Gå til innhold

Råd vedr. fotobok/ lage bilde system/ evt programvare til dette


Anbefalte innlegg

Har masse foto liggende på datamaskinen i Picassa.

 

Jeg synes det er lite interessant å holde på med bilder, men skulle ønske jeg hadde mer system på dem. Nå ligger de hulter til bulter inne på Picassa uten å glede noen.

 

Finnes det noen snarvei i forhold til å lage mer system. Fotoprogrammer som er lettvinne og nesten gjør jobben for deg.

 

Jeg burde i det minste hatt bildene sortert på pr år - med kanskje 4 undermapper (vår,sommer......).

 

Utfra mappene pr år - burde jeg igjen laget en foto i året, slik at man kan glede seg over bildene man tar uten å sitte på dataen. Finnes det noen bra fotobøker som er enkle osv... At den nesten bare lager seg automatisk om den får en pool på bilder som skal inn i boka.

 

Jeg har skjønt at om man har Apple data maskin - får man tilgang til Apple sitt fotoprogram - som visstnok er veldig bra, lettvindt å holde på og lett og lage fotobok ut fra. Men jeg trenger egentlig ikke en Apple Maskin så det blir litt for dumt å kjøpe slik - bare for å bilde programmet....??

 

Tips/ råd mottas med takk...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurt å få laget fotobøker etter hvert ja, så det ikke hoper seg opp. Jeg har en egen mappe med undermapper som jeg legger bildene i, de som jeg synes skal være med i en fotobok. Undermappene kan være familie, reise, natur osv. Japan Photo har et utmerket gratis program du kan laste ned.(Min CeWE fotoverden) Og det er ganske selvinstruerende. Når jeg har laget meg et par maler der, bruker jeg de på alle bøkene jeg lager.Jeg sier litt om Fotobok i bloggen min.

Lenke til kommentar
Jeg burde i det minste hatt bildene sortert på pr år - med kanskje 4 undermapper (vår,sommer......).

Glemte å si at man bør ha et system man føler seg bekvem med, for meg fungerer det best med en hovedmappe pr.år, og alle undermappene der har dato, så hekter jeg på litt stikkord for hver dato, da blir det lettere å finne frem. Her for eksempel er begynnelsen på 2012:

 

post-92574-0-17303500-1347261608_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Du hadde godt system - ingen tvil om det.

Enig man må finne noe som funker for en selv.

Jeg har vært i gang med fotobok hos Japen, Elkjøp osv, men synes det er tungvindt. Eller for tidkrevende. (men jeg har sett bøkene og de virker superbra - det er mer jobben og veien dit...)

Hva slags programvare bruker du?

 

Evt er Apple du bruker...?

 

Takker for tips - så langt...

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Du hadde godt system - ingen tvil om det.

Enig man må finne noe som funker for en selv.

Jeg har vært i gang med fotobok hos Japen, Elkjøp osv, men synes det er tungvindt. Eller for tidkrevende. (men jeg har sett bøkene og de virker superbra - det er mer jobben og veien dit...)

Hva slags programvare bruker du?

 

Evt er Apple du bruker...?

 

Takker for tips - så langt...

Programvare til hva? Bilderedigerings-program? Hvis så: Det er alt ettersom. (Men Picasa er ingen av dem). Jeg bruker programvare som hører til mitt Canon speilrefleks, jeg bruker Photoshop (en gammel versjon 7.0), jeg har PS Elements, jeg har et nytt ACDSee Pro som jeg bruker mye nå, liker det bedre enn Lightroom som jeg også har.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fotobøkene til Japan Photo, så kan programmet virke noe tungvindt til å begynne med; men mener jeg å ha sett at nå har JP et par kurs på nettet som kan hjelpe deg å komme igang. Det går rimelig raskt når du først er inne i det.

 

Picasa er et godt program å organisere bildene i. Men det er ikke like greit å redigere bildene i Pciasa; men det driver du kanskje ikke så med?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser at innlegget ditt er snart 2 mndr gammelt, så kanskje du allerede har funnet ut av hva du skal gjøre, men siden jeg underviser i foto og bildebehandling (Tønsberg), så kan jeg gi deg noen tips.

 

For å få orden på dine bilder, ha full oversikt og lage kategorier anbefaler jeg at du skaffer deg programmet Adobe Photoshop Elements (tror versjon 11 er på markedet nå). Programmet koster ca. kr 700 hos Komplett.no og er vel verd investeringen hvis du tenker gjøre noe med bildene dine. Programmet består av 2 ulike programmer faktisk; ett til å organisere bilder og vise dem frem, f.eks som slideshow med musikk om ønskelig. Den andre delen er til å redigere bildene dine, og sammenlignet med det opprinnelige Photoshop programmet til mange tusen kroner er dette et helt utmerket redigeringsprogram for en privat bruker.

 

Hva angår fotobøker så er det en jungel av programmer der ute. Du kan også lage fotobok med Photoshop Elements, men desverre har jeg ikke funnet noen leverandører i Norge som vil ta imot filen og trykke boka. Dermed er du henvist til Fotoknudsen eller de som benytter Min CEWE fotobok programmet (Japanfoto, Elkjøp, Elite foto m.fl.) CEWE programmet er lett å bruke, men det legger ikke inn bildene automatisk. Det kan du imidlertid få Photoshop til å gjøre for deg. Jeg vet selvsagt hvordan du kan benytte Photoshop og likevel få bestilt fotobok hos de nevnte leverandører, men det blir litt komplisert å forklare her.

