Gå til innhold

Guide: 8 gode grunner til å kjøpe Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønne heller ikke hva folk like med ribbon menyene, synes det er ganske irriterende og jeg har brukt Office 2007 siden release(for det meste ikke frivillig). Veit ikke hva som er så fristene med å måte klikke seg 10 ganger frem og tilbake mellom tabs for å for gjort noen. Kanskje jeg ikke bruke det rett.

 

Har ingen problem med at start menyen er borte, bruke den bare for å søke og starte programmer, men den nye startskjermer er definitiv ikke en bedre alternativ, har ikke løst å bli kastet ut fullstendig fra skriveborde for å vise informasjon som kunne passe på 1/10 del av skjermen.

 

Som sagt det som har skjedd under the hood er flott, mens for UIen har de bryt regelen "if it ain't broke don't fix it" Noe som i de færreste tilfelle går bra og W8 er ikke en av disse.

Lenke til kommentar

har selv allerede windows 8 på bærbaren, verste skiten jeg har vært borti, ikke installer win8 før de kommer tilbake med startmeny, såfremt du ikke bruker touch, ligg unna

 

Det er din mening, du trenger ikke si slikt for å villede folk som ikke har prøvd det! skjerp deg! Jeg har det selv på min bærbare og min stasjonære, og jeg liker det jeg... Jeg har også installert det for flere venner, og de likte det veldig godt det også.

 

Det du gjør er bare å villede folk til å tro at det er helt forferdelig før de har prøvd det. Jeg har møtt på flere som har sagt; "Windows 8, er ikke det bare tull da?". Men de har ikke prøvd det, nei, de har leste sånne kommentarer som du har skrevet.

 

Jeg vet ikke helt om jeg starter en lovlig diskusjon nå, men drit litt i det..

Hvordan blir det med all slags piratkopiering?

1: Om man først kjøper Windows 8, så er det vel et marked hvor du kan da kjøpe "apper" for å få ting til å fungere? Eller er det bare ubrukelig, og du vil fortsatt ha muligheten til å laste ned f.eks VLC gratis?

MEN om du gjerne vil laste ned.. si Adobe Photoshop piratkopiert, vil det bli en helt ny fremgangsmåte i forhold til eldre Windows?

 

Hvor brukbart MS Store er får vi vel vite når "appene" kommer ut for fullt, OSet kommer jo ikke før 26. Oktober. Det ligger for øyeblikket ikke alt for mye nyttig der, men jeg vil nok tro det kommer.

 

99.99% av alle programmer som virker i Windows 7 vil virke i Windows 8. Det er ikke noe forskjell på dette punktet, hvis du vil kan du like godt skaffe deg alle programmer på "gamlemåten".

Endret av Olestokk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

har selv allerede windows 8 på bærbaren, verste skiten jeg har vært borti, ikke installer win8 før de kommer tilbake med startmeny, såfremt du ikke bruker touch, ligg unna

Det er eit poeng som går igjen.

 

Må ein framleis installere tredjepartsprogramvare for å få tilbake taskbar? Er det eventuelt forholdsvis smertefritt, med lik funksjonalitet som i W7?

Lenke til kommentar

Windows på minnepinne..? Ubuntu har hatt et inkludert program som tillater å "installere" på en minnepenn, og man beholder filene mellom hver oppstart. Man kan også installere det fullverdig på en minnepenn på samme måte som om man installerte til en harddisk. De gjør ikke noe nytt på denne fronten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

1. Billig

Prisen avhenger ofte av mulighetene. Hjelper ikke om det er billig om man må kjøpe hvis man skifter skjermkort. Kjenner ikke så mye til den billige utgaven, men den er ikke interressant om man ikke får en DVD med full versjon som man slipper å legge inn gammelt os før man legger inn win8. Mulig jeg legger noe annet i det, men jeg leser oppgradering som at man har et os fra før og ikke kan legge inn billigversjonen på en ny pc eller ny hardisk som er tom fra før. Win8 er også mer strippet, og antar at mange velger å kjøpe oppgraderingspakke for bl.a å spille av DVD plater og lignende.

 

2. Raskere

Et mer minimalisert utseende leser jeg som et styggere utseende, men det er jo klart at et enklere utseende krever mindre og derfor kan være raskere. Trodde ikke en pc i 2012 ville slite med menyer og har vel ikke opplevd hakking i menyene når jeg klikker meg rundt i win 7 heller. Har aldri kjøpt nytt os for å spare noen få sekunder på oppstarten og avslutningen, så for meg er det irrelevant. Dagen er ikke ødelagt om jeg må vente 10 sekunder mer på oppstarten.

