Gå til innhold

Du våkner opp i skandinavia og året er 800 e.Kr


Gyr0

Anbefalte innlegg

 

Men, sånn i hindsight, så ville nok førsteprioritet vært å komme seg til et sivilisert land hvor de med større garanti satte pris på den moderne kunnskapen.

Det at de i år 800 var villmenn og usiviliserte i Norge er en myte. Bare se på skipene fra den tiden, de var de beste og mest teknologiske skipene, de var også ekstreme gode navigatører. Vold forekom ja men dette var ikke uvanlige på denne tiden uansett hvor man var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du i morgen hadde våknet opp i et vikingsamfunn og visst at det var ingen vei tilbake.

Med den kunnskapen du har i dag, hva ville du brukt den til ?

Stukket nedover til europa, og funnet opp en del fancy ting, skrevet en del bøker om universet, havnet i klameri med kirken sov, men både calculus, algebra, strøm og mye annet ville vært "min" oppfinnelse :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde sikkert funnet ut at mye av den historiekunnskapen vi har om den tiden, hadde vært temmelig verdiløs, med tanke på at Snorres kongesagaer ble nedskrevet minst to-tre hundreår senere.

 

Jeg hadde nok blitt funnet for veik, kanskje brukt som slave for en mektig høvding, og levd de siste dager med å håpe at jeg kanskje fikk komme tilbake til nå-tiden, dvs. min egen tidsalder 2000-tallet.

 

"Litt" pessimistiske betraktninger fra min side, men hvem vet egentlig hva som kunne ha skjedd...

Endret av Steinøks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde sikkert funnet ut at mye av den historiekunnskapen vi har om den tiden, hadde vært temmelig verdiløs, med tanke på at Snorres kongesagaer ble nedskrevet minst to-tre hundreår senere.

 

Jeg hadde nok blitt funnet for veik, kanskje brukt som slave for en mektig høvding, og levd de siste dager med å håpe at jeg kanskje fikk komme tilbake til nå-tiden, dvs. min egen tidsalder 2000-tallet.

 

"Litt" pessimistiske betraktninger fra min side, men hvem vet egentlig hva som kunne ha skjedd...

Endelig ett svar fra en person med litt selvinnsikt og realisme!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde nok blitt funnet for veik, kanskje brukt som slave for en mektig høvding, og levd de siste dager med å håpe at jeg kanskje fikk komme tilbake til nå-tiden, dvs. min egen tidsalder 2000-tallet.

 

Tror nok det er et ganske realistisk scenario. Folk i denne tråden snakker om å gjøre storverk, men glemmer at de ville være hjelpeløse i en ukjent verden de ikke forstår, nærmest som små barn. Det er nok enklere å gjøre storverk nå i dag - i en verden vi kjenner og kan manøvrere i - enn i år 800.

 

De aller, aller fleste ville være ubrukelige i år 800. I tillegg veik, slik du sier, og dermed fritt vilt for den som ville ta en som slave. Det ville ikke være noen familie, slekt, venner eller samfunn som kunne beskytte en, man ville være nederst i samfunnet.

 

Men jeg er ikke sikker på om man uten videre ville bli aktuell som slave, heller. De fleste i dag har ikke ferdighetene som trengs for å drive slavearbeid anno 800. Man kunne hente vann fra brønnen, hugge ved og rydde stein fra jorder, men ut over det..? Var jeg en 800-talls-bonde, ville jeg aldri sette menigmann fra 2013 til å gjete kyr/sauer, bøte garn, dra ut på fiske, jobbe med husbygging, sette opp en tørrmur, jobbe i smie etc. Arbeid man på den tiden drev med fra barnsben av, har vi knapt noen erfaring med. Det ville bare blitt tøys og rot.

 

Og spørsmålet er om noen ville fø på en slave som ikke duger.

 

Hvis man har litt karisma og folketekke, kunne man kanskje få status som en eksotisk fremmed som kunne underholde ved å fortelle merkelige historier. Kanskje kunne man ha mulighet til å leve som fri mann på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er UENDELIG mye vi tar for gitt i dag som vi lærte på barne og ungdomsskolen som vi kan lære dem.

 

-Boktrykking

-Skoler

-Effektivisering av jordbruket

-Damp

-Viten om olje

-Viten om bakterier

-Viten om atomet, molekylet, DNA-et, solen, jorden, månen, stjernene, metaller, gasser

-Viten om arvelige sykdommer

-Viten om isolasjon og varmetap

-Verdenskart (USA, Grønland, Eurasia, Afrika, Australia, New Zealand)

-Vingen

-Propellen

-Alt vi lærte om på barne og ungdomsskolen som de ikke visste for 1213 år siden.

 

...

 

Det er mulig du har gode teoretiske kunnskaper, men de fleste i dag har bare et overfladisk begrep om f.eks. atomteori og solsystemet. Jeg tror ikke man ville klare å gi noen tilfredsstillende redegjørelse av slike ting, men kun gjengi hovedtrekkene.

 

En annen del av problemet er at kunnskap om dette og om bakterier, DNA o.l. ikke er lett å å bevise. Du kan forklare at jorden går rundt solen sammen med Mars, Jupiter m.v., at disse er planeter, ikke stjerner, noe solen derimot er. Men klarer du å overbevise noen om at dette er riktig? Kan du engang peke ut de ulike planetene på stjernehimmelen? Jeg tviler på at du - eller de fleste andre fra vår tid - hadde overbevist noen. Folk hadde trukket på skuldrene, avfeid kunnskapen din og holdt seg til de vanlige, mytologiske oppfatningene.

 

Uansett er spørsmålet hva du ville bruke denne kunnskapen til. Å få status som en vismann?

 

Mye av kunnskapen du lister opp er vel også ubrukelig. Ikke bare fordi det mest er teori (hvor mange dampmaskiner har du laget?), men også fordi det er uten praktisk verdi i et jernaldersamfunn. Tror du en jernaldermann ville orke å høre om propeller særlig lenge? De brukte jo seil og årer, som er både billigere, enklere og bedre i et samfunn anno 800.

Endret av frevild
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville anmeldt Trond Kirkvaag for å putte meg inn i Brødrene Dals tidsmaskin.

 

Deretter ville jeg sutret hele livet for å bli satt inn i et samfunn hvor jeg må drikke mjød istedet for pepsi max.

 

Men jeg tror også jeg ville satt pris på muligheten til å se på hvor dumme/kloke de var på den tiden. F.eks spille sjakk med en viking, for deretter å garantert forvente en flyvende øks tilbake når spillet er ferdig.

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville samlet sammen noen smeder og sammen med de bygd noen strømgeneratorer, og så fått laget noen lyspærer. Kanskje også fått til noen rifler. Ville så kalt meg en gud. Med følge av økt status og makt og ressursjer så ville jeg utvidet med enklere motorer for f.eks vannpumpe for å blidgjøre de viktige folkene som etterhvert kunne fått innlagt vann og strøm.

 

Og med noen "magiske triks" ved bruk av elektrisitet og skikkelig gudestatus så ville jeg lært de om fysikk, biologi oc astronomi. Ettersom de allerede har en del matte og følgelig matematiske problemer som jeg kan løse så vil statusen spre seg.

 

Fysikken bevises med mye av den samme matten, og etter å ha lært dem om bakterier og en del grunnleggende medisinske funksjoner, så ville jeg reddet mange fra sykdomsspredning osv...

 

Med nok makt og status så kan man utrette mye, og selv om man ikke kan alt, så er det vell så effektivt å vise dem i riktig retning. Da finner de ut av detaljene selv, og du sparer deg for en del arbeid.

 

Det viktige er egentlig rekkefølgen. Funker nok dårlig å si mot datidens ledere og tro. Effektive våpen og "magiske ting" som elektrisitet vil bli brukt for å skaffe det viktigste, makt, for å komme seg opp og videre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror nok det er et ganske realistisk scenario. Folk i denne tråden snakker om å gjøre storverk, men glemmer at de ville være hjelpeløse i en ukjent verden de ikke forstår, nærmest som små barn. Det er nok enklere å gjøre storverk nå i dag - i en verden vi kjenner og kan manøvrere i - enn i år 800.

 

Her mistenker jeg at folk er litt "påvirket" av tidsreisefortellingene fra Donald Duck, pluss at det i det hele er en ganske absurd problemstilling som vi er blitt presentert for.

 

Umulig hadde det nok ikke vært, men vi måtte i det minste forvente å bruke tid til å sette oss inn i de sosiale kodene/normene på nytt, evt. lære oss språket. Så er det et interessant spørsmål om vi hadde lykkes med å komme oss videre oppover i rangstigen. Det hadde krevd sitt og vi hadde eventuelt først måtte jobbe med å tilpasse oss samfunnet på nytt.

 

Men jeg er ikke sikker på om man uten videre ville bli aktuell som slave, heller. De fleste i dag har ikke ferdighetene som trengs for å drive slavearbeid anno 800. Man kunne hente vann fra brønnen, hugge ved og rydde stein fra jorder, men ut over det..? Var jeg en 800-talls-bonde, ville jeg aldri sette menigmann fra 2013 til å gjete kyr/sauer, bøte garn, dra ut på fiske, jobbe med husbygging, sette opp en tørrmur, jobbe i smie etc. Arbeid man på den tiden drev med fra barnsben av, har vi knapt noen erfaring med. Det ville bare blitt tøys og rot.

 

Her har du et godt poeng forresten.

 

Hvis man har litt karisma og folketekke, kunne man kanskje få status som en eksotisk fremmed som kunne underholde ved å fortelle merkelige historier. Kanskje kunne man ha mulighet til å leve som fri mann på den måten.

 

Det hadde nok vært å sammenligne med besøk av urfolk i New Guinea. Vi ville opplevd våre forfedre som primitive sett fra vår tids normer, men måtte også innse at de hadde andre innsikter som var mer verdifulle for de forholdene som de lever under (kanskje en litt urettferdig sammenligning).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

med utgangspunkt i hvem jeg er som person, og sett at jeg ikke var en trell + kom fra en familie som var frie mennesker. Så hadde jeg nok gått i lære hos en som kunne mye om legekunsten. Jeg kan ikke mye om Skandinaviske urter til bruk i legekunst, men jeg har en del kunnskaper om anatomi og hygiene som sikkert kunne være nyttig i den sammenhengen. Og jeg kunne fint laget såpe av dyrefett f.eks.

Så fikk en håpe på at jeg ikke ble ansett som en skummel person med umenneskelig magi, og dermed fullstendig utstøtt av samfunnet.

 

Siden tiden er satt til år 800, så hadde det i det minste ikke vært forbudt for en kvinne å utøve legekunst. Det kom ca 200 år seinere med kristendommen om jeg ikke husker helt feil?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

+ Ville selvsagt ha hugget ut noen runer som ville fått dagens arkeologer til å miste nattesøvnen tongue.png

 

Good one.

 

Personlig tror jeg et av mine første mål ved kontakt med mine medmennesker var å lære nok av språket til å forstå dem.
Men også håpe jeg hadde med meg et eller annet som kunne brukes som byttemiddel, håndfull muskat nøtter f.eks.
Kanskje jeg kan nok førstehjelp og om naturmedisin til å klare å etablere meg som medisin kvinne eller noe…
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Først hadde jeg observert hvor jeg er. Hvem som er i nærheten. Hvordan mennesker oppfører seg. Skaffe meg klær som vil få meg til "å bli en av dem". Få laget et sted hvor jeg kan sove. Deretter ville jeg ikke gjort noe. Hvem vet hva som hadde skjedd når de hadde fått så stor viten. De hadde vel drept meg fordi de ville trodd jeg farlig som kunne så mye. Hadde nok blitt bedt om å sloss med øks eller sverd. Død i løpet av kort tid...

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-141789

Ville vi ikke alle startet å plyndre med en gang? Hva i helsikke. Finne noen å bli med i krigerbanden med og starte. Oleoh blod øks hadde passet for meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ville vi ikke alle startet å plyndre med en gang? Hva i helsikke. Finne noen å bli med i krigerbanden med og starte. Oleoh blod øks hadde passet for meg.

 

Vikingene hadde bare tent en røyk og blåst røyken i trynet ditt og sagt: Hva faen snakker du om ,vi gjør ikke sånt.

Lenke til kommentar

 

Tror nok det er et ganske realistisk scenario. Folk i denne tråden snakker om å gjøre storverk, men glemmer at de ville være hjelpeløse i en ukjent verden de ikke forstår, nærmest som små barn. Det er nok enklere å gjøre storverk nå i dag - i en verden vi kjenner og kan manøvrere i - enn i år 800.

Her mistenker jeg at folk er litt "påvirket" av tidsreisefortellingene fra Donald Duck, pluss at det i det hele er en ganske absurd problemstilling som vi er blitt presentert for.

 

Umulig hadde det nok ikke vært, men vi måtte i det minste forvente å bruke tid til å sette oss inn i de sosiale kodene/normene på nytt, evt. lære oss språket. Så er det et interessant spørsmål om vi hadde lykkes med å komme oss videre oppover i rangstigen. Det hadde krevd sitt og vi hadde eventuelt først måtte jobbe med å tilpasse oss samfunnet på nytt.

 

Men jeg er ikke sikker på om man uten videre ville bli aktuell som slave, heller. De fleste i dag har ikke ferdighetene som trengs for å drive slavearbeid anno 800. Man kunne hente vann fra brønnen, hugge ved og rydde stein fra jorder, men ut over det..? Var jeg en 800-talls-bonde, ville jeg aldri sette menigmann fra 2013 til å gjete kyr/sauer, bøte garn, dra ut på fiske, jobbe med husbygging, sette opp en tørrmur, jobbe i smie etc. Arbeid man på den tiden drev med fra barnsben av, har vi knapt noen erfaring med. Det ville bare blitt tøys og rot.

Her har du et godt poeng forresten.

 

Hvis man har litt karisma og folketekke, kunne man kanskje få status som en eksotisk fremmed som kunne underholde ved å fortelle merkelige historier. Kanskje kunne man ha mulighet til å leve som fri mann på den måten.

Det hadde nok vært å sammenligne med besøk av urfolk i New Guinea. Vi ville opplevd våre forfedre som primitive sett fra vår tids normer, men måtte også innse at de hadde andre innsikter som var mer verdifulle for de forholdene som de lever under (kanskje en litt urettferdig sammenligning).

 

 

Vi hadde dødd av sykdommer etter noen uker. Mikroorganismefloraen var for annerledes. Mindre i omfang men for annerledes.

Lenke til kommentar

Lært meg språket deres. Kunne egentlig dratt sørover å lært de lærde om newtons lover, vist dem Amerika osv, men tror jeg holder meg oppe i Norge. Lærer vikingene om hvordan man lager et vanndrevet sagbruk. Tjener jeg nok penger lager meg en dampmaskin med sikring så den ikke eksploderer. Denne maskinen vil jeg bruke til mitt nye sagbruk. Blir den en suksess vil jeg bruke mine midler til å utvinne svovel i Røros eller evt. i Polen eller noe. Kaliumnitrat kan jeg produsere selv, trekull er heller ikke så vanskelig å få tak i. Med dette vil jeg produsere krutt. Som vil selvfølgelig brukes til våpen. Så vil jeg samle Skandinavia til et rike og innfører demokrati i fylkene og ett nytt rettsapparat. Jeg sender noen menn mot Kina, deres oppdrag er få kunnskapen om papiret fra Kina. Når papir blir tilgjengelig hjemmet vil jeg lære mitt folk alfabetet. Det er vel ikke stort mer jeg rekker i løpet av et mannsalder.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Lært meg språket deres. Kunne egentlig dratt sørover å lært de lærde om newtons lover, vist dem Amerika osv, men tror jeg holder meg oppe i Norge. Lærer vikingene om hvordan man lager et vanndrevet sagbruk.

De hadde vanndrevne sager på den tiden. Kvernstein var en stor industri i Norge fra ca. 600/700 f.kr, og faktisk helt frem til 1900-tallet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...