Gå til innhold

Muzyka og Zeschuk forlet BioWare


Anbefalte innlegg

Kommentarene her inne gjør meg egentlig litt trist. Skjønner ikke hvor all negativiteten er pakket inn hen. BioWare består fortsatt en av god kjerne av de gamle ansatte som har jobbet med Baldurs Gate, de skal ingen vei, de skal fortsette å lage gode spill. Ea setter stramme rammer for dem, men de finner en vei rundt det uansett. Gjenstår å se på Dragon Age III om de tar rpg seriøst fortsatt.

 

Utifra hva jeg har hørt og lest tidligere er det ikke så alt for mange av den gode gamle kjernen igjen. Noen er der, men mange av de dyktige folka har forsvunnet fra BioWare. Det at begge grunnleggerne velger å si at de forsvinner samtidig er også noe som indikerer at ting kanskje ikke er så rosenrødt i studioet som EA kanskje vil at folk skal tro. Ser man på kvaliteten på rollespillene har den gått nedover, borte er de dype historiene hvor dine valg var med på å forme verden, personen rundt deg og din egen karakter.

 

EA har jo en historie som RadJostein nevner med Westwood og Origin Systems hvor begge selskapene endte med å bli lagt ned pga av at populariteten deres etter at EA kom inn i bildet og fortalte dem hva de skulle produsere. Alle husker jo C&C, dette var noe av det råeste RTS spillet som fantes, dessverre så bar oppfølgerne spor av at det var hastverksjobbing og til syvende og sist så la EA ned Westwood Studios. Origin Systems som produserte titler som Wing Commander, Ultima serien og System Shock sto jo også som ett selskap som virkelig regjerte innefor sitt område. EA tar over og Origin systems blir nå en rent online utvikler. Det første spilet blir sluppet, og får en dårlig mottakelse. EA stopper deretter alle andre prosjekter flere år senere hvor selskapet ikke slapp noe nytt ble det lagt ned.

 

Hvorvidt dette skjer med BioWare vet ingen, men varseltegnene er der. Når to såpass profilerte slutter samtidig så er ikke det ett godt tegn uansett om det var planlagt fra første stund. Hadde de sagt når selskapet ble kjøpt at de vil være der i X tid for deretter å se hva fremtiden bringer så hadde det vært noe annet. Skal bli interessant å se DA3, da dette antagelig for svært mange tidligere BioWare fans er siste mulighet for EA BioWare til å vise at de fortsatt duger til å lage RPG spill. Feiler de på denne tittelen vil jeg ikke bli overasket om vi ser store forandringer ved BioWare i løpet av ett år eller to etterpå.

 

Jeg sier ikke at EA games alltid har en positiv innvirkning på spill verdenen, man kan se hva de har gjort de siste 7 - 8 årene. Investert i lidenskapelige folk som driver ærlige bedrifter og lager herlige spill. Fått noen gode merkenavn utav det også, Dead Space for eksempel. Så tar de disse produktene og melker dem så mye som mulig. Igjen dette er ikke bra, det er Activision taktikk, dessverre :/

 

Grunnen til at jeg ikke tar det her så tungt for BioWare sin del er at dette er jo mennene som faktisk solgte BioWare til EA games. De er jo roten av det hele. Så hvorfor er det synd for BioWare ? hvorfor er det begynnelsen på nedgangen?. Når det kan være begynnelsen på stigningen. EA innser selv at med den dårlige pressen BioWare har fått på sine siste produkter og den sinte massen av hardcore fans, så vil de tjene mindre penger. De vil gi mer tid til studioet og til utvikling, ihvertfall på de neste prosjektene, så gi dem troen til gode og håp på det beste. Vi har ikke bruk for å slakte og kritisere allerede før vi vet hva slags innvirkning det har.

 

Uansett ønsker begge gutta lykke til med hva enn de skal gjøre i fremtiden, jeg tror at de som sitter igjen som tar over ansvaret er bedre for BioWare.