 

3. Ta det med hvor som helst

Noe jeg aldri kommer til å bruke. Folk mister minnepinner osv og om hele os med alle filer ligger der så er neppe det en ideell situasjon. Prøvde å bruke opera på minnepinne og satte opp mailkontoer osv før vi dro på ferie, men ikke en eneste tillot at man plugget inn en egen minnepinne. Tror neppe det er populært i en stor bedrift om ansatte plugger inn og ut private minnepinner for å spille og face på bedriftens pcer. Om man gjør det privat så sprer man bare mer virus og malware da det følger vel også minnepinnen. Så også at selv om opera sa man ikke la inn noe på pcen med å bruke opera på minnepinne, så dukket det opp operamapper i registeret. Er også skeptisk til å plugge en minnepinne med win 8 på en nettcafe i brasil med maskiner full av malware, og så komme hjem og plugge den til arbeidsgivers pc for å vise feriebildene.

 

4. Alt henger sammen

Prøver ofte å få ting til IKKE å henge sammen. Tipper windows live kontoer vil hackes og gi hackerne full tilgang til alt man har overalt, og at microsoft også legger inn fjernslettingsmuligheter som er gøy for hackere å bruke. Alt henger sammen filosofien vil plutselig også knytte facebook og office sammen, slik at nå man redigerer dokumenter postes det på facebookveggen at man redigerer på følgende dokument og så kan alle vennene lese konfidensielle bedriftsdokumenter.

 

5. Bedre automatisk sikkerhetsoppdatering

Har aldri opplevd at maskinen har slått seg av plutselig. Noensinne. Får man melding om en oppdatering, så er det kjapt å utsette restarten med noen timer så man har tid til å gjøre seg ferdig. Vil heller ha fikset feil fortløpende enn å vente en måned til de kommer.

 

6. Godt implementert berøringsstøtte

Forutsetter berøringsskjerm. Sikkert fint på nettbrett og mobiler, men uaktuelt på stasjonære og laptoper.

 

7. Enklere reinstallering

Når ting krasjer, så vil jeg ha alt vekk og starte med blanke ark og formatert harddisk. Med backup og installasjonsfiler til det man bruker så tar det svært liten tid. Installasjon av win 7 har tatt 15-20 minutter og i løpet av 2 timer er drivere, programvare og backup av dokumenter tilbake som det var.

Formateringsvalget manglet helt, men mulig det er remove everything.. valget man da skal bruke. Det er også spelling valg blandt disse valgene. Det kan jo bli artig om det spellingvalget ikke er samkjørt med office spellingvalget og et metro spellingvalg. Og det virker nesten som om det er menyene som skal få spelling rettinger, ihvertfall om det er et valg som er der før man har lagt inn et skriveprogram. Og betyr det at spelling er fjernet fra skriveprogrammet og gjemt bort sammen med disse valgene?

 

8. Smågodt

Filhistorikk, tja, om jeg redigerer f.eks en medlemsliste så er det den oppdaterte versjonen jeg vil ha, og ikke hvordan det så ut for fire år siden. Samme gjelder jo med alle dokumenter og regneark. Kopiering og pause, sitter normalt ikke og stirrer på kopieringen, og det meste er smådokumenter så tviler på jeg noensinne kommer til å pause kopieringen av en 12 Kb fil. Klokka kan vise feil, men nå planlegger ikke jeg livet mitt etter når på sekundet en kopiering er beregnet ferdig. Dette er noe som går i bakgrunnen og tar den tid det tar. Kunne fjernet hele infovinduet for min del, bare jobben ble gjort. I vinduet som er brukt som eksempel står det 12% øverst, 13% lenger nede, hastighet, tid igjen, antall filer igjen og antall GB igjen. Det er 6 ulike ting knyttet til filoverføring. I beste fall viser grafen kapasiteten på disken, og ikke bare kopiprosessen.

 

De 8 tingene som er intr. for meg er:

1 -Sikkerhet. Er win 8 sikrere, dvs mer beskyttet mot malware og virus enn win 7.

2 -Oppdateringsløsninger. Vil oppdateringer til win 8 etterlate like mye temp mapper og rester som win 7?

3 -Brukervennlighet når man ikke har touchskjerm.

4 -Vil man få bedre info om ting, dvs får man mer spesifikk feilårsak når ting går galt isteden for kryptiske tallkoder og om man mangler en driver, vil man få opp hva man mangler driver til eller må man spore det opp som før via tallkodene?

5 -Har man fått inn mer brukervennlige løsninger for å bl.a pinge, vise ipadressen og andre mer skjulte ting?

6 -Finnes det en mer oversiktelig nettverksoversikt, som viser tilkoblet utstyr på eget nettverk osv

7 -Hvordan er integreringen mot UEFI, er os låst mot UEFI?

