Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] jeg blir overvåket av pst


internet wizard

Anbefalte innlegg

for historie: jeg har tatt jeger prøven for 8måneder side og søkte noen uker senere på en hagle en rifle og en salongrifle. i dag fikk jeg vite at pst har 'fanget opp' noen ytringer jeg har kommet med på internett og jeg derfor har måttet vente på noen våpensøknader jeg har inne til behandlig i 7måneder.

 

politiet vil ikke gi meg insyn i hva jeg har ytret som er så forferdelig. hva kan jeg gjøre? burde jeg gå til en advokat eller noe?

Endret av internet wizard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for historie: jeg har tatt jeger prøven for 8måneder side og søkte noen uker senere på en hagle en rifle og en salongrifle. i dag fikk jeg vite at pst har 'fanget opp' noen ytringer jeg har kommet med på internett og jeg derfor har måttet vente på noen våpensøknader jeg har inne til behandlig i 7måneder.

 

politiet vil ikke gi meg insyn i hva jeg har ytret som er så forferdelig. hva kan jeg gjøre? burde jeg gå til en advokat eller noe?

 

Hva er det du kan ha sagt da? Er det noe spesielt du sier her f.eks?

Lenke til kommentar

pst har vel vittelig ingenting med å overvåke deg og hva du gjør på nettet vil jeg tro...

ironi og sarkasme funker dårlig over internett. er du seriøs eller ikke?

 

Jeg var seriøs. De kan hete hva de vil, men har ingenting med å overvåke deg og hva du gjør. Du har et privatliv du også.

Kanskje så, men Internett er ikke privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du kan gjøre for å fremskynde saken? Relativt lite - du kan henvende deg til overordnet organ (Politidirektoratet) og Sivilombudsmannen, men det er lite å hente på den fronten mtp saksbehandlingstid.

 

For å få innsyn i saken(e)s dokumenter henvender du deg til politidistriktet og ber om det. Politiets saksbehandling av søknader om våpenkort etter våpenloven omfattes av forvaltningslovens saksbehandlingsregler, herunder reglene om dokumentinnsyn.

 

Det relevante temaet politiet skal vurdere er om du er skikket til å inneha våpen. Hvordan du opptrer i forskjellige sammenhenger er en relevant faktor å hensynta for å belyse dette spørsmålet.

Lenke til kommentar

 

har ingen anelse, men jeg har kødda med abb humor og jeg er endel på 4chan og reddit, mine politiske mening er til høyre siden.

faen, har aldri vært så redd før..

og jeg har asperger og mitt 'felt' er våpen og krigs historie. som igenn har ført til mye googling på blant annet konstruksjoner av ww2 våpen.

 

Faen håper bare ikke at PST følger etter meg og da (har dog aldri vært på 4chan eller reddit).

Lenke til kommentar

jeg bryr meg ikke om jeg må vente på søknaden, jeg har alerede mistet sjansen til og jakte i år, det jeg er intrisert i er og få slutt på overvåkningen av min internett bruk. jeg tviler egentlig ikke på at de overvåker mer e bare internett trafikken min, og vist de faktisk over våker meg på andre måter også så vil jeg at det skal stoppe, jeg får litt angst av dette.

Endret av internet wizard
Lenke til kommentar

Mener å ha lest i utkastet til den nye våpenloven at "ytringer på internett" skal kunne ha noe å si for erverv av våpen, nå har den riktignok ikke blitt tatt i bruk enda, men de har nok allerede bestemt seg for at dette er veien å gå slik at politiske dissidenter ikke får hendene sine på våpen.

 

Avgjørelsen i etterkant av Utøya om stans i behandlingen av søknader om halvautomatiske våpen var også ettersom jeg har forstått ulovlig uten at det fikk konsekvenser for de involverte, men den viser helt tydelig hvor landet ligger hen når det kommer til fremtidig erverv av skytevåpen.

 

Grunnloven har de tydeligvis ingen respekt for.

Lenke til kommentar

jeg bryr meg ikke om jeg må vente på søknaden, jeg har alerede mistet sjansen til og jakte i år, det jeg er intrisert i er og få slutt på overvåkningen av min internett bruk. jeg tviler egentlig ikke på at de overvåker mer e bare internett trafikken min, og vist de faktisk over våker meg på andre måter også så vil jeg at det skal stoppe, jeg har litt angst fra før av og at jeg nå vet at jeg blir overvåket er ikke noe som demper det..

 

Du blir nok ikke overvåket mer enn vi alle sammen blir overvåket, til en viss grad. Det meste vi skriver på nett leses jo av andre og er offentlig tilgjengelig. Det kreves ingen lovhjemmel for at PST kan lese det du fritt legger ut på internett. Det som krever hjemmel er f.eks. å foreta undersøkelser om hvem personen som har ytret seg faktisk er. F.eks. ved å kreve utlevert opplysninger fra ISP om hvem som er knyttet til den aktuelle IP-adressen som ytringen er fremsatt fra.

Hvordan vet de at det faktisk er du som har skrevet disse tingene?

Lenke til kommentar

Overvåking er tross alt jobben deres

 

Heheheh... Tja, jobben er tross alt å ha mulighet til å overvåke hvis det finnes relevante grunner til å overvåke. Det skal vel neppe være slik at siden "overvåking tross alt er jobben deres", som du jo hevder, så må de absolutt overvåke en eller annen, for hvis ikke gjør de ikke jobben sin.

 

Vet du om de også har en kvote som må oppfylles, som går på at de skal ha et visst antall personer under overvåking til enhver tid?

Lenke til kommentar

 

For å få innsyn i saken(e)s dokumenter henvender du deg til politidistriktet og ber om det.

 

som igjen avslår begjæringen(da TS, såvidt jeg vet, ikke er siktet for noe).

 

Litt av et "råd"...

 

TS; forhør deg med en advokat! Det koster deg ingenting å ta en telefon til en, i motsetning til hva du kanskje tror.

Lenke til kommentar

For å få innsyn i saken(e)s dokumenter henvender du deg til politidistriktet og ber om det.

 

som igjen avslår begjæringen(da TS, såvidt jeg vet, ikke er siktet for noe).

 

Hvorfor skal TS være siktet for noe før han kan få innsyn i sak om søknad om erverv av våpen, en sak som reguleres av forvaltningsloven der det sentrale personbegrepet er 'part', ikke 'mistenkt', 'siktet', eller 'tiltalt'?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...