Gå til innhold

Forbrukervern, mattilsyn og villedende veiledende markedsføring.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Der er som kjent ikke høner i Hønefoss, hvittinger i Hvittingfoss, makreller i Makrellbekken eller italiener i den italienske salaten.

 

Man fikk ikke kalle det sitron eller appelsinbrus, men måtte endre navnet til brus med sitron og appelsinsmak. Nå opplever vi at der er 10 % blåbær i blåbærjuicen, at røkt fisk ikke er røkt men tilsatt et smakstoff, at der nesten ikke er fisk i fiskepuddingen og at der kan være mindre enn 1 prosent sammalt og grovt mel i 7 korns brød. Det er rart hva vi nordmenn finner oss.

 

Produsent og detaljist hevder at beskrivelsen finnes på baksiden med liten skrift, men den kan ikke jeg som eldre litt svaksynt lese uten forstørrelssesglass i tillegg til +2 briller. Dette er ikke bevisst lureri, men svindel vil jeg hevde. I USA hvor forbrukervernet står svært sterkt hadde man aldri funnet seg i noe slik.

 

P.S.

Jeg har hatt to ABU ambassadur multiplikator sneller. De er ikke akkurat billige. Den første med rustfritt kulelager ble reklamert med å ha livsvarig garanti. Selvsagt hadde den ikke det.

 

Men jeg var såpass fornøyd med den snellen den gang at jeg kjøpte en ny en til ca 2000 kroner i en svensk butikk som nå er nedlagt. Denne snellen har aldri fungert som den skal til kasting og senen skjærer seg nedi senen på spolen når jeg sveiver inn, selv om jeg har skiftet fra supersen til gammel tradisjonell sen som virker litt bedre. Jeg har kontaktet ABU i Norge en gang tidligere med en løsning som ikke løste det egentlige problemet, nemlig at snellen er ubrukelig på en kastestang. Det endte med at jeg brukte den på pilkestang hvor man får mye bedre løsninger til 300 kroner inklusive stang.

 

Snellen er lite brukt og nå har den kilt seg fast og er helt ubrukelig. Billige multiplikatorsneller til 500 kroner med stang fungerer, men det gjør ikke min amabassadur. Jeg har kontaktet ABU Garcia på ePost men de svarer ikke på henvdendelsen. Noen som vet en snarvei til å løse dette uten å bruke for mye tid?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mer imponert over Gilde sine kjøttrike kjøttpølser som inneholder 20% mer kjøtt, men samtidig ikke har mer kjøtt enn de ordinære kjøttpølsene deres.

 

Forøvrig er har Telenor startet en kampanje som reklamerer med fribruk av mobildata men bare inntil 6 GB.

 

Jeg opplever at det har blitt en slags trend å kalle produkter for andre ting, nettopp for å kunne omgå krav til innhold. Pizzaost er godt eksempel på ost som ikke trenger å inneholde ost.

 

Liten sidenotis: Jeg er positivt overrasket over Rema som faktisk opplyser med storebokstaver på pakningene med kyllingfilet at 10% av vekten er saltlake.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Pizzaost er godt eksempel på ost som ikke trenger å inneholde ost.

Av alle eksemplene du kunne valgt, så valgte du et nokså (for ikke å si veldig...) dårlig et. Jo, pizzaost (om de altså bruker "ost" i navnet...) må inneholde ekte ost (og bare det, ikke noe innblanding av vegetabilsk fett), og ikke såkalt "analog" ost. Det er en grunn til at disse billig-produktene bare heter f.eks. "revet" i stedet for "revet ost", eller pizzatopping i stedet for pizzaost. At det ser ut som revet ost (uten å hete noe med "ost" i navnet) er vel vanskelig å unngå, når bruksområdet er som det er... :shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Politiske løfter i valgkampen som inneholder ......

 

For eksempel en liberalistisk løsning, der markedet ordner alt. Men ordner markedet virkelig alt? Kan et fritt marked som løper løpsk uten reguleringer ende i kaos og sosial uro? Hva sier historien oss?

