Gå til innhold

Nobels fredspris til EU... Hva syns du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At den går til frihet og demokratiforkjempere kan jeg forstå, men at den går til en politisk instutuisjon som ødelegger for europeiske lands selvstendighet, samtidig som at et fåtalls land kan dra ned hele Europa med økonomiske problem, det tror jeg det er få som skjønner. Kanskje det er enkelte som mener at EU er grunnen til at det ikke har vært krig mellom europeisk land etter WW2, men det finnes flere grunner til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Amerikansk finansiell hjelp, atomvåpen, demokrati, økonomisk fremgang, NATO. For å nevne noen.

 

Hva som er mest fredsskapende av NATOs militære allianse og EUs handelsallianse er vel noe diffust. Slik jeg ser det var det handel mellom EU-landene som sikret økonomiske fremgang, som igjen vel må sies å være en katalysator for ytterligere demokratisering. Den amerikanske finansielle hjelpen fikk nok mange land opp og gå, men hva med veien videre? Og hva mener du med atomvåpen?

Endret av elevathor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nobels fredspris til en tollunion. En tollunion er per definisjon aggressiv mot tredje land, ikke minst Russland. Det kan ta tid før vi oppdager det.

  1. Dette har vært ventet med Jagland. Kall prisen Jagland prisen.
  2. Dette begynner å bli så dumt at svenskene selv bør dele ut fredsprisen.
  3. Vi deler den ut til personer som har hatt sterk tilknytning til terrorister. I tillegg gir den oss enormt mange uvenner og vi gjør oss selv til latter ute i verden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

@elevathor: Det jeg mener er at atomvåpen hindrer krig, da det blir brukt som avskrekking. Tusner av atomvåpen har sirkulert i Europa, da hovedsaklig før 1990, spesielt i Øst Europa og landene som grenser Soviet.

 

Du nevner også handel mellom EU-landene. Hadde det ikke gått an å ha handel mellom Europeiske land uten en union? Norge har f.eks. EØS, som gjør at vi kan drive handel med EU uten å være medlem. Jeg tror nok at vi kunne hatt frihandelsavtale med Europeiske land selv utenfor EØS også, men EU hadde nok blitt såpass sure at det hadde blitt økonomisk konflikt. Men siden vi eksporterer halvparten av EUs forbruk av petroleum så kan vi stå utenfor uten at det skaper oss problemer.

Lenke til kommentar

Det blir vel spekulativt å diskutere hva som kunne ha hendt i forhold til det som faktisk har skjedd. Foruten fiske og landbruk er vel norges EØS-medlemskap så og si et EU-medlemskap. Og når det gjelder atomvåpen så var det Sovjet som var frykten. At denne frykten kunne skapt samhold og fred blandt europeiske land foruten EU er selvsagt mulig, men, igjen, spekulativt.

Lenke til kommentar

Mange rare kommetarer om fredsprisen i dag. Uansett om man er for eller imot EU, så har EU klart det ingen har klart før, nemlig å skape fred mellom erkefiender i Europa. Alle som har lest LITT histore vet de store nasjonene i Europa har kriget mot hverandre så lenge de har eksistert. En krig mellom feks. Tyskland og Frankrike er i dag utenkelig. Det var det IKKE før EU. Hvis ikke det er verdt en fredspris, ja da vet ikke jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvem har de gitt den til som er tilknyttet terrorister?

 

Hva med Ellen Johnson Sirleaf? Ble hun sjekket grundig nok?

 

Der er vel ikke så fredlig i søreuropa heller, der EU (les tyskere og franskmenn) har vært altfor ivrige med nærmest å tvinge en knallhard valuta på land som ikke var modne for det.

 

La svenskene dele ut disse prisene selv. Hvorfor skal vi stikke hånden inn i alle verdens vepsebol?

 

Det er også en indirekte hån mot alle nordmenn som er mot EU og som ikke kommer til orde i sine partier som for eksempel Rune Gerhardsen i arbeiderpartiet.

 

Men personlig mener jeg det verste er at prisen gis til en tollunion.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det var på tide at EU fikk denne. Uansett hva man måtte si om unionen, så er det et ubestridelig faktum at den har skapt fred og stabilitet i Europa i svært mange år ved å jobbe for tettere integrering og internasjonal samarbeid.

 

Men det overrasker meg ikke at mange sosialister og nasjonalister fra ytre høyre irriterer seg over fredprisutdelingen - EU-samarbeidet har skapt det komplette motsatte av det deres egne ideologier har skapt. Husker vi historien riktig, var det nasjonalister fra ytre høyre som startet 2 verdenskriger, og sosialistene startet den kalde krigen og drev med annet imperialistisk faenskap både i Asia og andre steder i den tredje verden.

