Gå til innhold

Her er Neil Youngs audiofil-drøm


Anbefalte innlegg

Så det var dette Neil Young skrev om i fjor sommer?

http://www.neilyoung.com/messagepage.html

 

Jeg antok at han hintet om at flere artister vil begynne å gi ut sine album på BD. Det hadde jeg likt! Men da må jo artister flest begynne å bry seg mer om lydkvaliteten.

 

Jeg eier alt Neil har gitt ut på BD, og det låter meget bra!

 

Utfordringen til Pono er at de fleste album gitt ut de siste tjue årene låter meget dårlig, så musikkutvalget blir veldig smått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter pris på god lyd jeg og, men klarer meg med hva jeg har i dag på musikkfronten. Om jeg bare får med meg 5% av en musikkproduksjon får det være. Det menneskelige øret vil aldri få med seg 100% uansett - nå var heller ikke det ment med Pono regner jeg med.

 

Jeg får bare med meg en brøkdel av det lyset universet har å by på og. Går fint det...

Lenke til kommentar

Utfordringen til Pono er at de fleste album gitt ut de siste tjue årene låter meget dårlig, så musikkutvalget blir veldig smått.

 

Dessverre veldig sant, og ikke minst representert ved Youngs "sannhetsvitne", som spiller i Red Hot Chili Peppers, et band som for meg står som et stjerneeksempel på mange gjennomført elendige lydproduksjoner. Flea får begynne å lytte litt mer kritisk til det han selv er med på å utgi, så skal jeg vurdere å ta ham mer seriøst en annen gang han uttaler seg om lydkvalitet....

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett skikkelig på denne enheten, men hva er alternativet synes dere, hvis du skal ha god lyd? Mobiltelefon, billig musikkspiller ("MP3-spiller") er ikke et alternativ!

 

 

Min plan sålangt har vært Android-telefon + FiiO E7 (DAC+AMP) (E17 er jeg usikker på om fungerer), det er en billig måte, samtidig som du bare trenger telefonen med. Og ja, det fungerer å koble DAC-en via USB og så bruke E17 som DAC (alt blir dekodet fullt av DAC-en). Alt du trenger er Android 4.1, da skal de fleste støtte det.

 

Jeg skal teste med Samsung Galaxy XCover snart, i tilfelle noen er interesserte i resultatet.

 

 

Det vises at Neil Young kjemper for lydkvaliteten! Her ser du DR-verdien på platene hans. 2012-albumet har en DR-verdi på 11 (HDCD-albumet, mens den vanlige CD-en har DR-verdi på 8), som er ganske bra i forhold til normalen!

 

Normalen ligger altså på rundt 3... Og du finner mange plater under dette også. Og det fortsetter å gå nedover!

 

 

For å sjekke egne CD-er eller laste opp resultater på "master-kvaliteten" trenger du bare Foobar 2000 og en plugin. ;)

 

Audio Technica ATH-M50 & Beyer Dynamics DT770 ;)

Jeg var ikke fornøyd med diskanten på DT770, men mellomtone og bass er fantastisk! Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Audio Technica ATH-M50 & Beyer Dynamics DT770 ;)
Gethoblasters det der...Audeze LCD-2 og 3 ;)

 

Eller Grado PS1000 og RS1i xD

 

Dagens beste forsterker i mobil-telefoner har Galaxy i9000 med mod app som heter "VooDoo-sound", da må du ha ROOT'a ROM, og den GRUSER Iphone 4S og Galaxy S3 i lydkvalitet siden den dacen fra Wolfson er beste DAC som er noengang laget, bare dårlig software, men VooDoo-sound har unlocked og fikset drivere til den DAC'en, etter du installerer denne appen som er forøvrig fri og absolutt alle head-fiers har den, den gjør at du får mye bedre output enn det du får på ProBook Retina, og den kjører alt av hodetelefoner til og med LCD 2 og 3 og lsd25 freebase cocaine to the ears.