 

Skatteflyktning er det ikke mulig for deg å skrive i en eneste tråd uten at ....

Lenke til kommentar

For eksempel en liberalistisk løsning, der markedet ordner alt. Men ordner markedet virkelig alt? Kan et fritt marked som løper løpsk uten reguleringer ende i kaos og sosial uro? Hva sier historien oss?

 

Hva sier historien oss? Jeg er spent på å høre det, jeg kjenner ikke til noen problemer med at markedet "løper løpsk", som regel er det etterfulgt av en forsiktig resesjon, før oppturen går videre. Når det når et visst punkt, hvor det i hovedsak er monopol, kan det bli vanskeligere en kort periode, mens monopol brytes ned, og konkurransen igjen blomstrer til et nytt boom.

 

Alternativet er reguleringer, sosialisme eller kommunisme, hvor monopoler opprettholdes, det er (etter min forståelse) i monopolenes beste interesse å ha slike reguleringer, slik at de kan fortsette videre, uten å gå konkurs for å slippe til ny konkurranse.

 

For all del, kom gjerne med et historisk element som sier at det er bedre å opprettholde drift i bedrifter som egentlig burde vært konkurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hva sier historien oss?

At ALLE politikere lyver.

 

Det ser ut til å være en nødvendighet for å bli valgt at man er flink lyve på en troverdig måte, for deretter skyve ansvaret over på andre når man senere ikke oppfyller løftene man kom med.

 

Men de politikerne du vil skal styre landet lyver ikke? Er det noe jeg har lært gjennom et langt liv er det:

  1. Det finnes ingen perfekte mennesker og om det fantes en ville det nok vært en ufyselig person.
  2. Mennesket er et skøpelig vesen.

Eller er du mot en stat (politikere) og for anarki? Da vet du at jeg mener det beste landet du finner på jord for å eksemplisifere anarki i praksis er Somalia.

Lenke til kommentar

<p>

At ALLE politikere lyver.

 

Det ser ut til å være en nødvendighet for å bli valgt at man er flink lyve på en troverdig måte, for deretter skyve ansvaret over på andre når man senere ikke oppfyller løftene man kom med.

 

Men de politikerne du vil skal styre landet lyver ikke?

Du ser ut til å forutsette at jeg vil at noen skal "styre landet", ie at noen andre skal styre meg eller deg. Ditt premiss er feil, jeg ønsker å leve i frihet fra denne politikerstyringa av mitt liv.

 

Videre tar du feil om Somalia, der er ingen Frihet der. Det flere stater innen samme territoriet som krangler om hvem som skal ha voldsmonopolet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva sier historien oss? Jeg er spent på å høre det, jeg kjenner ikke til noen problemer me

 

Et nærliggende eksempel er boligmarkedet i USA. Regulerlinger fungerte ikke og myndighetene sto som tilskuer og så på at råtne lån ble kastet etter mennesker som aldri skulle hatt boliglån. Når provisjon og inntekter uansett kilde for banker blir viktigere enn konsevativ solid banking får man slike tilfeller. Kollapsen i det amerikanske boligmarkedet førte til at den gamle ærverdige banken Lehman Brothers gikk over ende. Hadde ikke myndighetene grepet inn hadde hele banksystemet kollapset. Det har jeg skrevet om andre steder på dette forumet og jeg gidder ikke gjenta meg selv mer enn det. Den bolig og bankkrisen utløste den etterfølgende gjeldskrisen som nå rir Europa. Slike kriser går ofte foran sosial uro og krig som krakket i 1930. Ikke si at du ikke vet dette? Du må gjerne skrive hvorfor du er uenig med meg. Det er ikke sikkert jeg bruker flere tastetrykk på deg enn jeg har brukt på andre her inne.

 

Hvordan kunne kollapsen skje? Godt hjulpet av liberalistene Margaret Tatcher og Ronald Reagen som ikke så noen krise og fjernet reguleringene. Nei der trenger ikke være en krise når man har reguleringer. Det er ingen problemer med å turne høyt under taket i et sirkustelt med et sikkerhetsnett under. Det er når man tar bort dette sikkerhetsnettet farene oppstår ved å turne under taket.

