Gå til innhold

Hjelp meg kjøpe ekstra harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med å kjøp og montering av harddisk, og trenger derfor hjelp.

 

Jeg ønsker å montere en ny 2tb harddisk i en HP Pavilion Elite H9-1245eo Phoenix.

 

I informasjonen på ekspansjon / tilkoplinger står det at det en ledig brønner (?) intern 3,5" og en ekstern 5,25"

 

Strømforsyning er 600w.

 

Fra før står en ssd og en 1tb harddisk.

 

Hvilken 2tb (større?) harddisk bør/kan jeg kjøpe? Er det nok å kjøpe selve harddisken eller må jeg kjøpe noe annet også? Hva trenger jeg av utstyr i monteringeringen? Hva må jeg være oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kke har en sata-kabel fra før må du kjøpe det i tillegg. Sjekk at du har ledig satastrøm fra strømforsyningen. Seagate Barracuda diskene er gode og rimelige. Av utstyr trenger du egentlig bare et phillips-skrujern. Husk å slå av maskinen (ta ut strømkabel) før du monterer disken.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Seagate sine disker ser ut til å gi større lagringsplass per krone enn andre disker, samtidig som man slipper variabel RPM som bl.a. WD har på sine Green-disker, som typisk medfører at diskene trenger noen sekunder på oppstart hver gang de har vært inaktive en periode.

 

2 TB: http://www.prisjakt....ct.php?p=984881

3 TB: http://www.prisjakt....ct.php?p=984882

 

Disse to gir så å si nøyaktig like mye kapasitet per krone, altså minimal "kvantumsrabatt" per GB for å kjøpe den største varianten.

I tillegg bør du, dersom du er usikker, kjøpe en ekstra S-ATA-kabel og harddiskskruer. Normalt følger slikt med hhv. hovedkort og kabinett når man kjøper maskin i deler (eller så har kabinettet festeskinner istedenfor som Hårek nevner), men jeg er ikke sikker på om det samme gjelder en typisk HP-maskin. Det er uansett en liten pris å betale ekstra for å sikre seg dersom du bestiller sammen med harddisken.

 

edit: Vil også benytte anledningen til å tipse om backup. Jeg jobber selv med reklamasjoner i en større elektronikkforretning, og det er i det hele tatt svært få kunder som virker å tenke over dette. Datagjenoppretting dekkes ikke av garanti eller forbrukerkjøpslov; mens produsent og selger som regel er ansvarlige for selve harddisken, er brukeren selv ansvarlig for data som ligger på denne. Har du mye uvurderlig data (bilder, skolearbeid og whatnot) kan det være en lur investering å kjøpe en ekstra disk å ha kopier på, eller kanskje aller helst en online backuptjeneste som Jotta eller Dropbox.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...