8 -Er det innebygget noe hardwareinfo som bedre viser hva man har, temperaturer, statuser osv og som varsler om noe begynenr å svikte elelr har sviktet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg byttet til w8 tidlig, men var faktisk en del programmer osm nektet å la seg installere rikig og noen drivere som heller ikke fungerte. Måtte gå tilbake til w7, men får vel prøve igjen etter launch

Lenke til kommentar

2. Raskere

Et mer minimalisert utseende leser jeg som et styggere utseende, men det er jo klart at et enklere utseende krever mindre og derfor kan være raskere. Trodde ikke en pc i 2012 ville slite med menyer og har vel ikke opplevd hakking i menyene når jeg klikker meg rundt i win 7 heller. Har aldri kjøpt nytt os for å spare noen få sekunder på oppstarten og avslutningen, så for meg er det irrelevant. Dagen er ikke ødelagt om jeg må vente 10 sekunder mer på oppstarten.

Einig. Er sjeldan eg slår av PC-en uansett. Type 1-3 gonger om dagen kanskje, då i hibernate.

 

Som det står i artikkelen var det helst på eldre PC-ar. Kan vanskeleg sjå føre meg at ein nyare PC blir treg på grunn av menyar. Eg vil helst ha fleire val og menyar enn færre. Windows blir stadig meir casual, om ein kan kalle eit operativsystem det. Funksjonar som IT-brukarar gjerne vil nytta seg av blir gøymd vekk eller fjerna.

 

5. Bedre automatisk sikkerhetsoppdatering

Har aldri opplevd at maskinen har slått seg av plutselig. Noensinne. Får man melding om en oppdatering, så er det kjapt å utsette restarten med noen timer så man har tid til å gjøre seg ferdig. Vil heller ha fikset feil fortløpende enn å vente en måned til de kommer.

Det er ikkje noko problem når du sit på PC-en, men Windows kan fint slenge opp melding om at den vil starte opp på nytt om eit kvarter når du ikkje følgjer med. Då vil den slå seg av.

Som nemnt i artikkelen vil dette gjelde ikkje-kritiske oppdateringar. Ei god ordning meiner eg om det kan føre til færre ufrivillige omstartar.

Lenke til kommentar

har selv allerede windows 8 på bærbaren, verste skiten jeg har vært borti, ikke installer win8 før de kommer tilbake med startmeny, såfremt du ikke bruker touch, ligg unna

Det er eit poeng som går igjen.

 

Må ein framleis installere tredjepartsprogramvare for å få tilbake taskbar? Er det eventuelt forholdsvis smertefritt, med lik funksjonalitet som i W7?

 

NEI, microsoft har faktisk fjernet den enkle muligheten man hadde i tidligere versjoner til å deaktivere win8 menyene. Når det gjelder 3dje parts- programmer har jeg selv prøvd 2 forskjellige versjoner for å ordne dette, Start8 fra stardock og noe som het Vistart, start8 koster penger, og Vistart var bare søppel hvor det fulgte med program som feks. "vistart updater tool", så selv kommer jeg til å måtte pirate Win7 inntil microsoft skjerper seg ;) Win8 sånn som det er nå, er totalt ubrukelig

 

 

@Olestokk:

 

Bare tull, hvis du synes win8 har god brukervennlighet og ikke bruker touch kan du ikke være helt god :O det er jo selvsagt et spørsmål om smak og behag, men hvis du er IT-interessert kan jeg ikke skjønne hvordan du kan mene det her >,,>

Endret av Alekpowah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

2. Raskere

Et mer minimalisert utseende leser jeg som et styggere utseende, men det er jo klart at et enklere utseende krever mindre og derfor kan være raskere. Trodde ikke en pc i 2012 ville slite med menyer og har vel ikke opplevd hakking i menyene når jeg klikker meg rundt i win 7 heller. Har aldri kjøpt nytt os for å spare noen få sekunder på oppstarten og avslutningen, så for meg er det irrelevant. Dagen er ikke ødelagt om jeg må vente 10 sekunder mer på oppstarten.

Einig. Er sjeldan eg slår av PC-en uansett. Type 1-3 gonger om dagen kanskje, då i hibernate.

 

Som det står i artikkelen var det helst på eldre PC-ar. Kan vanskeleg sjå føre meg at ein nyare PC blir treg på grunn av menyar. Eg vil helst ha fleire val og menyar enn færre. Windows blir stadig meir casual, om ein kan kalle eit operativsystem det. Funksjonar som IT-brukarar gjerne vil nytta seg av blir gøymd vekk eller fjerna.

