster og om hun er mentalt istand til å vite hva sex er når hun er så gammel og med den kunnskapen velge å godta eller nekte en seksuell tilnærming og aktivitet.

 

Dette er selvfølgelig interesante punkter, problemet er bare at folk som kommer med disse innfallsvinklene, har et dobbelt-moralsk forhold til det.

 

Med det mener jeg at disse argumentene benyttes utelukkende for å FORBY sex for mindreårige (men kun med myndige), aldri for å tillate.

 

Og til syvende og sist driter evolusjon, psykologi, og biologi en millioner av år lang kabel i hva vi i vårt oppkonstruerte samfunn mener om seksualitet i akkurat DENNE femti-årsperioden.

 

Det er også et tankekors at alle disse som mener at f.eks. en moden trettenåring ikke "er klar" for sex, aldri klarer å skrape sammen et eneste lite bevis for det. Ikke en eneste undersøkelse, ikke en eneste avhandling...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen problemer å ligge lettkledd/naken i en seng med ei ungdomsjente uten å gjøre noe.

 

Såklart, hadde hun begynt å tafse, så er det åpenlyst hva resultatet er.

 

Hadde uansett ikke havnet i denne situasjonen med jenter som er langt for unge. Og den alderen kan ikke tallfestes, den er avhengig av person til person.

Lenke til kommentar

Å se moden ut, er ikke det samme som å være mentalt moden.

 

Du glemmer som vanlig å tenke deg om.

 

Vi foretar ingen vurdering rundt modenhet for å TILLATE et sekstenårig barn å ha seks med en voksen.

Vi foretar ingen vurdering rundt modenhet for å FORBY en femten år gammel kvinne å ha sex med en voksen.

 

Vi bare foretar et VALG uten logisk begrunnelse, hvor vi sier at slik vil vi ha det. Så blir det valget en felles verdinorm i vårt samfunn, og lite gjennomtenkte mennesker setter så hjernen sin i frigir og bare repeterer argumenter de har hørt samt generer tilfeldige løse argumenter uten sammenheng eller bygget på noen form for logikk med bakgrunn i de faktiske forhold.

 

En beslektet ting til dette med lavalder, er at mange harhholdningen at folk under lavalder fritt skal få lov til å rote med hverandre uten innblanding, og få finne ut av (de praktiske) tingene selv. Denne holdningen er enda sterkere når det gjelder barn som leker doktor, at man skal ikke forby utforsking og lek, man skal ikke fremmedgjøre barn for sine egne kropper eller fremstille kroppslig lek som tabu.

 

Og dette er påviselig bra.

 

Men det er ingen saklig grunn for å sette grensen på seksten år her i Norge, med masse tilleggsbestemmelser fordi hele greia blir naturstridig.

Vi kunne like gjerne hatt grensa på tretten eller tolv, samfunnet hadde ikke brutt isammen av den grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å se moden ut, er ikke det samme som å være mentalt moden.

 

Du glemmer som vanlig å tenke deg om.

 

 

 

 

 

At jeg ikke tenker meg tilstrekkelig om, får bli din oppfatning - jeg mener selv at jeg bruker både vanlig fornuft, erfaringer, og empiri om overgrepsproblematikk, og ligger i oppfatning nært opp til det som er grunnormene våre. At disse normene ikke fanger opp unntakene, og at vi ikke har gode nok strategier for å håndtere disse, er jeg også inneforstått med.

 

Men det er ingen saklig grunn for å sette grensen på seksten år her i Norge, med masse tilleggsbestemmelser fordi hele greia blir naturstridig.

Vi kunne like gjerne hatt grensa på tretten eller tolv, samfunnet hadde ikke brutt isammen av den grunn

 

Ja, vi kunne fjernet alle grenser, og satset på at naturen går sin gang - men jeg for min del vil ikke sitte å forklare dette til hverken foreldre eller de barna som tar ubotelig skade på kropp og sjel, bare for at en eller annen voksenpersons frisex/hippie-fantasi skal få utløp.

Samfunnet hadde slett ikke brutt sammen, men siden samfunnet består av enkeltindivider, begynner vi med å ta vare på hver og en, først. Noe annet ville være direkte ufornuftig og uvitenskaplig, etter min mening.

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at en form for grense må gå et eller annet sted.

 

Men de lover vi allerede har, tar i betraktning dette med utnyttelse av tillitsforhold og autoritetsforhold for å avgjøre om det har funnet sted utilbørlig press eller tvang.

For eksempel har lærere ikke lov til å ha et forhold til sine elever.

Og dette er regler som Øygård hadde blitt tatt på, om de hadde hatt et seksuelt forhold.

 

Og en grense bør ikke være hard og absolutt, men ta i betraktning individuelle variasjoner. At staten skal komme og fengsle kjæresten til ei jente ene og alene pga moralnormer uten å i det hele tatt ta i betraktning om disse to har kjærlighet til hverandre, blir både dumt og ondt.

Det er faktisk et overgrep.

 

Grunnen til at grensen er hard og absolutt, er historisk, pga. Mindreårig prostitusjon.

 

Per idag har ikke mindreårige behov for å prostituere seg, og behovet for å ha en unaturlig høy og absolutt og fast grense utelukkende for å lette saksgangen for rettsvesenet, faller derfor bort.

 

Vi kan derfor med fordel gå tilbake til tolv år som lavalder, slik grensen var i seks hundre år i europa hvor folk kom i puberteten åtte år senere enn idag.

Spania har ikke gått til grunne av å ha grensa på tretten år, og meg bekjent fører ikke en lavere lavalder til at veldig unge jenter plutselig får MER lyst til å være sammen med mye eldre menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke sex utelukkende for forplantningens del. En viktig tanke oppi dette er om en jente på 13-14-15-16 år kan regnes som et seksuelt vesen med egne lyster og om hun er mentalt istand til å vite hva sex er når hun er så gammel og med den kunnskapen velge å godta eller nekte en seksuell tilnærming og aktivitet.

 

Kan ikke snakke for alle da, men de få i den alderen jeg har hatt sex med var mer en nok klare for det, å de var mentalt istand å vite hva sex er, hallo, vi snakker ikke om 8åringer her heller.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Å forby folk å ha frivillig sex er like logisk for meg som om man skulle innført en lov som forbød alle 32 åringer å ha sex. Det er slike lover som gjør at jeg mister respekt for alle lover, uansett om det er trafikkregler eller andre lover. Jeg ser ikke noen grunn til at samfunnet skulle legge seg opp i hvem som har sex med hvem, når, hvordan, kjønn, antall, rase så lenge det er frivillig for alle involverte. Couldn`t care less om en 50 åring har sex med en 13 åring så lenge det var frivillig for begge.

 

Jeg er overbevist om at i ordførersaken så var nok hovedårsaken til at det ble en sak ut av det rent politisk. Problemet var ikke aldersforskjellen, men at det var en ordfører som gjorde det og at han tilhørte et politisk parti som noen så sitt snitt til å ta balletak på. Tror mange ble skuffet over at det ikke var en FrP ordfører de kunne korsfeste..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...