Gå til innhold

Hvilket kamerahus er en god oppgradering fra Nikon D3000?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har brukt et Nikon D3000 siden 2010, og føler jeg er klar for en oppgradering. Jeg har ikke så god greie på teknikken på kameraer, men jeg synes D3000 er litt treg i avtrekkeren, og jeg kunne tenke meg skarpere kvalitet på bildene jeg tar. Bedre grep på kameraet er også ønskelig, men helst ikke for tungt og klumpete, da jeg ikke har så store hender, er jente forresten.

 

Det er kanskje litt for generelt dette, men hadde satt stor pris på hjelp fra folk som har bedre greie på dette enn meg :)

 

Vil helst ikke bruke mer enn 5000-7000 på huset, om det er mulig.

 

Har et Nikon 50mm fastobjektiv jeg liker å bruke, så det må være Nikon-hus.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri lett å velge :)

 

D7000 er mer solid bygget og noe større enn D51000. D7000 har også flere hjul og knapper, slik at det er lettere å bruke hvis du bruker kamera i manuell modus (eller A/S). Betjeningen av D5100 er nærmere det du er vant med fra D3000; og har som sagt den fristende utvippbare skjermen.

 

D7000 har kommet godt ned i pris nå, samtidig ser jeg at D5100 er på tilbud hos Dustin til en enda mer hyggelig pris.

 

Kanskje noen spørsmål kan hjelpe i prosessen:

Hva tar du bilder av?

Hvilke obejktiver har du utenom 50mm?

Bruker du kamera i auto, P, A, S eller manuell?

Tar du bilder i RAW foramt eller JPEG?

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar :)

 

Jeg tar mye naturbilder, går mye tur, både i fjell, fjøre, mark etc., makro, dyr, bymotiv og ellers "dagligdagse" motiver. Det går vel mest i natur og makro. Ta en titt på Flickr hvis du vil, link i signaturen :)

 

Jeg har en 18-250mm fra Sigma som jeg er veldig glad i, mye fordi jeg slipper å skifte objektiv så ofte... Ellers har jeg 18-55mm som fulgte med kameraet. Altså ikke så mye utstyr.

 

Tar mest bilder i auto (uten blitz), men prøver å være flinkere til å i det minste bruke P og A, manuell brukes av og til. Jeg tar som regel bilder i JPEG.

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg tror at D5100 vil holde til ditt bruk. Jeg er ikke sikker på at du vil ha noen stor glede den ekstra funksjonaliteten til D7000 i forhold til D5100. Og da er det egentlig bedre å bruke resten av pengene på optikk. Et dedikert makro-objektiv tror jeg du vil få stor glede av (f.eks. Tamron 90mm f/2.8 Macro)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville kjøpt et pent brukt D300S. Det bør du få til 5 000,- og det er utvilsomt en solid oppgradering fra 3000

Jeg bruker D300S i dag, vurderer en oppgradering til D800, men kommer til å beholde D300S'en, den kan få være med på turer der jeg ikke har lyst til eller orker å drasse på det store.

 

Om du ikke er interessert i videofilming kan du like gjerne vurdere D300, som har identisk bildekvalitet med D300S. Da sparer du lett en tusenlapp eller mer, som du kan bruke til optikk.

 

Som bonus får du et hus med ~proff værtetting og som tåler en støyt.

 

Ellers så tenker du helt riktig: Kjøp optikk som du kan bruke lenge, et godt objektiv har en effektiv (økonomisk) levetid som overgår et hvilket som helst kamerahus. Når du holder deg til Nikon kan du bruke 40 år gamle objektiver, og kose deg med ebay der du kan finne gode kjøp på manuellfokus fastoptikk til en billig penge, og få super bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å mene så mye om kameraer man ikke selv har noen erfaring med, men jeg er hvertfall veldig godt fornøyd med mit D7000 som jeg har hatt i over et år nå. Tror jeg ville opplevd det litt "knotete" hvis jeg skulle hatt bare et hjul slik det er på de mindre Nikon modellene, men det er kanskje en vanesak? Jeg brukte D80 tidligere. Som standardobjetiv kan jeg anbefale Sigma DC 17-70 1:2.8-4 Macro HSM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...