Gå til innhold

Unge Forskere


Anbefalte innlegg

Det der med mpemba effect er eit veldig bra forslag, forskning på vatn som er svært enkel. Ein kunne også gjort noke teoretisk :) kanksje rekna på noke innen astrofysikk ol.

 

 

http://en.wikipedia....i/Mpemba_effect

 

Lager du dine egne forsøk, hvor du påviser Mpemba effect, og kanskje prøver med førskjellige salt løsninger og muligens surfaktanter, fra forskjellige start temperaturer. Så tror jeg du har et veldig godt prosjekt. For det første er det ikke så mye kjent om Mpemba effect, i tillegg så kommer dommerne til å bli imponert over: 1. Fenomenet i seg selv. 2. At du gjorde forsøkt som opplyser og bekrefter denne effekten. 3. Du har gode muligheter til å komme meg egne tanker som viser at du er en ung forsker.

 

Jeg kan skaffe relevant litteratur, dvs tidligere forskning, hvis du ønsker det.

 

ja takk, det hadde vore flott om du kunne skaffe litt litteratur så eg kan lese meg opp litt.

Skal tru om det har noke med kor mykje partiklar med "forrurensing" det er i vatnet? eg las at dersom ein kjølar ned avionisert, rein H2O så kan ein fryse vatnet ved rundt -40grader.

 

For å måle temperaturen i vatnet hadde kanskje vore praktisk med ein temperatursensor/målar med ledning som ein kunne stikke ned i frysaren. noken som veit kor ein kan kjøpe eit enkelt termometer som funker til dette prosjektet?

 

 

 

liten ting till, har prøvd dette eksprimentet to gangar men det kalde vatnet frys før det varme.... kanskje for varmt vatn eller?

Endret av Realist4life
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så litt på prosjekter fra tidligere år og jeg må si det er et ekstremt høyt nivå. Ta for eksempel denne oppgaven skrevet av en 19 år gammel gutt. Jeg har tatt både fysikk 1 og fysikk 2 på vgs, men jeg forstod lite av det som stod i rapporten. Hvordan i heksikke kan en på 19 år få til noe slikt? Mind blown :eek:

 

Tok en titt på det og han har enten fått masse hjelp, eller så har han tatt universitetsfag på vgs. Nivået er latterlig høyt, snakker om 2 eller 3 år bachelor i materialteknologi.

 

Haha, enig. Det er litt vanskelig å godta det der som en VGS-elevs verk alene når det inneholder avansert spredningsteori, kompleks matematikk og i tillegg baserer seg på nøytronspredning, som er obskurt nok selv for yrkesforskere. Men sikkert utrolig lærerikt for en dedikert elev.

 

Mpemba-effekten høres ut som et interessant prosjekt, særlig med tanke på at det er en lite studert og forstått effekt. Da er det også lettere å komme med egne forslag til forklaringer, og det er jo egentlig det forskning handler om: å øke forståelsen for verden ved å finne forklaringer på det vi kan observere. (Dette var egentlig akkurat det samme som bjelleklang skrev, men jeg støtter iallfall ideen og ønsker lykke til! Fortsett gjerne med oppdateringer på hva som skjer. :) )

Lenke til kommentar

Jeg gjorde et litteratursøk of ble overrasket over hvor lite som ligger ute. Et søk på mpemba effect på google scholar gir bare 504 resultater! Søker du for eksempel på carbon nanotube får du 282.000 resultater. Jeg samlet noen relevante artikler og boken Atkins Physical Chemistry, som jeg sender deg. Det er den første boken man bruker i termodynamikk på universitetet. Den forklarer frysepunkt nedsettelse, løselighet av salter i vann, fasediagrammer, termodynamikkens lover osv. Det er en god start, ettersom du må lære litt mer om termodynamikk, men ikke fryktelig mye. Prøv å få en oversikt over hva du tror du må lese deg opp på. Ikke gap over for mye og hold deg til det som er relevant.

 

Når det gjelder å gjenskape forsøket så husk å ha reprodusible forhold og termometer. Kanskje noe slikt http://www.bryggselv...50-300c-m-alarm, eller noe slikt http://www.amazon.co...49640190&sr=1-3.

 

Tror også det ligger noen youtube filmer av forsøket ute. Du burde gjøre som du har gjort i alle kjemi og fysikk forsøk. Sette opp hypotese, formål, eksperimentel del, resultater, diskusjon (med feilkilder) og konklusjon i forsøkene dine. Derfor husk å notere ned hva du gjør. På den måten kan du sammenligne hva du har gjort med andres forsøk å evt finne ut hva du har gjort feil og om hva du har gjort og målt er riktig. Renheten av vannet ditt er nok ekstremt viktig og du burde få tak i deionisert vann og rene salter. Hvis du bruker feks farris eller iskrem så må du være forsiktig med alderen, om det er samme flaske, osv.

 

Hvis du får noen resultater prøv å gjøre noen beregninger og beskriv det med teori. Tenk tilbake til termodynamikk i 3fy/2fy som en start.

 

Husk av sette av tid til prosjektet, og lag en struktur med formål til hva du ønsker å oppnå. Det kan virke som et enkelt prosjekt, men skal det bli bra så må du ta deg tid og gjøre skikkelige forsøk. Prøv å lag en historie med en rød tråd. Ikke bli skremt av formlene og beskrivelsen i artiklene jeg har sendt deg, noe er nok for komplisert, prøv da heller å få en oversikt og generell forståelse.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...