 

Altså alle andre telefoner som Sony Arc, telefoner av samme generasjon med innebygd Wolfson's WM8994 DAC, gruser HTC One X, Galaxy SII og SIII, for de bruker nye svake locked Yamaha DACer, og ganske sikkert knuser kommende iphone 5 på litt mere tungtdrevne hodetelefoner...

Lenke til kommentar

Utfordringen til Pono er at de fleste album gitt ut de siste tjue årene låter meget dårlig, så musikkutvalget blir veldig smått.

Dei som er i målgruppa til eit produkt som dette lyttar gjerne på musikk der artistane gjer eit poeng av å produsere god lydkvalitet. Det er heldigvis ikkje alle som har falt ned i loudness-suppa.

Det hadde for øvrig vore interessant å sett ei undersøking på emnet, for å sjå kor omfattande problemet faktisk er.

 

Min gamle Cowon D2 er trufast og fungerer som den gjorde for seks år sidan, men framsteg er alltid interessant.

Lenke til kommentar

Helt Pono.

 

Hadde jo vært helt kurant å fronte tapsløse komprimeringsformater i stedet. Heller enn å lage nok et proprietært format som er fullstendig uportabelt.

 

Siden slike formater eksisterer allerede, Neil Young! Men det vet ikke manageren din noe om, regner jeg med. Gå og snakk med Trent Reznor istedet.

 

Så vidt jeg skjønner så er ikke dette ett properitært format, som det står i nyhetssaken hos Lyd & Bilde så skal den støtte alle formater. Det Young lager er en spiller som kan spille opptil 24-bit, og er formatet i 16-bit så oppsamples det til 24-bit. Men det greier uansett ikke lage gull av gråstein. Så når de 3 store musikk selskapene skal oppsample musikken til 24-bit, så betyr nok det at de putter CDene igjennom en dyr oppsampler som er bedre enn de fleste. Men de tar garantert ikke jobben med å hente inn studio masterene for å lage dem på nytt, noe som ville gjort ett bedre resultat.

 

Ett godt eksempel på forskjellen er hvis man har en film på DVD så blir resultatet via en BD spiller oppskalert til 1080p ok. Mens ser man den samme filmen oppskalert på TV hos NRK så er resultatet bedre. NRK bruker verdens beste oppskalerer. Men når man ser samme film fikset nytt fra film masterene og utgitt på BD så er forskjellen enda større. Bare se filmer som Jaws og de fleste av Bond-filmene.

Lenke til kommentar

Eksisterende, vanlige tapsfrie format støtter allerede lyd opp til 300+ kHz/32-bit/8 kanaler, så jeg tror ikke at dette er en formatproblematikk. Vanlige spillere vil derimot neppe kunne behandle lydfiler som utnytter formatenes fulle potensial på en relevant måte, som bringer den forbedrede lyden hele veien, helt inn i øregangen.

Men bedre kan det bli, med bedre innspilt materiale i (tilnærmet) tapsfri gjengivelse, selv på dagens smarttelefoner. Forutsatt at folk putter de evinnelige hvite proppene i skuffen, selvsagt...ikke at det spiller all verdens rolle når man sitter på bussen og trykker, men ville være fint å kunne spille det samme materialet hjemme i stua uten å gremmes. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett skikkelig på denne enheten, men hva er alternativet synes dere, hvis du skal ha god lyd? Mobiltelefon, billig musikkspiller ("MP3-spiller") er ikke et alternativ!Min plan sålangt har vært Android-telefon + FiiO E7 (DAC+AMP) (E17 er jeg usikker på om fungerer), det er en billig måte, samtidig som du bare trenger telefonen med. Og ja, det fungerer å koble DAC-en via USB og så bruke E17 som DAC (alt blir dekodet fullt av DAC-en). Alt du trenger er Android 4.1, da skal de fleste støtte det.Jeg skal teste med Samsung Galaxy XCover snart, i tilfelle noen er interesserte i resultatet.Det vises at Neil Young kjemper for lydkvaliteten! Her ser du DR-verdien på platene hans. 2012-albumet har en DR-verdi på 11 (HDCD-albumet, mens den vanlige CD-en har DR-verdi på 8), som er ganske bra i forhold til normalen!Normalen ligger altså på rundt 3... Og du finner mange plater under dette også. Og det fortsetter å gå nedover!For å sjekke egne CD-er eller laste opp resultater på "master-kvaliteten" trenger du bare Foobar 2000 og en plugin. ;)

Audio Technica ATH-M50 & Beyer Dynamics DT770 ;)
Jeg var ikke fornøyd med diskanten på DT770, men mellomtone og bass er fantastisk!

