Gå til innhold

[Løst] Nvidia/ATI 3D til passiv 3DTV


[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurderer å anskaffe meg en passiv 3DTV, men har dessverre hørt at man i 3D-modus er begrenset til 720p@60Hz, dvs en oppløsning på 1280x720 pixler med da max 60 bilder i sekunder. Alternativt kan man få 1080p oppløsning, men det bli da med kun 24Hz. Det hadde sikkert vært OK til film, men jeg har spilling i tankene og 24FPS i spill er uaktuelt. :nei:

 

Dette blir vel et halvveis TV vs skjermkort spørsmål; men er det noen som har en passiv 3DTV og har testet dette? Er dette en begrensing fra Nvidia sin side? Er det mulig å få bedre på AMDATI? (Ønsker meg jo 1080p@60Hz i 3D også, ikke bare 2D).

 

Har hørt at man kan knote med driverne for å lure PC til å tro at det er en annen skjerm, men da mister man lyden ut av HDMI + at det er mye styr, så det også er litt lite fristende..... erfaringer anyone?

(Evt. Er det noe alternativ til HDMI som kan gi meg 7.1 lyd fra PC til reciever? Optisk virker å være begrenset til stereo??)

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Nvidia 3D vision har du 1080p 3D i 120hz: http://www.nvidia.co...d-overview.html

 

Dette vil dog ikke fungere med de fleste TV-er, som normalt har 60Hz input selv om de oppgir 120Hz oppdateringsfrekvens. Du trenger da en 120Hz monitor (pc-skjerm) i stedet, men det blir jo ikke en TV. Problemet ligger altså i skjermen/TV-en du bruker og ikke skjermkortet.

 

Med 3DTV Play (der du sender 3D-signal til TV-en og bruker brillene som hører til TV-en) får du de begrensningene du nevner.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar
' timestamp='1348148714' post='19684718']

Aha, så HDMI er flaskehals faktisk...hadde jeg aldri trodd. Takk for oppklaringen!

Hmm regner ikke med det går an å få dual DVI inn på en TV..?

Virker rart at HDMI ikke støtter passiv 3D med mer enn 1080p24, trodde det kun gjaldt for eldre standarder av HDMI og siste standard hadde økt grensa for klokkefrekvensen høyt nok?

Angående DL-DVI mot TV kommer det helt an på TVen ;)

Lenke til kommentar

HDMI støtter 1080p60, men hvis du skal ha 3D må du jo ha dobbel så høy frekvens siden du trenger både høyre og venstre. Dermed er standarden for 3D 1080p24 selv om 1080p30 sikkert også hadde gått (1080p30 med 3D tilsvarer 1080p60 med 2D).

Det gjelder for aktiv 3D, passiv 3D betyr at halvparten av linjene brukes for venstre øye og halvparten av linjene brukes for høyre øye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...