Gå til innhold

Militærtaktikk


Nerowulf

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter militærtaktikk ("dagsaktuelt"). Hvordan ting blir utført, flanking, formasjon etc. Helst i videoformat (slags dokumentar/undervisning), men tekst og bilder fungerer det også (Eventuelt om dere vil dele noe dere kan). Ser hovedsakelig etter hær- og kavaleri-taktikk.

 

Grunn: Siden jeg ikke har vært i forsvaret, vil jeg tro jeg har mangel på kunnskap innen dette området. Derfor ser jeg etter måter å fylle opp dette tomrommet på. Jeg driver en spill-klan som skal spille Arma 3 (Militærsimulator), og da trenger jeg å vite hva jeg driver med når jeg da skal trene opp klanmedlemmene, samt styre de i kamp.

 

Håper dere kan hjelpe :)

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser etter militærtaktikk ("dagsaktuelt"). Hvordan ting blir utført, flanking, formasjon etc. Helst i videoformat (slags dokumentar/undervisning), men tekst og bilder fungerer det også (Eventuelt om dere vil dele noe dere kan). Ser hovedsakelig etter hær- og kavaleri-taktikk.

 

Grunn: Siden jeg ikke har vært i forsvaret, vil jeg tro jeg har mangel på kunnskap innen dette området. Derfor ser jeg etter måter å fylle opp dette tomrommet på. Jeg driver en spill-klan som skal spille Arma 3 (Militærsimulator), og da trenger jeg å vite hva jeg driver med når jeg da skal trene opp klanmedlemmene, samt styre de i kamp.

 

Håper dere kan hjelpe :)

Kan jo altid verve deg "in the real thing".

 

Art of war er militærstrategifilosofi og har mange gode visdomsord men er ikke en praktisk manual slik du trenger.

 

Derimot har amerikanske forsvaret en manual for ALT en av dem beskriver hvordan man driter ut av siden på diverse fartøyer i bevegelse.

 

Søk på "Small unit tactics Manual", "platoon tactics manual US army" og lignende.

 

men beste av alt, så kan du ta en titt her å finne det meste: http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/

Jeg anbefaler deg å lage noen summeringer til deg selv ;-)

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, nå bygger hvertfall det meste av det som brukes i Hæren på bøker som laget/troppen i angrep, laget/troppen i forsvar og lignende, og de er så vidt jeg husker er de graderte..(men mulig jeg tar feil) Tviler litt på at du finner noe annet en generelle prinsipper (kanskje ligger det noe nedgraderte manualer der ute) hvis du leter etter spesifikk instruksjon på f.eks. flankemanøvre eller SIBO..Ikke at det er så rart, jeg hadde ikke likt å vite at karene i bygget jeg skulle rydde hadde kunnet lese seg opp på, trent på og visst hvilke prinsipper laget mitt fulgte..

Lenke til kommentar

Jeg ser etter militærtaktikk ("dagsaktuelt"). Hvordan ting blir utført, flanking, formasjon etc. Helst i videoformat (slags dokumentar/undervisning), men tekst og bilder fungerer det også (Eventuelt om dere vil dele noe dere kan). Ser hovedsakelig etter hær- og kavaleri-taktikk.

 

Grunn: Siden jeg ikke har vært i forsvaret, vil jeg tro jeg har mangel på kunnskap innen dette området. Derfor ser jeg etter måter å fylle opp dette tomrommet på. Jeg driver en spill-klan som skal spille Arma 3 (Militærsimulator), og da trenger jeg å vite hva jeg driver med når jeg da skal trene opp klanmedlemmene, samt styre de i kamp.

 

Håper dere kan hjelpe :)

Kan jo altid verve deg "in the real thing".

 

Art of war er militærstrategifilosofi og har mange gode visdomsord men er ikke en praktisk manual slik du trenger.

 

Derimot har amerikanske forsvaret en manual for ALT en av dem beskriver hvordan man driter ut av siden på diverse fartøyer i bevegelse.

 

Søk på "Small unit tactics Manual", "platoon tactics manual US army" og lignende.

 

men beste av alt, så kan du ta en titt her å finne det meste: http://www.globalsec...policy/army/fm/

Jeg anbefaler deg å lage noen summeringer til deg selv ;-)

 

-frank

Forsvaret hadde sikkert vært morsomt, men den tid er forbi uansett.

 

Takker for link og det. Skal sjekke det ut når jeg får tid.

 

Tja, nå bygger hvertfall det meste av det som brukes i Hæren på bøker som laget/troppen i angrep, laget/troppen i forsvar og lignende, og de er så vidt jeg husker er de graderte..(men mulig jeg tar feil) Tviler litt på at du finner noe annet en generelle prinsipper (kanskje ligger det noe nedgraderte manualer der ute) hvis du leter etter spesifikk instruksjon på f.eks. flankemanøvre eller SIBO..Ikke at det er så rart, jeg hadde ikke likt å vite at karene i bygget jeg skulle rydde hadde kunnet lese seg opp på, trent på og visst hvilke prinsipper laget mitt fulgte..