 

5. Bedre automatisk sikkerhetsoppdatering

Har aldri opplevd at maskinen har slått seg av plutselig. Noensinne. Får man melding om en oppdatering, så er det kjapt å utsette restarten med noen timer så man har tid til å gjøre seg ferdig. Vil heller ha fikset feil fortløpende enn å vente en måned til de kommer.

Det er ikkje noko problem når du sit på PC-en, men Windows kan fint slenge opp melding om at den vil starte opp på nytt om eit kvarter når du ikkje følgjer med. Då vil den slå seg av.

Som nemnt i artikkelen vil dette gjelde ikkje-kritiske oppdateringar. Ei god ordning meiner eg om det kan føre til færre ufrivillige omstartar.

 

5 -Har hørt noen historier om firmwareoppdateringer på mobiler som har krasjet bra pga pc restarter seg under oppdateringen, men synes prinsipielt at folk bør være tilstede ved slike kritiske operasjoner. Det ble også nevnt at dokumenter man jobbet med kunne bli ødelagte om pc restartet. Vi har isåfall fått ett kvarter på oss til å utsette restarten elller save for å ta restarten. For de som bruker pc til mer kritiske ting, eller ikke vil restarte den om man ser på en film, så skal det vel ikke mer til enn å spesifisere at pc ikke skal restarte seg før man ikke bruker den, eller at dokumenter saves og programmer avsluittes på en ryddig måte før den restarter. Det jeg frykter litt med det nye systemet er at man får en bug som fjerner muligheten til å spille av lyder, og så må man vente en måneds tid før man får tilbake lyden fordi feilen ikke er kritisk. Det er mye som er fryktelig irriterende, men ikke kritisk.

Lenke til kommentar

@Alekpowah:

 

Tull, nei...

Og jeg skal si deg at jeg er i beste velgående utenom synes på venstre øye, så det så :p

Smak og behag har mye med det å gjøre, men for et år siden, da jeg først så Windows 8 tenkte jeg vel egentlig; "dafaq is this? dette er da ikke brukbart!". Men jeg installerte Developer Preview på PCen som jeg brukte til skole uansett om det var rart eller ikke jeg, etter to uker sluttet jeg å bruke det, og det var av to grunner. Den ene var at jeg følte at det ikke ga meg noe over Windows 7, og den andre var at den bærbare jeg vanligvis brukte til skole, kom tilbake fra reparasjon.

 

Etter det satte jeg opp en ekstra stasjonær PC som jeg skulle bruke litt av og til, for å se om jeg fikset å bruke det nye UIet over tid. Og etter som tiden gikk, med noen forskjellige installasjoner av Linux av og til, bare for å prøve det (men alle gikk ut i løpet av en uke) kom jeg til den konklusjonen at det virka fint, hadde bare ikke noe problemer med det når jeg tenkte skikkelig gjennom det, men det ga meg fortsatt ingenting mer enn hva Windows 7 gjorde.

 

Når omsider neste prøveversjon av Windows 8 kom ut, ble det jo fort installasjon av det og det husker jeg ikke hvordan gikk, fikk jo ikke noe for det heller tror jeg, bortsett fra et generelt raskere operativsystem.

 

Men tilslutt, veldig lenge etter, kom jo RTM, som jeg nå har på min stasjonære, som jeg bruker akkurat nå. Det funker jo fett, jeg har egentlig aldri vært en superuser av startmenyen, og Modern UI virker greit, kan ikke si at selve menyen er en forbedring, men jeg klager ikke heller. Når det kommer til andre ting som følger med er jeg positiv. Hvis jeg har mailprogrammet åpent trenger jeg ikke gjøre annet enn å dra musa opp i hjørne for å komme dit, jeg trenger ikke finne det nederst på skjermen for å trykke på det.

 

Skal jeg søke etter noe på PC trykker jeg på startknappen og begynne å skrive, og etter min egen mening er det et bedre system, jeg har alltid synes det i startmenyen er for lite til å brukes. Skal jeg finne noe av musikken min, bildene mine, et kart, en mail eller bare søke på nettet kan jeg jo velge det på lista når jeg søker, enkelt og greit.

 

Nå er jeg også etter hva jeg får fra brukerinfoen din 5 år yngre enn deg, deg kan jo også da regnes som at jeg er 5 år mindre vandt til det gamle systemet, kanskje det da er lettere for meg å tilpasse meg til det nye. Men ikke vet jeg, jeg driver med data, ikke med psykologi :p

Lenke til kommentar

har selv allerede windows 8 på bærbaren, verste skiten jeg har vært borti, ikke installer win8 før de kommer tilbaake med startmeny, såfremt du ikke bruker touch, ligg unnav

 

Hva er det du synes er så vanskelig, jeg har brukt win8 i en og en halv måned på bærbar, og ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...