Gå til innhold

Førsteinntrykk: Panasonic GH3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå slo jeg opp en gammel sikleskade ;)

 

edit: Eller er det en ny ?

 

Dette huset trykker på alle de ritkgie knappene for meg. Sensoren ser ut til å være på høyde med Olympus E-M5; er det samme sensor?

 

(Interessant å se at Panasonic sin stand er på størrelse av en middels norsk fotomesse :) )

 

Fikk strekk i kjeven for jeg gjespet så mye ... :tease:

Lenke til kommentar

Iceblitz: kilde? Nå har alle de omtalene jeg har lest gjort det til et poeng at sensoren i GH3 ikke er multiaspekt. Dette er lett å sjekke ved å bytte mellom sideforhold - med GH3 blir det kun lagt til sorte felter oppe og nede, og du får ikke større synsfelt på sidene. I tillegg er oppløsningen for 16:9 og 3:2 betydelig lavere enn på GH2. Det er selvfølgelig mulig i teorien at dette er kun fordi produktet ikke er ferdig enda, men jeg har mine sterke tvil om det.

 

I tillegg går den kun ned til 200 ISO, og ISO-innstillinger kan bare endres i hele stopp, som er også kjennetegnet til sensoren som blir brukt i E-M5. Jeg kan ikke se at Panasonic vil gå tilbake på disse egenskapene hvis sensoren hadde blitt utviklet internt hos dem.

Lenke til kommentar

http://www.43rumors....-without-delay/

 

 

"Dieter Knüttel interviewed Markus Matthes, Senior Product Manager of Panasonic Germany. You can read the full interview at Personal View. Here are just some interesting answers:

- He didn’t comment the question if the sensor is actually made by Sony.

- the OLED viewfinder and LCD have an amazing Contras of: 10,000 : 1. That’s double the contrast of the NEX-6 (specs here).

- HDMI output at 4:2.0, 8 bit.

- He said “many user didn’t notice the Multi aspect feature of the Gh3” What answer is that?

- Price with kit lens. 14-140mm for 1799 Euro. And 12-35 for 2199 Euro. Grip for 300 Euro

- End of November ” they will have sufficient numbers”"

 

 

Multiaspekt syntes jeg ikke er så ekstremt viktig, men det var veldig greit å få litt ekstra vid vinkel på forskjellige crops. Spesielt på mitt Panny 7-14 objektiv.

 

Ellers syntes jeg det bare er digg at man kun kan flytte ISO i hele stops. Raskere å stille inn manuelt i viktige situasjoner (bruker for det meste M) og ISO-er som ikke er native kan gi litt dårligere ytelser. Husker ikke helt hvor jeg leste det, lurer på om det var på dxuser vedrørende filmbruk.

 

Uansett, jeg er helt frelst for dette kameraet. Det er i mine øyne nesten et helt perfekt og fullkomment kamera som ikke trenger flere oppgraderinger.

 

Det eneste jeg kunne tenke meg var at den kunne gå ned til ISO100 i vanlig modus (ikke bulb), multiaspect samt XLR utganger for videobruk. Ellers syntes jeg det virker fantastisk!

 

Og at det er større er svært velkomment hos meg. Mine store og kraftige never gjorde at GH2 sin størrelse litt for snever. Dessuten så liker jeg at utstyr har litt størrelse. Det skal være nok å ta i :) Dessuten blir det vel lettere å ta bilder med lange lukkertider håndholdt nå som kameraet veier mer. Blir vel mykere handshake på det da :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Fra kilden i linken:

 

Why was the multi-aspect ratio option removed for the GH3?

No direct answer, but he said many users did not notice the multi aspect sensor at all.

 

For meg virker det mer slik som at folk ikke la merke til at sensoren på GH2 osv. var multiaspekt, så derfor kuttet de ut den muligheten. Det er et ganske så unnvikende svar - det kan være mange tekniske grunner til at de gjorde det, ikke bare markedsundersøkelser. For meg er det absolutt et negativ, siden jeg tar mye i 16:9 - det passer ypperlig til å vise frem bilder på HDTV for familie og venner, og jeg taper verken kvalitet eller synsfelt.