 

Gratulere med prisen, EU! Vel fortjent og godt jobbet.

Endret av Tollari
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det egentlig er helt ok da (u)nobelprisen ikke betyr noe. Hvis man ser på påstandene om hvorfor EU har fått prisen er det ingen videre forklaring for prisen. Hvor er dette "demokratiet" det snakkes så varmt om? Hvor er freden i medlemslandene hvor det drives (klasse)krig og hvor millionar av mennesker er dømt til fattigdom, hvor de ikke lenger kan få hjelp om de blir syke, hvor deres liv ødelegges av økonomisk sjokkterapi. EU har aldri vært noe fredsprosjekt, det er en moderne form for imperialisme hvor de får land til å "frivillig" underkaste seg deres paradis. Det hele er elitistisk med stor forakt for innbyggerne(velgerne).

 

Ironisk er også Tyskland igjen det landet som hersker i Europa. For en suksess!

Endret av Irrasjonell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det egentlig er helt ok da (u)nobelprisen ikke betyr noe. Hvis man ser på påstandene om hvorfor EU har fått prisen er det ingen videre forklaring for prisen. Hvor er dette "demokratiet" det snakkes så varmt om? Hvor er freden i medlemslandene hvor det drives (klasse)krig og hvor millionar av mennesker er dømt til fattigdom, hvor de ikke lenger kan få hjelp om de blir syke, hvor deres liv ødelegges av økonomisk sjokkterapi. EU har aldri vært noe fredsprosjekt, det er en moderne form for imperialisme hvor de får land til å "frivillig" underkaste seg deres paradis. Det hele er elitistisk med stor forakt for innbyggerne(velgerne).

 

Ironisk er også Tyskland igjen det landet som hersker i Europa. For en suksess!

 

Demokratisk underskudd, økt klasseskille, økonomisk sjokkterapi i typisk borgerlig stil, syke som ikke får hjelp i helsevesenet - høres ut som en perfekt beskrivelse av Norge.

 

Tyskland er også landet som må betale gjelden til halve EU, mens usolidariske lille Norge sitter gjerrig på pengesekken, snylter til seg EØS-godene og bygger samtidig tollmurer for å beskytte deres landbruksvarer som på sitt beste er av middel kvalitet sammenliknet med det resten av Europa tilbyr. Sovjetstaten har aldri virkelig forsvunnet - den byttet bare land.

Lenke til kommentar

@elevathor: Det jeg mener er at atomvåpen hindrer krig, da det blir brukt som avskrekking. Tusner av atomvåpen har sirkulert i Europa, da hovedsaklig før 1990, spesielt i Øst Europa og landene som grenser Soviet.

 

Du nevner også handel mellom EU-landene. Hadde det ikke gått an å ha handel mellom Europeiske land uten en union? Norge har f.eks. EØS, som gjør at vi kan drive handel med EU uten å være medlem. Jeg tror nok at vi kunne hatt frihandelsavtale med Europeiske land selv utenfor EØS også, men EU hadde nok blitt såpass sure at det hadde blitt økonomisk konflikt. Men siden vi eksporterer halvparten av EUs forbruk av petroleum så kan vi stå utenfor uten at det skaper oss problemer.

 

Sier du det? Minst 80% av norsk næringsinteresser ville gått tapt om Norge sa opp EØS. Og nei, EU er ikke interessert i noe mindre enn EØS. Dette får Sveits erfare som må kjempe hardt for å kunne beholde de bilaterale avtalene. Når EU kjører en så hard linje mot Sveits til tross for landets spesielle beliggenhet, hva får Nei-folk til å tro at EU kommer til å bry seg om Norge faller komplett ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan da ikke være tvil om at EU er ekstremt vellykket som fredsprosjekt. En krig mellom EU statene synes helt utenkelig i dag (heldigvis). Og nå utvides EU ytterligere, altså utvides Europas fredsprosjekt.

 

I tillegg står EU nå overfor sin største krise / test noen gang, og man ser grunnelementer fra 30 årene vokse frem igjen i form av nasjonalisme, samt økonomisk og sosial uro. I så måte er det nok nyttig å minne alle, både vanlige folk og statsledere, om EUs grunntanke: Aldri mer krig.

 

Tidspunktet er kanskje ikke så dumt egentlig.

 

Så får man huske på at det går an å være imot at Norge skal inn i EU og synes EU ikke er demokratisk nok, og evt at Jagland er en fjott, men fremdeles anerkjenne at EU som fredsprosjekt har vært en suksess. ;)

 

Gratulerer. Vel fortjent! :yes:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...