Gå til innhold

Førsteinntrykk: Panasonic GH3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt litt tid i LR med GH3 filene; og må si meg positivt fornøyd med råmaterialet. I og med at kameraet ikke har v1.0 firmware; så er det mulig at bildekvaliteten blir enda bedre. Men om den ikke gjør det, så vil jeg si at bildekvaliteten allikvel er godkjent. Det er ikke helt på nivå med OM-D E-M5; men en klar forbedring i forhold til GH2 og G3.

 

Må innrømme at GH3 frister veldig etterhvert.

Lenke til kommentar

Good news :)

 

"The german website Chip.de also tested the GH3 and they found the image quality superior to the E-M5."

- http://www.43rumors.com/

 

 

Gleder meg veldig til å kjøpe det. ISO ytelsen er det jeg ser meeest frem til å teste på en helt ferdig utgave :)

Jeg klikket meg inn på chip.de sin side, og de ga GH3 89,6% i bildekvalitet, mens OM-D fikk 80,6%. Men det er ikke uten videre lett å finne ut hvordan de kommer til de fantasitallene der.

 

Jeg har sagt det før, og jeg tør si det igjen; jeg tror ikke GH3 slår OM-D på høy ISO. Mine testbilder (de er riktignok få) har ikke gitt meg noen grunn til å endre dette.

Lenke til kommentar

Fra WhatDigitalCamera:

 

We started our ISO testing by expanding the GH3's sensitivity to its maximum 125-25,600 equivalent range. Clean, noise-free images are produced between ISO 125 and ISO 800 but as we noticed, noise begins to creep in at ISO 1600. The results at this setting and ISO 3200 are certainly useable, but if you plan on printing your images at a large size then be aware it may be visible to the naked eye. Push past ISO 6400 and noise starts to degrade image quality so try and avoid ISO 12,800 and 25,600.

 

 

Vanskelig å si når de ikke sammenligner med andre modeller...

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg klikket meg inn på chip.de sin side, og de ga GH3 89,6% i bildekvalitet, mens OM-D fikk 80,6%. Men det er ikke uten videre lett å finne ut hvordan de kommer til de fantasitallene der.

 

Jeg har sagt det før, og jeg tør si det igjen; jeg tror ikke GH3 slår OM-D på høy ISO. Mine testbilder (de er riktignok få) har ikke gitt meg noen grunn til å endre dette.

 

Litt urettferdig å si mtp at GH3 har firmware 0.5 og E-M5 har firmware 1.5 ;)

Men som du sier, du bare tror, og det er det eneste vi kan gjøre frem til man har et ferdig utviklet produkt som er utviklet til det stadiet at det ikke vil bli noe bedre :)

 

 

Fra WhatDigitalCamera:

 

We started our ISO testing by expanding the GH3's sensitivity to its maximum 125-25,600 equivalent range. Clean, noise-free images are produced between ISO 125 and ISO 800 but as we noticed, noise begins to creep in at ISO 1600. The results at this setting and ISO 3200 are certainly useable, but if you plan on printing your images at a large size then be aware it may be visible to the naked eye. Push past ISO 6400 and noise starts to degrade image quality so try and avoid ISO 12,800 and 25,600.

 

 

Vanskelig å si når de ikke sammenligner med andre modeller...

 

Huh? Hva mener du?

Det som står i teksten over kan sies om både GH3, E-M5, alle xxxD til Canon og alle D3xxx og D5xxx til Nikon ;)

Lenke til kommentar

Vanskelig å si når de ikke sammenligner med andre modeller...

Samt at vi ikke vet hva de mener med "noise begins to creep in at ISO 1600"; er det fin støy, eller lett synlig støy som ikke er plagsom?

 

Og sammenligner de JPEG "kokt sammen" i kamera, eller ser de på RAW filene?

 

Litt urettferdig å si mtp at GH3 har firmware 0.5 og E-M5 har firmware 1.5 ;)

Men som du sier, du bare tror, og det er det eneste vi kan gjøre frem til man har et ferdig utviklet produkt som er utviklet til det stadiet at det ikke vil bli noe bedre :)

Firmware versjon har lite å si på filkvaliteten i RAW. Det som stort sett mangler i firmware 0.5, er wifi støtte. Pluss at den inneholder en og annen bug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å gå litt inn på tilleggsutstyr for dette nye vidunderbarnet:

Hvilke lenser vil dere anbefale til filmbruk for Panasonic GH3?

 

Prøv å unngå dobbelposting..

 

Svarte nettopp på M43 tråden:

 

 

Hva er budsjettet ditt?

Og filmbruk, hva mener du her? Sinematografisk arbeid (filmproduksjon) eller dokumentering eller innspilling av hverdagslige ting som sport?

 

 

 

 

For filmproduksjon ville jeg valgt følgende:

Panasonic 14mm F2.5

Panasonic Leica 25mm F1.4

Olympus 45mm F1.8

Olympus 75mm F1.8

 

 

 

For dokumentasjon ville jeg valgt følgende:

Panasonic 14-140

Panasonic 20mm F1.7

 

 

 

For filming av sport/action slik som rullebrett, sykkel/downhill, trampoline osv osv ville jeg brukt følgende:

Panasonic 7-14mm (close up action shots)

Panasonic 45-200mm (actions shots lengre borte, slik som publikumavstand fra feks motorsykkel løp

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...