stefskje Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Hei! Det er 1 uke til jeg skl springe et 11 km langt løp. Normalt trener jeg styrke 3 ganger og 2 ganger kondisjon i uken. Lurer derfor på om hvordan jeg burde trene for å få best mulig tid, evnt om jeg må ha mer kondisjonsøkter denne uken eller slappe av mer osv... Setter stor pris på svar/tips!
Dr. Brodsky Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 (endret) Det er litt i seineste laget nå. Normalt sett kan en få en liten formtopp av å trene knallhardt en liten stund før et løp, for så å ta det helt rolig noen dager/en uke frem til løpet. Kanskje du kan ta en økt eller to hvor du tar deg litt mer ut enn vanlig. Så gjelder det å hvile seg i form frem til løpet. Det kan være lurt å ta noen rolige løpeturer (så rolig at det er flaut) for å holde kroppen i gang. Men som sagt, du er litt seint ute. Jeg tror du har mer å hente på å psyke deg opp. Både med tanke på smerten du skal gjennom, men også for å bygge opp spenningen så du kan ha fordelen av adrenalinet som spruter ut ørene dine når du står på startstreken. Forrige gang jeg deltok i et løp slo jeg rekorden min med nesten 5 minutter på et løp som er over på en drøy halvtime. Den gamle rekorden satt jeg på trening da jeg var i den beste formen jeg noen gang har vært i, men selv med fallende form og dårlige forberedelser knuste jeg rekorden min i løp. Jeg takker konkurranseinstinkt og adrenalin for det. Lykke til! Endret 30. september 2012 av Phileas Fogg
aomt Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Hei! Det er 1 uke til jeg skl springe et 11 km langt løp. Normalt trener jeg styrke 3 ganger og 2 ganger kondisjon i uken. Lurer derfor på om hvordan jeg burde trene for å få best mulig tid, evnt om jeg må ha mer kondisjonsøkter denne uken eller slappe av mer osv... Setter stor pris på svar/tips! Einaste eg kan komme på er overkompensasjons trening. Tren 2 økter pr dag i 4 dager. Så slapper du av dei 3 dagene før du skal løpe. Tren gjerne både intervaler og langkjøring. Lig i GOD kcal overskudd. Kanskje rundt 1000-1500 og få deg minst 10 timer søvn, du kommer til å trenge det! =) Du forbedrer kanskje tiden din litt... men ikkje noe særlig da.
-trygve Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Jeg ville vært forsiktig med et så tøft opplegg som skribenten over foreslår. Om du ikke er vant til å trene mer enn det du skrev i startinnlegget kan det fort ha større sjanse for å virke negativt enn positivt. Jeg ville lagt inn en relativt hard økt 4-5 dager før konkurransen - gjerne noen litt lange intervaller (3-5 min per intervall, totalt 20-30 min i intervallfart). Resten av uken ville jeg satset på rolig trening, pluss muligens noen korte drag (uten melkesyre!) 1-2 dager før konkurransen for å få litt fartsfølelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå