Gå til innhold

Unge Forskere


Anbefalte innlegg

Hei eg er ein 18år gammal gut som gå vg3 realfag. Eg såg ein plakat med ein konkurranse for unge forskara mellom 13-21 år (http://www.proscientia.no/prognett-proscientia/Konkurransen_Unge_Forskere/1240290393629). Denne konkurranse såg veldig interessant ut men eg har eit problem kva kan eg forske på? Er det noken som har ein ide for kva ein kan forske på uten nødvendigvis å ha superhightech-utstyr? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen interessefelt? :)

 

Er interessert i mykje rart, alt frå matte-fysikk-kjemi osv naturvitenskapelege ting. Historie, språk og religion er eg eigentleg ikkje så interessert i.

 

Antok såpass ;) Siden du studerer realfag. Men har du noen interessefelt innenfor det igjen?

 

ja det meste, reaksjonar, stoff, molekyler, astronomi, stjerner astrofysikk, energi blandt anna miljøvennleg energiformer, utrekninger av alt mogeleg osv... likar eigentleg alt "innanfor der igjen" btw eg er også ganske interessert i gaming (for det meste starcraft 2) og spelar eindel poker (mest på grunn av matten sin skyld). Kunne kanskje starta eit prosjekt med noko av det?

Lenke til kommentar

Har du noen interessefelt? :)

 

Er interessert i mykje rart, alt frå matte-fysikk-kjemi osv naturvitenskapelege ting. Historie, språk og religion er eg eigentleg ikkje så interessert i.

 

Antok såpass ;) Siden du studerer realfag. Men har du noen interessefelt innenfor det igjen?

 

ja det meste, reaksjonar, stoff, molekyler, astronomi, stjerner astrofysikk, energi blandt anna miljøvennleg energiformer, utrekninger av alt mogeleg osv... likar eigentleg alt "innanfor der igjen" btw eg er også ganske interessert i gaming (for det meste starcraft 2) og spelar eindel poker (mest på grunn av matten sin skyld). Kunne kanskje starta eit prosjekt med noko av det?

 

Hybridrakettmotor! Da har du flere felter. Kjemi, materiallære, mattematikk og fysikk (dyseutforming og skyvekraftutregning, energiutregning, ol), osv.

http://www.youtube.com/watch?v=TLPWqCMb7DE

De er ganske enkle og lage. Også er de ganske interessante.

 

Husk at det i klippet bare er et eksempel. Du må selvsagt ekperimentere med andre drivstoff (PVC, syntetisk gummi, akryll, osv), andre oksygenkilder (lystgass (N2O) er f.eks populært), andre dyser, ol. og selvsagt måle skyvekraft, gassflow og kanskje også varme, ol. Også kan du jo også eksperimentere med innvendig utforming som f.eks flere små hull istedenfor ett stort, osv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Okey... Har noen forslag, av veldig variert kvalitet :)

 

Det er jo mange oljebrønner i Norge. Fluiden som kommer opp har høy temperatur. Hva med å undersøke en varmeveksler som henter ut varme som kan brukes til strømproduksjon? Får du en del utregninger, men ikke umulig.

 

Energivennlig, hva med å undersøke metoder for å hente ut strøm fra elver/bekker for privathusholdninger. Og om det er drivverdig.

 

Ellers tror jeg du kan søke rundt for å finne noe artig.

 

Praktiske eksprimenter og sånn på hjemmebasis blir vel litt vanskelig om man skal faktisk gjøre forskning :)

Lenke til kommentar

Så litt på prosjekter fra tidligere år og jeg må si det er et ekstremt høyt nivå. Ta for eksempel denne oppgaven skrevet av en 19 år gammel gutt. Jeg har tatt både fysikk 1 og fysikk 2 på vgs, men jeg forstod lite av det som stod i rapporten. Hvordan i heksikke kan en på 19 år få til noe slikt? Mind blown :eek:

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Så litt på prosjekter fra tidligere år og jeg må si det er et ekstremt høyt nivå. Ta for eksempel denne oppgaven skrevet av en 19 år gammel gutt. Jeg har tatt både fysikk 1 og fysikk 2 på vgs, men jeg forstod lite av det som stod i rapporten. Hvordan i heksikke kan en på 19 år få til noe slikt? Mind blown :eek:

 

Tok en titt på det og han har enten fått masse hjelp, eller så har han tatt universitetsfag på vgs. Nivået er latterlig høyt, snakker om 2 eller 3 år bachelor i materialteknologi. Men for å være med i unge forskere trenger man nødvendingvis ikke å lage så kompliserte rapporter. Det handler mer om å lage noe i forsker ånden og vise at man selv har tenkt på noe. Jeg tror uansett man trenger noen mentorer eller fagpersoner man kan få hjelp og råd fra. Skal man gjøre noe innenfor fysikk eller kjemi burde det være enkle forsøk som gir ny informasjon. Som for eksempel mbemba effect. Når det gjelder forsøk med high tech utstyr, hvis du har en forsøk du ønsker å gjøre som for eksempel krever AFM eller SEM, så ville jeg anbefalt å lage et proposal som beskriver hva du ønsker å gjøre og hvorfor. For så å ta kontakt med universitetet. De er veldig interressert i rekruttering og kunne sikkert ordnet noe.

Lenke til kommentar

Mangen bra forslag her :)

 

Eg har ikkje så mykje utstyr at eg kan bygge alt det der. Trur det blir litt for mykje, men ser veldig interessant ut :) noken som har nokre andre idear?
Har dere ikke en mekanisk linje på skolen, el? Det eneste du trenger egentlig er tilgang på en vanlig dreiebenk.

 

nei har desverre ikkje det :/

Lenke til kommentar

Astro er kult, men kan være vanskelig å regne på noe nytting. Kan virke som mpemba effekten kan være noe å satse på. Da kan du også slenge inn litt teori. Hva vil du forvente uten mpemba effekten?

 

Så gjør du forsøk. Fikk du det du forventet? Hvis ikke hva kan forklare det? (Stjel fra andre her, men husk å referer).

Lenke til kommentar

Vet det er gjort noe på det fra før av. Men hva med å forsøkte å hente ut varmen som går tapt av vann? Tenker på damene som dusjer med nærmere 50 grader som går rett i sluken og varmetap til bakken.

 

Evt. Tenk på forskjellige plasser hvor mye varme går tapt og om det kan forbedres med varmeoverføring (energioverføring)

Lenke til kommentar

Det der med mpemba effect er eit veldig bra forslag, forskning på vatn som er svært enkel. Ein kunne også gjort noke teoretisk :) kanksje rekna på noke innen astrofysikk ol.

 

 

http://en.wikipedia....i/Mpemba_effect

 

Lager du dine egne forsøk, hvor du påviser Mpemba effect, og kanskje prøver med førskjellige salt løsninger og muligens surfaktanter, fra forskjellige start temperaturer. Så tror jeg du har et veldig godt prosjekt. For det første er det ikke så mye kjent om Mpemba effect, i tillegg så kommer dommerne til å bli imponert over: 1. Fenomenet i seg selv. 2. At du gjorde forsøkt som opplyser og bekrefter denne effekten. 3. Du har gode muligheter til å komme meg egne tanker som viser at du er en ung forsker.

 

Jeg kan skaffe relevant litteratur, dvs tidligere forskning, hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...