Ja, jeg forventer ikke å få forsvarets egen taktikk. Holder med basic++. Jeg blir jo også å prøve dette ut i spillet, og da finner jeg jo ut hva som funker, eller hva som ikke funker, samt kan forbedre det der. Vil bare ha noe å stå på først. ;)

Lenke til kommentar

Da vil jeg vel tro det å bare lese seg opp på basic prinsipper vil holde ganske greit. Du vil nok kanskje ikke få mikroledelse i form av hvordan man skal utnytte mikrolende, men du vil vel klare å skaffe deg relativt grei innsikt i prinsippene som brukes med litt søking på nettet. Prinsippene sånn i all hovedsak er jo ganske universelle og ett resultat av ganske mange år med prøving, feiling, tilpasning og utveksling av erfaringer.

jeg hadde ikke likt å vite at karene i bygget jeg skulle rydde hadde kunnet lese seg opp på, trent på og visst hvilke prinsipper laget mitt fulgte..

Russerne hadde en komplett samling av norske manualer om jeg ikke tar feil ;)

Joda, men de er nok nedgraderte og litt utdaterte nå (håper jeg :ph34r:)

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å bruke "korrekt taktikk" i endel spill, og erfart at det rett og slett ikke funker mot en idiotfiende, for når fienden stormer på i beste CS-style og kan godta at alle på laget sitt dør bortsett fra den siste sånn at det blir en lagseier er det ingen taktikk som funker særlig effektivt.

 

Dette er problemet livvakter sliter med, (spesielt Secret Service i USA), for har man X antall personer hvems mål er å ta ut en person, eller en gruppe personer, uten at de bryr seg om sine egne tap/skader så er det lite som kan gjøres for å forhindre dem. Samme i slike spill at med mindre begge parter tenker på å minimere egne tap og samtidig maksimere fiendens tap, så får man "CS-taktikk".

 

Forsøkte i Battlefield 2, på et LAN å bruk lag-taktikk, (vi kjente alle til dette på vårt lag), men ble pwnd hele tiden av noen fjortiser som ikke hadde peiling, fordi de var ikke taktiske, men bare "rushet" gjennom en bane de kjente til inn og ut.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, sant..Akkurat nå er det vel ikke akkurat andre land, men heller terrorceller det rettes størst fokus mot. Men det kan jo fort forandre seg, og varierer vel litt ut fra ulike avdelinger. I Panser i 10/11 var det stort sett lettere infanteri vi fokuserte mest på (da vi egentlig skulle stilt TU til Afghanistan), men det legges jo selvfølgelig vekt på hvem som er nabo i nord-øst..I HV-I er erfaringen min (dog etter kun 1 trening) at det kanskje fokuseres mer på terrorceller. Men dette ble fryktelig off-topic.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idé:

 

TS, du må jo kjenne noen som har vært befal, og kanskje til og med jobbet i forsvare et par år, og som sikkert har vært lagfører?? Kunne jo tilbydt en som har gjort dette "in real life", og fått han til å instruere dere? et par dager med airsoft og profesjonell instruksjon burde være morsomme greier. Er jo slik airsoft-folka gjør det, (vi gjør hvertfall det, dog rollespiller vi ikke militære og krig, men bodyguard-scenarioer og paramilitære operasjoner som gisselredning).

 

-frank

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det er skrevet en del i tråden men lite jeg synes dekker moderne taktikk på noen særlig god måte.

 

Stikkord i dag er manøver, både på strategisk og taktisk nivå. Mange av prinsippene ble tatt i bruk av tyskerne i slutten av første verdenskrig men tok for alvor av under andre da man i større grad fikk tilgang på vogn. Etter krigen tok det faktisk lang tid før vi i vesten kom på ett nivå tilsvarende tyskerne hadde under krigen, rent doktrinemessig.

 

På lags og troppsnivå handler det om å binde fienden med ild, for så å manøvrere for å slå han ut, da primært ved å flytte seg i flankene. Om man ser litt større på det handler manøverkrigføring om å samle større ressurser på mindre mål, samt uforutsigbarhet og desentraliserte avgjørelser. (google Schwerpunkt).

 

Om du vil implementere dette i spill med relativt få folk vil typiske taktikker være å legge ild mot fienden med tunge våpen, ildstøtte-gjeng/lag, mens lettere enheter går på selve målet. Ildstøtte i form av fly eller krumbanevåpen er selvfølgelig ønskelig om du har slikt.

 

Dette var ett par stikkord og veldig forenklet men tror det skal være forståelig.

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...