Gå til innhold

1 uke til 11km løp


Anbefalte innlegg

Hei! Det er 1 uke til jeg skl springe et 11 km langt løp. Normalt trener jeg styrke 3 ganger og 2 ganger kondisjon i uken. Lurer derfor på om hvordan jeg burde trene for å få best mulig tid, evnt om jeg må ha mer kondisjonsøkter denne uken eller slappe av mer osv...

 

Setter stor pris på svar/tips! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt i seineste laget nå. Normalt sett kan en få en liten formtopp av å trene knallhardt en liten stund før et løp, for så å ta det helt rolig noen dager/en uke frem til løpet.

 

Kanskje du kan ta en økt eller to hvor du tar deg litt mer ut enn vanlig. Så gjelder det å hvile seg i form frem til løpet. Det kan være lurt å ta noen rolige løpeturer (så rolig at det er flaut) for å holde kroppen i gang.

 

Men som sagt, du er litt seint ute. Jeg tror du har mer å hente på å psyke deg opp. Både med tanke på smerten du skal gjennom, men også for å bygge opp spenningen så du kan ha fordelen av adrenalinet som spruter ut ørene dine når du står på startstreken.

 

Forrige gang jeg deltok i et løp slo jeg rekorden min med nesten 5 minutter på et løp som er over på en drøy halvtime. Den gamle rekorden satt jeg på trening da jeg var i den beste formen jeg noen gang har vært i, men selv med fallende form og dårlige forberedelser knuste jeg rekorden min i løp. Jeg takker konkurranseinstinkt og adrenalin for det.

 

Lykke til!

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Hei! Det er 1 uke til jeg skl springe et 11 km langt løp. Normalt trener jeg styrke 3 ganger og 2 ganger kondisjon i uken. Lurer derfor på om hvordan jeg burde trene for å få best mulig tid, evnt om jeg må ha mer kondisjonsøkter denne uken eller slappe av mer osv...

 

Setter stor pris på svar/tips! :D

Einaste eg kan komme på er overkompensasjons trening.

Tren 2 økter pr dag i 4 dager. Så slapper du av dei 3 dagene før du skal løpe.

 

Tren gjerne både intervaler og langkjøring. Lig i GOD kcal overskudd. Kanskje rundt 1000-1500 og få deg minst 10 timer søvn, du kommer til å trenge det! =)

Du forbedrer kanskje tiden din litt... men ikkje noe særlig da.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært forsiktig med et så tøft opplegg som skribenten over foreslår. Om du ikke er vant til å trene mer enn det du skrev i startinnlegget kan det fort ha større sjanse for å virke negativt enn positivt. Jeg ville lagt inn en relativt hard økt 4-5 dager før konkurransen - gjerne noen litt lange intervaller (3-5 min per intervall, totalt 20-30 min i intervallfart). Resten av uken ville jeg satset på rolig trening, pluss muligens noen korte drag (uten melkesyre!) 1-2 dager før konkurransen for å få litt fartsfølelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...