 

Ps: sorry for lang quote

Endret av Akrabra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at vi allerede har sett hvilke rammer EA setter. Det ser vi jo i utviklingen fra Mass effect 1 til 2/3, Dragon age: Origins til DA2

KOTOR1/2 til SWTOR (jeg er sånn ca overbevist om at bioware egentlig ville lage KOTOR3, men ble presset til å gjøre et MMO utav det av EA)

 

Samme skjedde med blizzard. De "Gode gamle gutta" slutta for lenge siden, og se hva som skjedde der...

 

EA har ingenting med utviklingsprosessen til Bioware å gjøre. De nærmest kaster penger etter Bioware på grunn av at de vet hva de er i stand til. Hvis noen skal klage på de nye spillene til Bioware, er det bare Bioware som fortjener kritikk. Dere som er så negative bør lese uttalelsene til Frank Gibaeu om temaet. Hadde det han har sagt vært løgn, ville det umiddelbart ha kommet frem gjennom en anonym kilde.

Lenke til kommentar

Poenget er at vi allerede har sett hvilke rammer EA setter. Det ser vi jo i utviklingen fra Mass effect 1 til 2/3, Dragon age: Origins til DA2KOTOR1/2 til SWTOR (jeg er sånn ca overbevist om at bioware egentlig ville lage KOTOR3, men ble presset til å gjøre et MMO utav det av EA)Samme skjedde med blizzard. De "Gode gamle gutta" slutta for lenge siden, og se hva som skjedde der...

 

Enig, men mass effect 2 var forøvrig stort sett ferdig da EA kjøpte bioware, så det ville blitt ganske likt slik det var om ikke det hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Poenget er at vi allerede har sett hvilke rammer EA setter. Det ser vi jo i utviklingen fra Mass effect 1 til 2/3, Dragon age: Origins til DA2KOTOR1/2 til SWTOR (jeg er sånn ca overbevist om at bioware egentlig ville lage KOTOR3, men ble presset til å gjøre et MMO utav det av EA)Samme skjedde med blizzard. De "Gode gamle gutta" slutta for lenge siden, og se hva som skjedde der...
EA har ingenting med utviklingsprosessen til Bioware å gjøre. De nærmest kaster penger etter Bioware på grunn av at de vet hva de er i stand til. Hvis noen skal klage på de nye spillene til Bioware, er det bare Bioware som fortjener kritikk. Dere som er så negative bør lese uttalelsene til Frank Gibaeu om temaet. Hadde det han har sagt vært løgn, ville det umiddelbart ha kommet frem gjennom en anonym kilde.

 

Ikke nødvendigvis helt sant, EA kan sette (og virker som de har gjort det med de siste titlene) kortere tidsfrist.

 

Kan ikke backes opp med fakta, men det er det både ryktene og tidligere ansatte har hintet til.

Lenke til kommentar
Poenget er at vi allerede har sett hvilke rammer EA setter. Det ser vi jo i utviklingen fra Mass effect 1 til 2/3, Dragon age: Origins til DA2KOTOR1/2 til SWTOR (jeg er sånn ca overbevist om at bioware egentlig ville lage KOTOR3, men ble presset til å gjøre et MMO utav det av EA)Samme skjedde med blizzard. De "Gode gamle gutta" slutta for lenge siden, og se hva som skjedde der...
EA har ingenting med utviklingsprosessen til Bioware å gjøre. De nærmest kaster penger etter Bioware på grunn av at de vet hva de er i stand til. Hvis noen skal klage på de nye spillene til Bioware, er det bare Bioware som fortjener kritikk. Dere som er så negative bør lese uttalelsene til Frank Gibaeu om temaet. Hadde det han har sagt vært løgn, ville det umiddelbart ha kommet frem gjennom en anonym kilde.

 

Ikke nødvendigvis helt sant, EA kan sette (og virker som de har gjort det med de siste titlene) kortere tidsfrist.

 

Kan ikke backes opp med fakta, men det er det både ryktene og tidligere ansatte har hintet til.

 

Kan ikke backes opp med fakta. Selvfølgelig ikke. Du må gjerne også vise til de tidligere ansatte som har hintet dette. Som sagt anbefaler jeg alle som ubegrunnet hater EA og ta en titt på denne:

 

http://kotaku.com/5942024/ea-exec-swears-his-company-is-not-evil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...