Gå til innhold

[Løst] Canon 6D fullformat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, ser sånn ut. Vi får vel vente på Canon kommer med de riktige spesifikasjonene og vi kan vel samtidig fastslå at vi ikke vil se en 7D MkII med FF sensor som enkelte mente :)

 

Innebygget gps og wifi er bra, og ser at den bruker LP-E6 batteri samme som 7D og RC-6 fjernkontroll, samt SD-kort.

 

Edit: 97% dekningsgrad i søkeren og ikke blits stemmer vel ikke.

 

Edit II:Ikke innebygget trådløs blits-trigger ei heller flippskjerm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå er det offisielt.

 

http://www.canonrumo...official-specs/

 

Sammenlignet med 5DmkII og 5DmkIII

 

http://www.dpreview....canon_eos5dmkii

 

Edit: Det må være enkelte feil der. Nesten 10 ganger dårligere skjermoppløsning enn alle andre kameraer Canon har lansert de siste årene, kan umulig stemme.

 

Også 97% søkerdekning.......dårligere enn 7D....

Ser man på de foreløpige spesifikasjonene så virker dette som et billig FF kamera , og det skal det vel også være.

Kameraene begynner og bli temmelig like etterhvert og det er godt at det ser ut til og være ganske store forskjeller mellom 6D og 5D MkIII , men det bør det jo også være om Canon ikke skal ødelegge for seg selv.

Uansett spennende at det blir mye og velge mellom , tror dette nye kameraet kommer til og henge på magen til mange mennesker på 17mai neste år :-)

 

Lenke til kommentar

5DmkIII er vel et slags 7D med FF-sensor. Dette ser ut som et slags 60D med FF-sensor.

 

Det er kanskje der Canon legger seg. 1D-serien for proffene. 5D/7D for entusiastene (eller semiproffene, som de ser ut til å kalle det), 60D/6D i midten, mens rebelserien er for nybegynnerne?

 

Skal bli spennende å se hvordan de priser seg. Rundt 12000 og det kunne kanskje blitt interessant, men det er sannsynligvis å tro på julenissen.

 

Sånn det er nå ville jeg heller ventet på et 5D-tilbud og kjøpt det. Bare SD-kort istedet for CF-kort ville gitt meg en merkostnad på noen tusenlapper om jeg skulle byttet ut kortene jeg nå har. Og da er sannsynligvis mye av prisdifferansen allerede spist opp, og det for et mye dårligere spesifisert kamera.

Lenke til kommentar

5DmkIII er en oppgradert fullframe 7D.

5DmkII var en oppgradert fullframe 50D.

6D blir en oppgradert fullframe 600D?

 

Specs fra dpreview: http://www.dpreview.com/products/canon/slrs/canon_eos6d

 

Men - ikke godt å være Canon nå, hvis dette er riktig - Leica har patent på fullframehus med så lav oppløsning på skjermen - de kommer sikkert til å saksøke dem.. ;)

Lenke til kommentar

 

Men - ikke godt å være Canon nå, hvis dette er riktig - Leica har patent på fullframehus med så lav oppløsning på skjermen - de kommer sikkert til å saksøke dem.. ;)

 

Touch skjerm :ohmy: da blir vel eplemafian og saksøke de også :)

 

eneste jeg ikke likte der var vel at det var touch skjerm, hvorfor skal alt ha touch skjerm i disse dager? :/

 

Nja, du får både pose og sekk, knapper/brytere og skjerm :)

 

Jeg bruker veldig mye Q-knappen på min 7D og det ville vært kjekt å kunne bruke skjermen direkte istedenfor og bruke joysticken.

Lenke til kommentar

6D*) er en direkte erstatter til 5DmkII. Altså - ikke segmentet, men huset. Har selv tenkt på om ikke Canon bare kunne fortsette med å produsere 5DmkII som et billigere alternativ til MkIII - og her har vi svaret. De annonserer et hus som er nesten det samme som 5DmkII, men som er nyere og nok en hel del billigere å produsere.

