Gå til innhold

Hva er disse merklige veiene og møteplassene til?


Anbefalte innlegg

Da jeg satt på google earth og lekte meg med den innebygde F-16 simulatoren, kom jeg over Flesland Flyplass og la merke til noen rare veier av forskjellige størrelser og former. Det er også mange stier og den ene veien kan se ut som om den ender i en undergrunnshall eller tunnell. Alt innenfor det inngjerede området rundt flyplassen. Hva er de til? Er det der brannmanskaper holder til eller?

 

Koordinater: +60° 18' 31.29", +5° 14' 15.99"

 

Google maps: https://maps.google....ktL0PtatW3LZXrw

 

Finn.no har høyrere oppløsning: http://kart.finn.no/...Type=finnraster

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner disse strukturene setter jeg pengene mine på at det er forsvaret sitt. Du vil finne at forsvaret er tilstede i større eller mindre grad på de fleste flyplasser i Norge.

 

Det er vel også disse arealene Avinor vil benytte til ny rullebane, som jeg tror er en av grunnene til at forsvaret blir mindre på Flesland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok forsvaret sitt ja, og absolutt en inngang til fjellet.

Trenger ikke være snakk om en stor fjellhall, trenger ikke være noe mer enn ett utdatert lager.

 

Så vidt jeg husker er det ikke så mye som skjer rundt der, men som nevnt er jo forsvaret til stede på så godt som alle litt større flyplasser. Men aktiviteten er gjerne liten.

 

At inngangen til fjellhallen ikke er redigert bort tyder også på at det ikke er noe spesiellt hemmelig som skjer der.

Strukturen på veien er heller ikke akkurat ukjent, mange "tilfeldige" veier har jeg sett en god del steder i forsvaret.

 

Så, jeg tipper det bare er rester etter millitær aktivitet som er der...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut ifra de historiske bildene ble mye av det laget mellom '50 og '70-tallet, men siste synlige byggeaktivitet mellom 2005 og 2008. Så VELDIG utdatert er kanskje ikke det her, og ikke usannsynlig fortsatt aktivt brukt (i større eller mindre grad). Sikkert bare et helt vanlig øvingsområde for forsvaret (og muligens politi, brannvesen, etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...