Gå til innhold

XCOM: Enemy Unknown


Anbefalte innlegg

Da jeg føler at spillet i utgangspunktet er ett must have om man har spilt originalen så ble det jo kjøp og nå etter 20 timer (og en tapt campaign på Classic :p), så føles spillet litt for korridorish og for strømlinjeformet i forhold til hva jeg hadde håpet på. De skal ha respekt for at de beholdt det meste av både gameplay og innhold ifra originalen, men idag 18 !?! år etter så syntes jeg det blir litt snevert og for mange valg blir tatt for meg av spillet uten at jeg har stort jeg skulle sagt. Dette gjør at gjenspillingsverdien blir langt lavere enn den var i originalen.

 

Og de kunne gjort så uendelig mye mer med tanke på macro management og alt som har med basebygging og det militære å gjøre, alt føles så begrenset.

 

Selve combat systemet derimot er like bra (og turnbased) som det alltid har vært og jeg koser meg på hvert eneste map selv om det tidvis kan bli litt gjentagende.

 

Alt i alt sier jeg meg semi-fornøyd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ganske latterlig at du ikke kan ha en granat fordi man utstyrer duden med en kevlarskjorte.

Er igrunnen det som irriterer meg mest med spillet. Her mekker man ny krigsutrustning, men å lage en ekstra lomme, næh.....

 

Dette er jo det samme i alle spill, selv krigsspill og skytespill, som COD og BF. Noen klasser får flere granater, andre får ikke. I Xcom får enkelte klasser større inventory etterhvert, og kan ha to granater, eller granat + andre ting.

 

Men det er like latterlig uansett. Men det er vel konsekvens av den forenklingen spillmediet har gjennomgått.

Jeg er nok litt old school, så det å pusle med inventory og være forberedt på det meste er jo det som er gøy!

Lenke til kommentar
*snip om inventory, granatder osv*

En ting du bør huske på er at vi kan ha opp til seks folk på laget, og vi har flere klasser å velge mellom. Trenger sniperen virkelig en granat? Trenger en soldat i frontrekken medikit? Jeg liker å gjøre det noe ala dette;

 

- Assault: Vil være en første til å møte aliens og holder seg i frontrekken, så utstyr ham med en vest for ekstra beskyttelse.

 

- Heavy: Som navnet sier er han artilleriet, så utstyr ham med en granat. Jobben hans er ikke å holde seg i live eller ta seg av en og en alien, så fyr løs med alt du har og ta ut så mange aliens som mulig. Gjerne med en rakett inn døren. :p

 

- Support: Trenger strengt tatt ikke noe våpen, annet enn til ren beskyttelse. Utstyr ham heller med medikit, så han kan ta seg av de falne soldatene før de blir drept.

 

- Sniper: Når assault-soldaten finner en alien kan sniper fint ta seg av den fra lang avstand. Sniper trenger derfor ikke en granat eller medikit, og til en viss grad er selv en bedre vest unødvendig. Jeg liker dog vesten for å få litt ekstra beskyttelse i fall han trenger det.

Lenke til kommentar
*snip om inventory, granatder osv*

Snip

 

En ting er hva man trenger, det jeg savner er muligheten. Og den er borte.

 

Jeg har masse tid på spill det orginale ufo, terror from the deep og Jagged Alliance-serien. Og noe av det som fenget var muligheten til å utstyre laget akkurat som jeg ville. Ikke ha en begrenset mulighet til utstyr pga en kunstig klasseinndeling.

 

Litt lættis at ikke alle klasse kan bruke alle våpen. En heavy burde kunne bruke en light plasmarifle, men neida, det kan han ikke.

 

Det er dette som er mitt ankepunkt med spillet. Men for all del, alt i alt liker jeg spillet.

 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle klasser kunne bruke alle våpen? Da er det jo ikke noe vits å ha klasser i første omgang? Det er ingen som tvinger deg til å ha bestemte klasser med deg på oppdrag. Om du vil ha et lag bestående av seks Heavy kan du det.

 

Tror han mente at klasser i seg selv er dumt, og at han ville ha det slik som i det originale X-Com.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle klasser kunne bruke alle våpen? Da er det jo ikke noe vits å ha klasser i første omgang? Det er ingen som tvinger deg til å ha bestemte klasser med deg på oppdrag. Om du vil ha et lag bestående av seks Heavy kan du det.

