Gå til innhold

[Løst] Canon 6D fullformat?


Anbefalte innlegg

Men så var det spørsmålet alle bør spørre seg selv i disse feberaktige ff-tider: Behøver jeg egentlig ff? Og hvorfor hvis svaret er ja.

 

Tor

Behøver jeg det? Neppe. Har jeg lyst på det? Japp. Hvorfor? Først og fremst søker og ISO egenskaper.

Men for min del blir det nok en D700 i første omgang

 

Jojo - men det holdt at du svarer deg selv - svarene har jo din egen adresse.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk for? Nei. Har jeg lyst på? Ja. Hvorfor? Sannsynligvis fordi jeg ikke er så smart. :)

 

Angående siste rykte: Er det noen grunn til at Nikon gikk for SD-kort i D600 og at Canon (hvis ryktet stemmer) går for dette istedet for CF-kort i 6D? Kanskje en bagatell for de fleste, men når jeg allerede har gode CF-kort for et par-tre tusenlapper er sånt litt irriterende.

 

Uansett ville APS-C-størrelse, forutsett at vi ikke snakker om størrelsen til 7D, sannsynligvis stoppet meg fra å kjøpe dette kameraet.

Lenke til kommentar

Bruk for? Nei. Har jeg lyst på? Ja. Hvorfor? Sannsynligvis fordi jeg ikke er så smart. :)

 

Angående siste rykte: Er det noen grunn til at Nikon gikk for SD-kort i D600 og at Canon (hvis ryktet stemmer) går for dette istedet for CF-kort i 6D? Kanskje en bagatell for de fleste, men når jeg allerede har gode CF-kort for et par-tre tusenlapper er sånt litt irriterende.

 

Uansett ville APS-C-størrelse, forutsett at vi ikke snakker om størrelsen til 7D, sannsynligvis stoppet meg fra å kjøpe dette kameraet.

 

Som de fleste antagelig har fått med seg nå så har jeg 7D og 5DII. Jeg liker å ha 2 kamera med meg ut, og det ene rigget for fuglefotografering og det andre for "alt annet" som måtte dukke opp. 5DII erstattet mitt 50D som jeg hadde sammen med 7D. Jeg var i tvil om jeg skulle heller kjøpe et 7D til, men så dukket det opp et svært godt tilbud på 5DII hos min lokale fotoforretning - og samtidig fikk jeg et meget bra tilbud på innbytte av 50D og dermed ble det 5DII.

 

Når jeg er rundt forbi har jeg med meg 7D med 150-500 og 5DII med 24-105, en ypperlig og allsidig kombi som dekker det meste. Ofte farter jeg rundt i kjerra og stopper her og der hvor jeg finne noe av interesse, og da ligger kameraene klar til skudd ved siden av meg. Skal jeg ut og gå velger jeg som regel kun det ene, det er nok å drasse på for min del.

 

Jeg veksler ofte mellom begge riggene med sekunder i mellom. og jeg ser stadig at enkelte snakker om hvor velsignet store og lyse søkerne er i ff-kamera, men ærlig sagt merker jeg svært liten forskjell mellom 7D og 5DII når jeg hopper fra det ene til det andre. Det er heller objektivet som bestemmer inntrykket man får, har man en vidvinkel på så vil den gi et helt annet inntrykk enn en langzoom.

 

Men nå når man ser hvor billig 5DII har blitt solgt for i det siste (rett under 12 tusen) så er det mye kamera for pengene - enten man har behov for et nytt hovedkamera eller et nr 2 er det vanskelig i skrivende stund å finne noe bedre til den prisen.

 

(Når det er sagt så slutter jeg ikke å bli imponert over 7D'n - selv etter 3 år er det fremdeles et fantastisk kamera)

 

For egen del vil et 7Dmk2 være mye mer interessant enn nær sagt et hvilket som helst nytt ff-kamera - jeg føler at 5DII for min del gjør stort sett den jobben jeg bruker det til med glans, og å bytte ut dette med et nytt ville gitt minimale forbedringer.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også spent på 7DmkII.

 

Det som gjør at jeg nok kommer til å tenke meg veldig godt om før jeg eventuelt kjøper FF er at jeg har to objektiver, 10-22 og 17-55, som jeg begge er særdeles fornøyd med, og disse hadde jeg blitt nødt til å bytte ut hvis jeg gikk for FF.

 

Angående søkeren hører jeg alle snakke om den, men jeg fikk ingen wow-følelse da jeg plukka litt på en 5DmkIII inne hos fotovideo for et par måneder siden. Jeg fikk derimot en voldsom wow-følelse da jeg etter å ha brukt 550D i et år kikka inn i søkeren til 7D første gang. Skal sies at jeg ikke sjekket hvilket objektiv som satt på 5D da jeg prøvde det (tror det var en 35mm), og brennvidden har selvsagt noe å si for følelsen, så dette kan ha lurt meg litt.

