Gå til innhold

Raspberry Pi kan få rå ytelse


Anbefalte innlegg

I "ytelse pr. krone" tror jeg RasPI fortsatt banker det meste der ute, ikke minst alle smarttelefoner.

300,- prosessor, 300,- hovedkort, 100,- RAM = 700,- dual core ~2.5GHz x86-prosessor med mye høyere ytelse per krone.

Du må vel legge på et noen hundrelapper til for PSU og et kabinett i praksis, men jeg er fortsatt usikker på om du da har noe som kan spille 1080p video smooth.

Endret av Topguy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse hw.no skribente er jo ikke veldig konsekvente:

 

"Med ny fastvare kommer det også noen andre nyheter. Blant disse finner vi en temperatur-widget som viser hvor nær du er grensen på 85 grader celsius."

 

Du oversetter firmware med fastvare, men klare så i neste setning å skrive 'temperatur-widget'. Widget er altså ikke et norsk ord.

 

Noen ganger føles hw.no som det nye se & hør; bruker overskrifter med merkelige oversettelser for å få flere klikk og kommentarer. Før i tiden klarte man slikt ved god journalistikk...

Lenke til kommentar

Hvis du kjører 1080p video med DTS decoding, så klarer ikke rPI å henge med i svingene selv i overklokket tilstand.. Gleder meg til å motta cubieboard for å se hva den kan klare å yte :)

 

Tror jeg heller ville investert i en Oroid-X selv om den er noe dyrere :)

 

http://www.itavisen.no/899039/du-vil-ikke-tro-hvor-kraftig-denne-er

 

Hvis du kjører 1080p video med DTS decoding, så klarer ikke rPI å henge med i svingene selv i overklokket tilstand.. Gleder meg til å motta cubieboard for å se hva den kan klare å yte :)

 

Tror jeg heller ville investert i en Oroid-X selv om den er noe dyrere :)

 

http://www.itavisen....raftig-denne-er

 

 

btw, jeg synes menyene i Rasbmc er noe trege, kan det bli bedre om jeg bruker ett høyere Class Sd kort? tror det er Class 2 jeg bruker nå.

Lenke til kommentar

btw, jeg synes menyene i Rasbmc er noe trege, kan det bli bedre om jeg bruker ett høyere Class Sd kort? tror det er Class 2 jeg bruker nå.

 

Jeg bruker class 10 sd kort med Raspbmc på, jeg merker også at menyene er trege, men dette er mest når jeg bruker musa til å navigere, ved bruk av tastatur forsvinner mye av tregheten for min del.

Endret av Norish
Lenke til kommentar

"Gode 50%" når man går fra 700 MHz til 1024 (1000?) MHz er vel å ta litt i....

 

700/2=350+700=1035..?

Jeg forstår virkelig ikke det regnestykket ditt, uansett hvor hardt jeg prøver.

 

En økning på x% av prisen P kan skrives på følgende måte:

chart?cht=tx&chl=P\cdot(1+x)=P'

der P' er den nye prisen, og x er prosentsatsen det økes med.

 

La oss f.eks. ta en tyggis til 10 kroner, som får en 50% økning i pris. 50% er jo chart?cht=tx&chl=50\cdot \frac{1}{100}=\frac{50}{100}=0,5, og regnestykket vil da bli

chart?cht=tx&chl=10\cdot(1+0,5)=10\cdot(1,5)=15

 

La oss gå tilbake til formelen og heller løse den for en gitt P', og se hva den prosentvise økningen blir.

 

p><p>x=\frac{P'}{P}-1

 

Hvis vi nå setter inn for ytelsen, får vi følgende:

chart?cht=tx&chl=x=\frac{1000}{700}-1=0,428=0,428\cdot \frac{100}{100}=42,8\cdot \frac{1}{100}=42,8%

 

Vi kan også prøve med 1024:

p><p>

 

En økning på 50% hadde blitt 700*1,5=1050, og "gode 50%" betyr >50%, så det burde vært >1050 for å være "gode 50%".

 

Men egentlig svarte noen på forrige side og gjorde det klart at det er mer enn MHz som avgjør ytelsen, så hele dette innlegget ble kanskje bortkastet. Jaja.

Lenke til kommentar

I "ytelse pr. krone" tror jeg RasPI fortsatt banker det meste der ute, ikke minst alle smarttelefoner.

 

Etter at jeg kjøpte en miniPC fra Hong Kong for 70$ (400kr) så vil jeg si at Rasp.Pi er utkonkurert i ytelse pr. krone. En Dual-Core Cortex A9 på 1.6GHz, og 1GB ram, og QuadCore Mali400 GPU så må vel RaspPi bare knele for overmakten. Spiller av Full HD (1080P) med denne, på min 37" TV uten å merke noe form for spikes.

 

Cortex A5(?) (ARMv6) som du finner i RaspPi har jo ikke en brøkdel av ytelsen til enheten jeg linket til over.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
"Gode 50%" når man går fra 700 MHz til 1024 (1000?) MHz er vel å ta litt i....
Ytelse og klokkefrekvens er mer relativt enn som så.

 

Men 50% av 700 er jo 350...350+700= 1050

Så rent klokke messig er jo ikke 50% langt unna sannheten :p

 

Men om man snakker om ytelse i daglig bruk så er det nok drøyt å tenke at man får 50% bedre ytelse.

 

Jeg tolket det slik at det var klokkefrekvensen som 50% var referert til så da er jeg fornøyd jeg :p

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...