 

Kan man velge hvilken klasse en rekrutt blir? Føler at "alle" blir snipere..

Lenke til kommentar
Tror han mente at klasser i seg selv er dumt, og at han ville ha det slik som i det originale X-Com.

Jeg ser bare ikke hva som er poenget. Du velger jo folk før oppdraget, og jeg ser ikke hva som er vitsen med å dra med seg et helt arsenal til hver soldat? Det er mye mer realistisk at man kun har noen få våpen pr soldat. Vil du ha et snipergevær tar du med deg en sniper. Vil du ha tunge våpen tar du en Heavy. Hvordan er det forskjellig fra en klasseløs soldat med snipergevær og en klasseløs soldat med tunge våpen?

 

Kan man velge hvilken klasse en rekrutt blir? Føler at "alle" blir snipere..

Ja, rekruttene kan være i hvilken som helst klasse. Aner ikke hvordan man kan se hva de blir på forhånd da jeg bare rakk spille det en liten stund før det ble for mange aliens, men det er sikkert lett å se når man vet hvordan.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å ha med seg et arsenal (via inventory-management) er rett og slett fleksibilitet. Man stiller langt bedre rustet til å håndtere forskjellige situasjoner som gjerne kan oppstå under en kamp. Det er noe jeg savner i XCOM, og som har vært til stede i alle tidligere turbaserte UFO-spill.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å ha med seg et arsenal (via inventory-management) er rett og slett fleksibilitet. Man stiller langt bedre rustet til å håndtere forskjellige situasjoner som gjerne kan oppstå under en kamp. Det er noe jeg savner i XCOM, og som har vært til stede i alle tidligere turbaserte UFO-spill.

Men på den annen side er det jo morsomt å prøve å lage et lag som er rustet til å møte hva det skal være. Har du først et lag som passer til spillestilen din trenger du strengt tatt ikke endre så mye på det.

Lenke til kommentar

Men ganske latterlig at du ikke kan ha en granat fordi man utstyrer duden med en kevlarskjorte.

Er igrunnen det som irriterer meg mest med spillet. Her mekker man ny krigsutrustning, men å lage en ekstra lomme, næh.....

 

Dette er jo det samme i alle spill, selv krigsspill og skytespill, som COD og BF. Noen klasser får flere granater, andre får ikke. I Xcom får enkelte klasser større inventory etterhvert, og kan ha to granater, eller granat + andre ting.

 

Men det er like latterlig uansett. Men det er vel konsekvens av den forenklingen spillmediet har gjennomgått.

Jeg er nok litt old school, så det å pusle med inventory og være forberedt på det meste er jo det som er gøy!

 

"Old school" spill var jo like begrenset, bare på andre områder, som å klatre over gjerder eller andre lave hindre. Alle spill vil være begrenset, det handler bare om hvor mye. Veldig få spill har faktisk omgivelser som kan ødelegges, eller klatring over hindre som er høyere enn en mann. I virkeligheten er det derimot lett å komme seg over et gjerde som er 2-3 meter høy så lenge det ikke er piggtrå på toppen. Så jeg kan lett finne begrensninger å klage på i hvilket som helst spill, men for min del handler det om hvorvidt begrensningene gjør spillet kjedelig, noe jeg ikke synes er tilfelle med Xcom: EU.

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men på den annen side er det jo morsomt å prøve å lage et lag som er rustet til å møte hva det skal være. Har du først et lag som passer til spillestilen din trenger du strengt tatt ikke endre så mye på det.

Joda, og det er nettopp det man får til med å ha et inventory-system. Fleksibilitet, som sagt. F.eks. i UFO Aftershock hadde jeg folk som gikk med avanserte automatvåpen og innebygget granatkaster, samt vanlige granater, ekstra raketter for andre lagsmedlemmer som brukte rakettvåpen osv.

 

I et av oppdragene som ikke foregikk på jordkloden kom granatkasterne svært godt med da jeg brukte dem fra en høy avsats til å bombardere en stor gruppe med relativt harde fiender langt under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...