 

Det skulle ikke være problemer med å finne utallige eksempler fra historien. Den mest dramatiske, tulipan løk boblen opplevde man i Holland på 1600 tallet. Da hadde noen "finansgenier" funnet ut at tulipanløker var så enormt attraktive. Der er alltid nok av folk som har kreative løsninger og "the even bigger fool" er alltid villig til å kjøpe til en høyere pris. På sitt mest ekstreme var en tulipanløk verdt like mye som en enebolig. Etter at krisen var over og Holland redusert til en annenrangs nasjon, var tulipanløken verdt like mye som en vanlig løk.

 

Jeg gidder ikke skrive side opp og side ned om dette. Jeg mistenker deg for å kverulere eller å ha en dogmatisk beinhard liberalistisk oppfatning eller skjult politisk agenda (der keg antar at denne tråden besvarer det du prøver å oppnå). Let på bibliotekene og du finne en mengde god litteratur, mye mer enn mye av det liberalistiske tøvet som flommer over hele nettet. Nå er det jo så enkelt å argumentere at selv fjortiser kan femstå som økonomer av en som ikke kjenner lusa på gangen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du ser ut til å forutsette at jeg vil at noen skal "styre landet", ie at noen andre skal styre meg eller deg. Ditt premiss er feil, jeg ønsker å leve i frihet fra denne politikerstyringa av mitt liv.

 

Men er ikke det et liberalistisk utopi, like utopisk som kommunistense klasseløse samfunn med fred og harmoni der alle elsker alle og alle får det de trenger? Av de to utopiene mener jeg faktisk at det siste er det mest realistiske så lenge der er mer enn ett menneske på jorden. Vi har vel diskutert dette før, så resten bilr vel bare oppgulp man finner i andre tråder der du og jeg har diskutert. Du må gjerne fortsette.

Lenke til kommentar

Du ser ut til å forutsette at jeg vil at noen skal "styre landet", ie at noen andre skal styre meg eller deg. Ditt premiss er feil, jeg ønsker å leve i frihet fra denne politikerstyringa av mitt liv.

 

Men er ikke det et liberalistisk utopi, like utopisk som kommunistense klasseløse samfunn med fred og harmoni der alle elsker alle og alle får det de trenger?  

Neida, Utopi kommer fra og refererer til Thomas Mores Utopia, som var en sosialistisk drøm som sto i strak motsettning til det å leve i frihet

http://en.wikipedia.org/wiki/Utopia_(book)

 

500 år senere med mange forsøk (og flere døde) er vi fortsatt like nært målet som da More fremsatte drømmen.

tumblr_lbzm6fbsyg1qdqa9xo1_500.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du ser ut til å forutsette at jeg vil at noen skal "styre landet", ie at noen andre skal styre meg eller deg. Ditt premiss er feil, jeg ønsker å leve i frihet fra denne politikerstyringa av mitt liv.

 

Den nordmannen som har kommet nærmest dette er vel Tor Heyerdal som levde et år med sin Liv på Fatuhiva, Jeg vet ikke om de trengte ett familieråd (regjering) eller om alt var en dans på røde roser uten torner. Det så ihvertfall ut for at de ikke holdt ut lenge i den tilsynelatende idyllen.

 

Du kan sikkert kjøpe deg en stille fredelig Stillehavsøy uten andre mennesker. Men den koster nok noen slanter. Kan hende må du ha et forsvar om du er redd for dine eiendeler og ditt territorium.

 

Skråsikker ideologi trenger heller ikke føre til det drømmesamfunnet man ser for seg i det fjerne. Et terrorhelvete kan snarere bli resultatet. Glem ikke at veien til helvete ofte er brolagt med gode forsetter.

 

Ytterligere utenomsnakk til temaet

 

Forbrukervern, mattilsyn og villedende veiledende markedsføring.

 

vil bli rapportert.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...