 

Hadde en Fiio (husker ikke i farta hvilken) men gikk over til Headstage Arrow som er en helt suveren forsterker (uten DAC). Kjører FLAC fra mobilen (S3) gjennom denne og til et par Audio Technica ATH-M50. Tror ikke du får særlig bedre portabel lyd enn dette - i alle fall ikke til 3-4 lapper som det kostet meg.

Lenke til kommentar

Young er en god musiker, men hans uttalelser om teknisk kvalitet på diverse formater tillegger jeg dessverre ikke så mye vekt, da han ikke virker som han har så mye peiling på det. Bedre mastering og flere kanaler hjelper godt på lydkvalitet, høyere bitrate og samplerate i stereo? minimal, om noen, forskjell.

 

AtW

Lenke til kommentar

sampleraten hjelper en del i stereo også. Det sender støyen lenger unna. Det er ikke mange dagene siden jeg satt å testet forskjellen på 16-bit og 24-bit ut av toslinken på mitt Gigabyte hovedkort når jeg ga opp støyen fra USB lydkortet mitt (high-end forsterker, støyproblemer fra PSU virker det som).

 

Det var lett å høre at at 24-bit var utrolig mye stillere enn 16-bit. Det samme, men med mindre forskjell mellom 24 bit /48 KHz og 24-bit/96 KHz.

 

Men nå sitter ikke jeg med Logitech anlegg, USB-hodetelefoner eller dårlige propper rett i lydkortet.

Lenke til kommentar

sampleraten hjelper en del i stereo også. Det sender støyen lenger unna. Det er ikke mange dagene siden jeg satt å testet forskjellen på 16-bit og 24-bit ut av toslinken på mitt Gigabyte hovedkort når jeg ga opp støyen fra USB lydkortet mitt (high-end forsterker, støyproblemer fra PSU virker det som).

 

Det var lett å høre at at 24-bit var utrolig mye stillere enn 16-bit. Det samme, men med mindre forskjell mellom 24 bit /48 KHz og 24-bit/96 KHz.

 

Men nå sitter ikke jeg med Logitech anlegg, USB-hodetelefoner eller dårlige propper rett i lydkortet.

 

At du har tekniske problemer i anlegget ditt viser ingenting, oversampling er helt vanlig uansett om kildematerialet lagres på 44.1 og støygulvet er så lavt at det er ett ikkeproblem uansett (på media-fronten)

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på avspilleren, men en tilsvarende tjeneste som Spotify (eller iTunes) med høyoppløste (ikke oppløslige) lydfiler kunne jeg stilt meg bak. Spørs bare om utvalget der er noe jeg vil høre på.

Jeg vil tro mye av det som kommer der vil være midt i blinken for far min, og jeg tror han ville kunne kose seg med kvalitetsforskjellen f.eks. en rolig kveld på verandaen med litt grilling og/eller en kald øl.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer en del på hva Flea refererer til.

 

forskjellen mellom en 192kbps mp3fil og pono,

eller forskjellen mot 16bits 44,1khz cder/free lossless audio codec og pono?

 

i sistnevnte tilfelle er det lite trolig at det vil være noen merkbar forskjell, kliniske studier viser at 192khz/24bit i beste fall være meningsløs bruk av plass, det kan til å med gå ut over den faktiske lydkvaliteten.(http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html)

 

den store forskjellen ligger i mp3spillerenes tilkoblinger (3.4mm jack) og Digital/analogkonverteringen, som ofte ikke er så bra som den bør være.

 

og designet... vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...