 

 

 

 

 

*) Altså Rapala'n.

Lenke til kommentar

Touch er jo ikke noe problem så lenge en fortsatt kan velge å bruke knapper (samme opplegg som på 650D). Jeg tenker uansett at det er mest i play mode touch har noe for seg.

Positivt:

- Værtetning (men hvor bra er den?)

- Innebygd GPS og Wireless

- LP-E6 batteri.

- 1/8000 sek lukker

- Passe oppløsning (20mpx)

- Delvis magnesium chassis

 

Negativt:

- 97 % søkerdekning

- 11 pkt. AF (men gjenstår å se hvordan dette virker i praksis, ser det er kontrastdeteksjon på sensor)

- USB 2.0

- 4.5 bps (men det var omtrent som forventet)

 

Det er egentlig bare AF ytelsen som er det store spørsmålstegnet i min bok. Har de klart å ødelegge et ellers fint kamera med AF under pari? Fungerer AF bedre i praksis enn spesifikasjonene tilsier? Hvor mange krysspunkter har den?

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Er de 11 punktene krysspunkter? I så fall ville ikke det vært noen nedtur for meg. Har 19 nå og det virker glimrende, og jeg har ikke forstått behovet for de som har 50-60 punkter. Må bli mye styr med joysticken. Så lenge disse er strategisk plassert er ikke det så nøye.

 

Men hva betyr "Splash and dust resistant" i praksis? Finnes det i det hele tatt noen kameraer som ikke tåler litt støv og småsprut? Selv xxxD-serien gjør vel det. Det høres ut som en sånn greie de skriver men som ikke betyr nada.

 

97 % søkerdekning er kjipt. Ble sjeleglad for 100 % i 7D. Kjedelig å komponere i kameraet bare for at det skal stikke en hånd eller grein eller noe inn i bildet.

 

Men de må jo distansere seg fra 5D på visse punkter.

 

Skal bli spennende å se hvordan de priser seg.

Lenke til kommentar

Dette kunne jeg tenkt meg bare prisen kommer ned på et fornuftig nivå, rundt 10K.

 

Tror den blir perfekt med 50mm, har 7D så trenger ikke kjapt autofokus og skuddtakt, crop-faktoren gjør 7D til et perfekt actionkamera, blir størrelsen mindre enn 7D også så er det positivt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå er det offisielt.

 

http://www.canonrumo...official-specs/

 

Sammenlignet med 5DmkII og 5DmkIII

 

http://www.dpreview....canon_eos5dmkii

 

Edit: Det må være enkelte feil der. Nesten 10 ganger dårligere skjermoppløsning enn alle andre kameraer Canon har lansert de siste årene, kan umulig stemme.

 

Også 97% søkerdekning.......dårligere enn 7D....

Ser man på de foreløpige spesifikasjonene så virker dette som et billig FF kamera , og det skal det vel også være.

Kameraene begynner og bli temmelig like etterhvert og det er godt at det ser ut til og være ganske store forskjeller mellom 6D og 5D MkIII , men det bør det jo også være om Canon ikke skal ødelegge for seg selv.

Uansett spennende at det blir mye og velge mellom , tror dette nye kameraet kommer til og henge på magen til mange mennesker på 17mai neste år :-)

Det er godt mulig at denne henger på vomma mi neste år, HVIS autofokusen ikke er dårligere enn min 7D så er denne aktuell, hvis autofokusen er mer i tråd med dagens 5DII så er den uaktuell.

Lenke til kommentar

Jeg kunne også tenkt meg dette sammen med 7D. 7D til action og fugl, dette til alt annet.

 

Hadde prisen blitt rundt 10000 hadde jeg handlet umiddelbart, men når det sannsynligvis kommer til å koste 17-18000 ville jeg heller spart litt lenger og kjøpt 5DmkIII på et av tilbudene som helt sikkert kommer med jevne mellomrom framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...