 

Det er fullt mulig du har rett når det gjelder ISO. Nå vet jeg ikke hvordan det har fungert i praksis på GH2 (normalt bruker jeg øyemål når jeg fjerner bildestøy i Lightroom uansett), men en mulig måte å få flere ISO innstillinger på er via "ISO expansion" - sensoren har kun de hele stoppene, men får flere "mellomstopp" ved å simulere at bildet blir mørkere eller lysere ved å forskyve verdier og klippe data. Hvis det er slik det har blitt gjort, er det absolutt en fordel at man blir kvitt mellomstoppene og kun bruker de innstillingene som sensoren er optimert for.

 

Jeg er personlig veldig spent på hva de har gjort med trådløs blitzstyring i GH3. Olympus har lenge vært ledende på dette feltet, men hos Panasonic har støtte for blitz vært mer en ettertanke. Spesielt håper jeg at de bruker samme system, slik at blitzer som ble laget for Olympus' system fortsatt vil fungere på samme måte med Panasonic. Får de det til, blir IBIS det eneste de mangler da.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig du har rett når det gjelder ISO.

.....

Personlig ser jeg ikke noe stort behov for å ha mellomverdier på Iso selv om jeg av og til bruker det.

Det er ingenting i veien for å ha "reelle" mellomverdier på Iso hvis de har en analog forsterker foran ADCen(e). Hvis forsterkningen av signalet gjøres digitalt (bitshift) er det mer komplissert og vanskelig å få til mellomverdier i RAW-filene. På JPG er det imidlertid ingeting i veien for å justere tonekurven for å simulere mellomverdier. Hva Panasonic gjør vet jeg ikke så dette var bare en generll kommentar.

 

Jeg er personlig veldig spent på hva de har gjort med trådløs blitzstyring i GH3.

Godt spørsmål, hittil har Panasonic kunnet bruke Olympus-blitser (men uten fjernstyring). Forhåpentligvis har de valgt å gjøre fjernstyringen kompatibel med Olympus sin slik at blitser ikke må byttes når man bytter hus.

Lenke til kommentar

Hvis valget er mellom bedre sensor-ytelse, og multiaspekt så velger jeg ytelsen.

Så intevjuet og jeg er enig med deg - multiformat er nyttig og morsomt i mange sammenhenger, men ytelsen er er tross alt viktigere. Forklaringen "The Four Thirds-size sensor was what was available from our sensor group." var litt snodig. Når de bestiller en ny sensor fra sin egen sensor-avdeling skulle man jo tro de kunne velge om den skulle supersizes eller ikke. Et interessant poeng med setningen er at den kan tolkes som en bekreftelse på at det sitter en Panasonic-sensor i GH3 også, har sett at det har vært en del diskusjoner rundt det.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Forklaringen "The Four Thirds-size sensor was what was available from our sensor group." var litt snodig. Når de bestiller en ny sensor fra sin egen sensor-avdeling skulle man jo tro de kunne velge om den skulle supersizes eller ikke.

Det kan ha noe med at de ikke har produksjonskapasitet nok til håndtere mange forskjellige sensorer. I og med at en multiaspekt sensor er fysisk større enn de vanlige µ-4/3 sensorene, så vil den trenge spesialbehandling i forhold til de andre. Så da er det kanskje bedre å konsentrere kreftene på en ny µ-4/3 sensor (eventuellt en familie som Canon har gjort med 550D/600D/60D/7D).

 

I såfall er det jo lov å håpe på en GX2 til jul, med samme sensor ;)

 

Og jeg er enig i at dette betyr at det er en Panasonic sensor i GH3; og ikke en Sony utgave. Det er ikke meg i mot, så lenge den yter på nivå med E-M5 sin.

Lenke til kommentar

I såfall er det jo lov å håpe på en GX2 til jul, med samme sensor ;)

Det blir interessant å se, både hvordan GH3 er i forhold til E-M5 og om den sensoren dukker opp i flere modeller. Hvis de nå går for en størrelse for alle (bortsett fra G5) kan de bli et hopp i sensorkvalitet over hele linjen for Panasonic. Det kan de jo trenge hvis Olympus kjører E-M5-sensoren i alle kameraer.

 

Edit: Fikset på litt uklare setninger.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ville være rart å putte inn 1.1 ekstra megapiksler om dem aldri noensinne kommer til å bli brukt.

Akkurat det er ikke rart - stort sett alle sensorene, uansett produsent har flere piskler enn det som ender opp i RAW-fila (eller jpeg-en). Det trengs en rad eller to med piksler for å å ha nok info til å håndtere kantpikslene riktig (pga. Bayer sensoren). Men det er ikke nok til å dekke opp de 1.1Mpx. Resten er nok for å ha info til autokorreksjon av distorsjonsfeil i objektivene.

