Gå til innhold

[Løst] Betale ut boliglån eller beholde det?


Femtekolonne

Anbefalte innlegg

Jeg har ett boliglån på 500tusen og noe mer enn det på konto. Jeg hadde først tenkt å betale ut lånet og bli ferdig med DNB for godt. Men så ble jeg fortalt av noen som vanligvis har peiling på det meste at det var dumt ettersom jeg ville få mer skatt pga ingen renter å trekke fra og dessuten formueskatt. Skal jeg da sitte og betale på ett lån jeg ikke trenger likevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både inntektsskattemessig og formuesskattemessig tar de som "vanligvis har peiling på det meste" feil. Ja, du vil isolert sett få lavere rentefradrag på grunn av lavere renteutgifter til lån, men du vil også få lavere renteinntekter (som inntektsbeskattes) på grunn av mindre innestående på konto. Det vil altså oppveie for hverandre.

 

På samme måte blir det med formuesskatten; du betaler formuesskatt av nettoformuen, som er lik eiendeler (inkludert innestående på bankkonto) minus gjeld. Nettoformuen (og formuesskattegrunnlaget) påvirkes ikke av at både sparekonto og gjeld reduseres med samme beløp. Om du hadde hatt de 500.000 "i madrassen" (uten å oppgi dem på selvangivelsen) i stedet for på konto, så ville det blitt litt mer formuesskatt.

 

Om lånerenta er høyere enn innskuddsrenta (den effektive, inkludert evt. termingebyrer) lønner det seg å betale ned lånet, ellers ikke.

Lenke til kommentar

Når man tar hensyn til inflasjon? Lånene blir lettere å tilbakebetale, penger i banken faller i verdi.

 

Bedre med aksjer i nasjonale oljeselskap hvis man har penger til overs? Olje er realverdier og aksjer er andel i disse selskapene. Aksjefond gir jeg ikke mye for. Kanskje 250.000 nedbetaling av lån og 250.000 i oljeaksjer eller fysisk gull?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...