Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å begynne på lektorprogrammet ved UiO til høsten. Jeg tenker i så fall samfunnsfag-nordisk varianten. http://www.uio.no/studier/program/lektor/studieretninger/kultur-samfunn/oppbygging/

 

Er det noen som har erfaring med dette studiet og vet noe om det? Noen som er fornøyde/misfornøyde?

 

Og vet dere hvilke fag jeg kan undervise i, i så fall? Er det samfunnsfag og norsk? Eller? Bare samfunnsfag?

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Hvis drømmen din er å bli lærer, vil jeg anbefale deg å ta grunnskolelærerutdanningen fremfor lektorprogrammet. Først og fremst så får du en skikkelig lærerutdanning, og ikke en jalla-utdanning med type 3-6 uker praksis sammen. At studieprogrammet legger opp til praksis FØR du lærer noe pedagogikk eller didaktikk er hårreisende. Lektorprogrammet gir deg svært liten mulighet til å forstå lærernes komplekse hverdag, selv om det ligger inne PPU-utdanning.

 

Selv har jeg 32uker med praksis gjennom 3 år hvor jeg har fått muligheten til å vurder alt opp mot pedagogisk teori og tenkemåte. Det har i seg selv gjort meg mye mer reflektert og bedre egnet som lærer.

 

Dersom du ønsker å ta mastergrad, så kan du gjøre dette ved å ta grunnutdanningen GLU 5-10 med feks Norsk eller Historie (3år) og så gå direkte til mastergrad i undervisningsvitenskap(i den fagdisiplinen du ønsker). Da er du også mye mer ettertraktet som lærer. Fremover blir det nok mer rettet fokus på pedagogisk og didaktisk evne, enn faglig.

 

PPU-utdannelsen er latterlig og en skam for læreryrket. Å gå på skole i et år (60sp) med 3-6 ukers praksis for å kalle seg en lærer er skremmende. Selv hadde jeg 6 uker med praksis bare det første semesteret, og det er i de resterende hvor jeg får se sammenhengen mellom pedagogikk og didaktikk at jeg vokser på praksiserfaringene.

 

Så, drit i lektorprogrammet om du vil bli en dyktig lærer, sikt heller på en profesjons- og yrkesutdanning som GLU.

Lenke til kommentar

Tja, kjekt å kunne leke med blyanter osv men uten å kunne faget kan man ikke lære vekk. Selvsagt er det jo forskjell på vgs og barne/u.skole men faglig dybde på vgs er essensielt for suksess på høyere utdanningsnivå.

 

Ergo - jeg er fan av lektorprogrammet for lærer på vgs nivå

Endret av pinnsvin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Lektorprogrammet legger opp til praksis allerede fra første semester, med 20 poeng i Ex.Paed, og 1 uke praksis. I semester 2 er det ytterligere 1 uke praksis. I disse to praksisperiodene får man en liten smak på læreryrket og om det er noe for deg. Og kan eventuelt melde deg av lektorlinja dersom det skulle skjære seg.

 

Videre i 3 året starter PPU hvor du får 4 uker på vårparten og 8 uker praksis på høsten. Med andre ord er det betrakelig mer praksis på lektorlinja enn hva Melkesjokoladen maner opp. Når det er sagt, er jeg selvsagt også skeptisk til om det er nok. Etter min mening skulle jeg nok gjerne hatt mer praktisk erfaring gjennom studieløpet, men når jeg ser hvordan ILS legger opp praksis på UiO er jeg glad jeg ikke har så veldig mye mer å gjøre med dem enn med dagens ordning.

 

Som pinnsvin er inne på blir lærerskolen sett på som en hubba bubba-utdannelse av akademikere hva gjelder det faglige. For oss akademikere veier faget selvsagt tyngst. Om man ønsker å bruke 3+3+2 år på å bli lektor, velbekomne, men tror nok du har fått mer erfaring etter 3 år som lærer etter endt lektorutannelse, enn hva du gjør i lærerskole + utdanning. + at du har 3 årslønner i stedet for 3 år ekstra med studielån.

Endret av Dassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis drømmen din er å bli lærer, vil jeg anbefale deg å ta grunnskolelærerutdanningen fremfor lektorprogrammet. Først og fremst så får du en skikkelig lærerutdanning, og ikke en jalla-utdanning med type 3-6 uker praksis sammen. At studieprogrammet legger opp til praksis FØR du lærer noe pedagogikk eller didaktikk er hårreisende. Lektorprogrammet gir deg svært liten mulighet til å forstå lærernes komplekse hverdag, selv om det ligger inne PPU-utdanning.

 

Selv har jeg 32uker med praksis gjennom 3 år hvor jeg har fått muligheten til å vurder alt opp mot pedagogisk teori og tenkemåte. Det har i seg selv gjort meg mye mer reflektert og bedre egnet som lærer.

 

Dersom du ønsker å ta mastergrad, så kan du gjøre dette ved å ta grunnutdanningen GLU 5-10 med feks Norsk eller Historie (3år) og så gå direkte til mastergrad i undervisningsvitenskap(i den fagdisiplinen du ønsker). Da er du også mye mer ettertraktet som lærer. Fremover blir det nok mer rettet fokus på pedagogisk og didaktisk evne, enn faglig.

 

PPU-utdannelsen er latterlig og en skam for læreryrket. Å gå på skole i et år (60sp) med 3-6 ukers praksis for å kalle seg en lærer er skremmende. Selv hadde jeg 6 uker med praksis bare det første semesteret, og det er i de resterende hvor jeg får se sammenhengen mellom pedagogikk og didaktikk at jeg vokser på praksiserfaringene.

 

Så, drit i lektorprogrammet om du vil bli en dyktig lærer, sikt heller på en profesjons- og yrkesutdanning som GLU.

 

du har veldig sterke meninger, og kommer med veldig unødvendige uttalelser. det at det er en jalla utdanning? og at PPU utdannelsen er en skam for læreryrket? den var jo bare et halvt år før? de har jo faktisk forlenget den til en helt år. Hadde du forstått hvor dyktige lektorer er så tror eg ikke du ville kommet med sånne uttalelser. lektor utdanning er mye mer respektabelt og lønnen er mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...