Lenke til kommentar

Dette med at Sony probuserer E-M5 bilde brikken er ein misforståelse, når Mr.Sasa sentralt i Olympus på ein pressekoferanse om Olympus generelt situasjon, denn 3 juli i år sa at det siste produktet til Olympus brukte Sony sensor, på direkte spørsmål !, om Olympus hadde eit samarbeidet med Sony så var det det nye microscopet IX3 som hadde blitt introdusert dagen før som han her siktet til.(men open bart var det ikkje alle i økonomiskandele intresserte sjornalister i salen som ser den store for skjelen på dei ulike produktene til Olympus.

Noen bevis på denne påstanden, please.

Lenke til kommentar

Ville være rart å putte inn 1.1 ekstra megapiksler om dem aldri noensinne kommer til å bli brukt.

Akkurat det er ikke rart - stort sett alle sensorene, uansett produsent har flere piskler enn det som ender opp i RAW-fila (eller jpeg-en). Det trengs en rad eller to med piksler for å å ha nok info til å håndtere kantpikslene riktig (pga. Bayer sensoren). Men det er ikke nok til å dekke opp de 1.1Mpx. Resten er nok for å ha info til autokorreksjon av distorsjonsfeil i objektivene.

 

Se der ja. Du det tenkte jeg aldri på, men gir jo selvfølgelig mye mening når det først ble pekt ut.

 

Takk for informasjonen, Tom. Lærer stadig noe nytt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med at Sony probuserer E-M5 bilde brikken er ein misforståelse, når Mr.Sasa sentralt i Olympus på ein pressekoferanse om Olympus generelt situasjon, denn 3 juli i år sa at det siste produktet til Olympus brukte Sony sensor, på direkte spørsmål !, om Olympus hadde eit samarbeidet med Sony så var det det nye microscopet IX3 som hadde blitt introdusert dagen før som han her siktet til.(men open bart var det ikkje alle i økonomiskandele intresserte sjornalister i salen som ser den store for skjelen på dei ulike produktene til Olympus.

Noen bevis på denne påstanden, please.

 

Jeg sjekket kilden på japansk, og det var absolutt ingen misforståelse. Der stod det klart og tydelig at Sony hadde laget sensoren i E-M5. Nå er den dessverre fjernet, så jeg kan ikke linke til den lenger - det er mulig at det var pga. av at den inneholdt informasjon som ikke skulle komme ut enda, for nå er det offisielt at Sony har kjøpt seg inn i Olympus og de har et teknologisamarbeid på gang. Det kunne ha påvirket aksjekursen (og også muligens forhandlingene) hvis dette ble kunngjort før Olympus og Sony var klare.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå slo jeg opp en gammel sikleskade ;)

... snip ...

Rull inn tunga nå, IceBlitz. Og hendene over dyna i natt ;)

 

Jeg skal innrømme at denne frister mye. Men i dag hadde jeg et par timer kvalitetstid med en Nikon D600. Og den frister også mye ...

Nå har jeg fått prøvd GH3 et par timer også. (en nesten ferdig modell, med prototype FW). Ergonomien var overraskende god; jeg må si meg enig i førsteintrykket til Are.

 

Ettersom dette ikke er en 100% ferdig produksjonsmodell skal jeg være forsiktig med å konkludere noe bastant; men sensor og bildebehandling skal være lik det som kommer i butikken om en drøy måned. Og det ser bra ut; har kun fått sett på JPEG variantene da jeg ikke har noen RAW konverter som kan tygge de enda. Dvs. jeg har laget en tweaket dcraw som bruker GX1 profilen, og har generert ut noen TIFF-er; de skal jeg jeg se litt på i kveld.Jeg er mest spent på støyen ved ISO 3200.

 

JPEG på ISO 3200 ble ihvertfall spiselig:

8166593153_ed146c1ff8_z.jpg

 

Menyene har fått seg en facelift, så de ser penere ut enn tidligere utgaver. Men er egentlig de gode gamle :) Det er mer enn nok å skru på der.

 

Video? Det testet jeg ikke, annet enn at den begynte å filme når jeg trykket på knappen :p

 

Noen flere bilder på flickr.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...