 

Kom gjerne på kurs hos meg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at innlegget ditt er snart 2 mndr gammelt, så kanskje du allerede har funnet ut av hva du skal gjøre, men siden jeg underviser i foto og bildebehandling (Tønsberg), så kan jeg gi deg noen tips.

 

For å få orden på dine bilder, ha full oversikt og lage kategorier anbefaler jeg at du skaffer deg programmet Adobe Photoshop Elements (tror versjon 11 er på markedet nå). Programmet koster ca. kr 700 hos Komplett.no og er vel verd investeringen hvis du tenker gjøre noe med bildene dine. Programmet består av 2 ulike programmer faktisk; ett til å organisere bilder og vise dem frem, f.eks som slideshow med musikk om ønskelig. Den andre delen er til å redigere bildene dine, og sammenlignet med det opprinnelige Photoshop programmet til mange tusen kroner er dette et helt utmerket redigeringsprogram for en privat bruker.

 

Hva angår fotobøker så er det en jungel av programmer der ute. Du kan også lage fotobok med Photoshop Elements, men desverre har jeg ikke funnet noen leverandører i Norge som vil ta imot filen og trykke boka. Dermed er du henvist til Fotoknudsen eller de som benytter Min CEWE fotobok programmet (Japanfoto, Elkjøp, Elite foto m.fl.) CEWE programmet er lett å bruke, men det legger ikke inn bildene automatisk. Det kan du imidlertid få Photoshop til å gjøre for deg. Jeg vet selvsagt hvordan du kan benytte Photoshop og likevel få bestilt fotobok hos de nevnte leverandører, men det blir litt komplisert å forklare her.

 

Kom gjerne på kurs hos meg :-)

 

Hvis du underviser i foto, burde du heller anbefale å legge på 400,- og kjøpe Adobe Photoshop Lightroom. Et vesentlig bedre produkt for fotografen enn Elements.

 

Også har det integrert fotobok fra Blurb som fungere veldig bra.

 

Det eneste Elements har er mulighet for å "manipulere" bildene, lage "fancy" kalendere og postkort og sånt dill, men hvem trenger vel det...

 

 

Tror jeg står over kurs hos deg jeg...:-) (no offence)

Lenke til kommentar

Hvis du underviser i foto, burde du heller anbefale å legge på 400,- og kjøpe Adobe Photoshop Lightroom. Et vesentlig bedre produkt for fotografen enn Elements.

Hvorfor skal dere alltid anbefale Lightroom fremfor Elements? Jeg vet om veldig mange brukere der Elements er et bedre program enn Lightroom. Pussig nok mange av de samme brukerene som Ritas Fryd sikter mot, vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, min anbefaling er LR foran Elements. Det burde jeg ha rett til å gjøre, og ja, jeg har hatt begge over lengre tid. Bruker ikke Elements lenger.

 

Hovedgrunnen for mitt innlegg er at en som underviser i foto bør være mer åpen i sine anbefalinger. Gjerne Elements hvis det er det rette valget, men mange har bedre nytte av LR. Eller andre produkter for den saks skyld.

Lenke til kommentar

I LR4 kan du lage fotoboka i programmet, sende den direkte til Blurb og så har du den på døra noen dager senere. Blurb skal være en av de bedre fotobokleverandørene. Enklere kan det vanskelig bli å lage fotobok.

 

Jeg synes Lightroom er hundre ganger bedre enn Elements til både det jeg trenger av bildebehandling (i hvert fall 90 % av det jeg trenger) og organisering, men det blir vel et spørsmål om behov og smak.

Lenke til kommentar

Apple lager jo flotte maskiner, men forstår ikke helt hva kjøp av Mac har med det første spørsmålet ditt å gjøre. Var det for å kunne bruke iPhoto eller Aperture?

 

Jeg var vel på jakt etter noe som var enkelt med foto. Mange har snakket om Iphoto som bra og lettvindt.

 

Så da stod det litt mellom Mac eller noe annet lurt - og det finnes helt sikkert masse bra og mange fine tips her.

 

Foto er stas, men jeg kan rett og slett ikke tenke meg noe kjedeligere å holde på med på data. Bildene blir bare liggende der.

 

Nå har jeg som mål å ta meg i nakken og få litt mer system, og lage minst en fotobok pr år. Synes fotos blir for sjeldne når de ligger på data...

 

Men dette kunne jeg sikkert tatt tak i uten en Mac og jeg har ikke kommet til fotobok eller kalender enda på min Mac.

 

Men jeg har prøvd meg flere ganger på elkjøp, japanfoto osv... og rett og slett gitt opp. Kombinasjon av å ikke få til og heller ikke trives med det.

 

Så nå håpet jeg da at dette skulle gjøre at det lykkes for meg.

 

Håper det var svar og beklager om spørsmålstillingen var uklar - men jeg nevner vel Mac i første post??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Usikker på om jeg forsto TS sin problemstilling, men så vidt jeg skjønte så ligger bildene hans hultetibulter i random mapper som igjen er slengt rundt?

 

Hvis du feks. kjøper Lightroom og importerer bildene dine dit, så vil Lightroom automatisk lage en "katalog" på pc'en din hvor alle bildene dine blir sortert etter dato og lagt i mapper (uavhengig av hvordan du har satt opp Lightromm til å gjøre det) etc.

 

Litt enkelt forklart, men det får så være :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...