Lenke til kommentar

Men så var det spørsmålet alle bør spørre seg selv i disse feberaktige ff-tider: Behøver jeg egentlig ff? Og hvorfor hvis svaret er ja.

Der kan jeg svare med et rungende "ttja" ;)

 

Jeg liker jo at ting er smått; men jeg tar bilder innimellom på høy ISO. Og jeg liker å "briefe" med litt seriøs rigg innimellom - men jeg må ikke...

 

Men slik jeg tolker tendensene i markedet, særlig når vi ser på Nikon og Sony, så er det FF som kommer til å gjelde for proffsegmentet. Canon kommer etter; de har jo "allerede" droppet 1.3x crop (Canon er ikke akkuat tidligfrempå ;)).

 

Slik jeg tolker tendensene i markedet; så tror jeg at speilløst overtar forcrop; ikke iløpet at høsten, men i løpet at to til fem år. I stedt for vi et market for FF speilreflekser for de mest entusiatiske av amatørene (og de proffe). Hvor lenge det markedet vil leve er jeg usikker på; men 10-15 år kan det fort ta.

Lenke til kommentar

For min egen del så kan jeg bare svare for det men jeg trengte nok ikke et FF kamera og var svært usikker på om jeg skulle legge så mye penger i det når jeg oppgraderte fra 7D til 5 D MkIII.

Men lysten var der til de grader og når jeg fikk 5D MkIII på student tilbud til 25000,- hoppet jeg i det.

 

Klart jeg hadde fortsatt greid meg med 7D men at den ikke leverte så mye renere filer på ISO 1600 enn et mye rimeligere speilløst hus gjorde lysten til og prøve ut FF.

 

Første inntrykkene jeg sitter igjen med etter et par uker er ganske overraskende.

 

Jeg følte at jeg trengte en like god eller bedre autofokusmodul enn 7D så 5D MkII ble ikke vurdert.

Men 5D MkIII er et lite vidunder selv i forhold til 7D.

Til og med grepet og kvalitetsfølelsen var bedre allerede med en gang jeg tok det i hendene og tviler ikke på at 5D MkIII er bedre bygget enn 7D.

 

De rene bildene på høy ISO er mye bedre enn jeg hadde forventet etter at mange roet ned disse forventningene , etter mine snapshots foreløpig kan det se ut som om ISO 6400 på 5D MkIII er like rene om ikke bedre enn ISO 1600 på 7Den jeg hadde.

Dette mener jeg er imponerende.

Søkeren dekker 100% på begge men jeg kan tydelig se en stor forskjell , med søkeren på 5D MkIII er det som og være i rommet :)

 

Meny systemet på 5D MkIII er også kraftig forbedret i forhold til 7D og det hele virker er forståelig og hurtigere og finne frem i. Dessuten kan man få op en forklaringstekst i tillegg til punktene om man vil det.

Det virker også enklere og finsjustere autofokus med de forskjellige forhåndsvalgene.

 

Mange syens ikke dette med minekorttype og minnekortplasser er så viktig , og jeg var en av dem.

Men ikke nå , fordi med 5D MkIII har man 2 minnekort spor , et for SD kort og ett for CF kort.

Jeg som også fotogrferer en del i jpg i tillegg til RAW , synes det er supert og kunne spare alle RAW filer på CF kortet og alle jpg filene på SD kortet.

Da kan jeg kjapt putte SD kortet men jpg bildene rett i adapteren på min IPAD og dele jpg bilder fort og smertefritt.

På PCen kan jeg putte i CF kortet og jobbe videre med RAW filene.

En undervurdert egenskap men faktisk utrolig kjekk.

 

En evt 6D vil nok gi en god del kjøpere som er interessert i hva FF kameraene kan gi , men for min del er bedre byggekvalitet , bedre grep og bedre autofokus og hastighet så viktig at jeg synes det er verdt

10000,- ekstra.

Man lever bare en gang , og da skal man jaggu ha det kjekt :xmas:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående siste rykte: Er det noen grunn til at Nikon gikk for SD-kort i D600 og at Canon (hvis ryktet stemmer) går for dette istedet for CF-kort i 6D? Kanskje en bagatell for de fleste, men når jeg allerede har gode CF-kort for et par-tre tusenlapper er sånt litt irriterende.

Mest sannsynlig pga. alle kameraene de har fått inn til reparasjon gjennom årene fordi kontakt pinnene for CF kortet i kamera har blitt bøyd.

