Gå til innhold

Ufaglærte jobber "under radaren"


Anbefalte innlegg

Hey. Er 20 or og skal jobbe ett år eller to innimellom studiene og lurer litt på om noen vet om noen jobber som ikke er av de typiske ufaglærte jobbene som butikk/lagermedarbeider eller servitør? Lønn har ikke så mye å si så lenge den følger tariffen. Noen tips?

 

Eventuelt noen som jobber/har jobbet i Oslo og vet om noen kjekke arbeidssplasser?

Endret av pe1307
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekter er nok kanskje mest aktuellt. Du treng eit lite kurs men dette får du stort sett dekt av arbeidsgiver. Arbeidsoppgåvene kan være alt i frå å patruljere kjøpesenter til å sitte vakt lite besøkte museum. Dersom du blir museumsvakt så vil du nok kunne kombinere denne jobben med litt studering.

 

Slik som eg ser det så er nok det største problemet med å finne andre jobber det at du er student. Grunnen til at butikkansatt og servitør er vanlige studentjobber er fordi det er slike jobber som er fleksible nok til at du kan jobbe kveld/helg og berre ein og anna kvardag.

Dersom du kunne ha jobba ein 8-16 jobb så ville du hatt mange fleire muligheiter.

Lenke til kommentar

Slik som eg ser det så er nok det største problemet med å finne andre jobber det at du er student. Grunnen til at butikkansatt og servitør er vanlige studentjobber er fordi det er slike jobber som er fleksible nok til at du kan jobbe kveld/helg og berre ein og anna kvardag.

Dersom du kunne ha jobba ein 8-16 jobb så ville du hatt mange fleire muligheiter.

 

Formulerte meg litt dårlig :) Det jeg mente var at jeg skal jobbe i ett til to år før jeg tar høyskoleutdanning så heltidsjobber er også aktuelle.

Lenke til kommentar

Hey. Er 20 or og skal jobbe ett år eller to innimellom studiene og lurer litt på om noen vet om noen jobber som ikke er av de typiske ufaglærte jobbene som butikk/lagermedarbeider eller servitør? Lønn har ikke så mye å si så lenge den følger tariffen. Noen tips?

 

Eventuelt noen som jobber/har jobbet i Oslo og vet om noen kjekke arbeidssplasser?

vekter/dørvakt og bartender er ganske opplagte valg. Butikkjobb er kanskje og relevant, spesielt butikker som ikke er matvarebutikker, da de ofte sliter med å finne personer som kan jobbe heltid på dagtid.

 

Problemet er at du tok studiespesialisering istede for yrkesfag + påbygg, for hvis du hadde hatt "litt" yrkeskompetanse så blir alt så mye lettere ;-)

 

-frank

Lenke til kommentar

Slik som eg ser det så er nok det største problemet med å finne andre jobber det at du er student. Grunnen til at butikkansatt og servitør er vanlige studentjobber er fordi det er slike jobber som er fleksible nok til at du kan jobbe kveld/helg og berre ein og anna kvardag.

Dersom du kunne ha jobba ein 8-16 jobb så ville du hatt mange fleire muligheiter.

 

Formulerte meg litt dårlig :) Det jeg mente var at jeg skal jobbe i ett til to år før jeg tar høyskoleutdanning så heltidsjobber er også aktuelle.

 

Kontakt de største vikarbyråene. Adecco, Kelly, Personalhuset etc.. Disse gir deg jobber som en begynnelse. Mye ufaglærte jobber, typ sjåførjobb, lagerjobbing, produksjon, butikk, bensinstasjon etc etc etc

Lenke til kommentar

Typiske uorganiserte yrker har lavest lønn, dvs butikk, servitør etc.

Disse ligger på ca 130-135kr

 

Lager og industri, vekter etc altså organiserte yrker har ca 155-165kr timen.

 

141,55 kr per time som butikkansatt om bedriten følger vanlig tariff. Vekter er noe bedre betalt, men det krever et vekterkurs som ikke er kjempebillig.

 

141,55 er med generell studiekompetanse vel å merke, men det regner jeg med at TS har ettersom høyskole blir nevnt.

Lenke til kommentar

Typiske uorganiserte yrker har lavest lønn, dvs butikk, servitør etc.

Disse ligger på ca 130-135kr

 

Lager og industri, vekter etc altså organiserte yrker har ca 155-165kr timen.

 

141,55 kr per time som butikkansatt om bedriten følger vanlig tariff. Vekter er noe bedre betalt, men det krever et vekterkurs som ikke er kjempebillig.

 

141,55 er med generell studiekompetanse vel å merke, men det regner jeg med at TS har ettersom høyskole blir nevnt.

 

Det varierer, men du har rett. Det er ganske lavt.

 

Til sammenligning har jeg mellom 145 og 150 når jeg jobber på verksted.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...