Kontakten sitter som en integrert del av hovedkortet i kamera, så hele hovedkortet må skiftes (Ihvertfall hos Canon) (idiot design?). Dyrt. Spesielt når Canon må ta kostnaden på garantien.

Lenke til kommentar

Ser det har kommet nye opplysninger nå, om man skal tro på dem eller ikke vil tiden vise ,I morgen altså :)

 

Link Canon rumors

Pre Photokina

Canon will be announcing their Photokina products on September 17, 2012. We’ll be around to cover the new gear that will get announced.

What to expect

  • Canon EOS 6D
  • Canon PowerShot G15
  • Canon PowerShot S110
  • Canon Pixma Pro-10
  • Canon Pixma Pro-100
  • Canon EF 200-400 f/4L IS 1.4x (Finally Announced?)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis disse spesifikasjonene stemmer så er det rett og slett et sørgelig kapittel.

- 11 pkt AF ??? (kun center crosstype)

- Også svært skuffende hvis 1/4000 sek var raskeste lukkertid. (men D600 har jo dette)

- Er også litt bekymret over det ergonomiske. Hadde håpet på et 7D liknende hus egentlig.

- Hastigheten på 4,5 bilder/sek er vel omtrent der en kunne forvente så dette var ingen bome

Lenke til kommentar

D600 har jo fått ok AF system, så hvorfor kan ikke 6D få det? De har jo allerede utviklet et som kunne passet fint inn (7D's 19pkt hvorav alle er krysstyper). At de reduserer byggekvalitet, størrelse, osv er helt greit, men om de gjentar 5D mark 2 blemmen (AF systemet alså), må jeg bare le av det hele.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

D600 har jo fått ok AF system, så hvorfor kan ikke 6D få det? De har jo allerede utviklet et som kunne passet fint inn (7D's 19pkt hvorav alle er krysstyper). At de reduserer byggekvalitet, størrelse, osv er helt greit, men om de gjentar 5D mark 2 blemmen (AF systemet alså), må jeg bare le av det hele.

 

Helt enig. Tror prisen kommer til å starte på rundt 17-18 tusen jeg. Før den kryper nedover etterhvert. Canon har for vane å være dyrere enn Nikon og siden 6D ser ut til å bli dårligere spekket vil jeg tro prisen på de to bli noenlunde lik. Hvis det viser seg at AF systemet er som ryktene tilsier frykter jeg at 5D2 blemmen gjentar seg. Husk at 40D, 50D og 60D da vil ha et overlegent AF system(all crosstype) i forhold til 6D, ja faktisk til og med 650D som vel har arvet dette fra xxD serien.

 

Vi kan jo bare håpe på at ryktene med tanke på AF ikke stemmer. Dårligere byggekvalitet osv... kan mange være enige om at må ofres, men å bruke AF fra steinalderen blir helt håpløst. Gjenstår å se, men frykter at folka i Nikon kommer til å le hele veien til banken hvis dette stemmer.

 

EDIT: Nå husker ikke jeg hva prisen på 50D var da det ble lansert, men dette huset er laget av magnesium. Så fatter ikke hvorfor 6D også kunne fått dette, med tilsvarende tetting mot elementene. 50D hadde også en lukkermekanisme konstruert for 150k sykluser.

Vi får bare håpe at ryktene ikke stemmer.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hvis prisen stemmer skulle vel dette tilsi en pris i Norge på 17-18000 kroner. Det synes jeg i så fall høres latterlig dyrt ut nå som 5DmkIII ser ut til å synke i pris.

Hvis vel 17K stemmer høres det OK ut i forhold til 5D3 på 25K synes jeg. Men hvis specen som ryktene gjengir stemmer er det ikke OK i forhold til D600 og bør synke rimelig raskt. Men 20MP betyr jo ny sensor og alle detaljer er ikke ute ennå så det er vanskelig å dømme ut fra tilgjengelig info.

 

Edit: Og 5D3 er jo ute og virker nå ennå mer overpriset i forhold til Nikons modeller etter at D600 ble lansert. Og synker 5D3 vesentlig vil det sikkert påvirke 6D også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli overrasket om 6D vil ha en mer eller mindre identisk sensor som 5DMkIII; eneste forskjell kan være noe tregere avlesningshastighet. Canon har hatt mer eller mindre samme sensor i 550D, 600D, 60D og 7D uten at det har skadet salget på noen av modellene.

Når den er 20MP skal det noe til at den er identisk, ikke det at 10% forskjell betyr så mye. Men det ser altså ut til å bli en modifisert sensor hvis ryktene stemmer. Spørsmålet er om den får PD-sensorer på brikken, eventuelt andre justeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...