Gå til innhold

Hvordan skal jeg takle ekstreme kristne folk?


Anbefalte innlegg

Men hvis jeg sier at jeg trenger ro til å finne ut av saken, så bare utsetter jeg problemet? Jeg har lyvet MYE bare for å passe inn her, men folk merker jeg lyver. Så jeg vet ikke, hvordan i faen skal man takle en ekstrem kristen bygd? Og jeg har allerede mistet venner fordi jeg var ærlig. Derfor jeg spør.

 

Jeg vil faktisk kalle dette ekstremister, ikke vanlige kristne.

Det jeg ikke skjønner er hvordan du faktisk har lyst å bo sammen med en sånn trangsynt, hjernevasket gjeng som ikke respekterer andres syn og meninger. Av til tror jeg det er de kristne som er verst, de som ikke tror på noe respekterer som oftest andres tro.

 

Hvis du er nødt til å leve som en kopi av deg selv så kan det verken være sunt eller gøy å bo på en sånn plass. Vennene dine stikker fordi du har en annen mening enn de, for meg kalles ikke det venner. Ekte venner respekterer og støtter deg og dine meninger, uten at du må endre på deg selv og leve som en du ikke er!

 

Men som jeg forstår det har du en del venner igjen, og noen tidligere venner.

Har du prøvd å satt deg ned å snakket med dem om det, konfrontert dem med saken. De kan vel være med på å ihvertfall høre på hva du har å si.

 

Finnes det ikke en eneste gjevnaldrende som du kan virkelig prøve å snakke om dette om? Alle er vel ikke helt hjernevasket?

 

Jeg kan forstå at på en slik plass er sikkert folk også redd for å skille seg ut, eller ha andre meninger. Men jeg synes det er akkurat dette du bør prøvd å konfrontere folk om, da folk som du faktisk kan ha en vanlig samtale med.

Hva med foreldrene dine?

 

 

 

Ja, jeg vil også kalle disse for ekstremister, trangsynte folk som ikke har respekt for andres perspektiv. Som går med hodet hevet altfor høyt for deres eget beste, og derfor også fort kan se ned på personer. Ingen er bedre bare fordi de er kristne, det har man jo mange beviser på. Hva med prestene som ble tatt for overgrep, hva har de å si om det?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis jeg sier at jeg trenger ro til å finne ut av saken, så bare utsetter jeg problemet? Jeg har lyvet MYE bare for å passe inn her, men folk merker jeg lyver. Så jeg vet ikke, hvordan i faen skal man takle en ekstrem kristen bygd? Og jeg har allerede mistet venner fordi jeg var ærlig. Derfor jeg spør.

 

Jeg vil faktisk kalle dette ekstremister, ikke vanlige kristne.

Det jeg ikke skjønner er hvordan du faktisk har lyst å bo sammen med en sånn trangsynt, hjernevasket gjeng som ikke respekterer andres syn og meninger. Av til tror jeg det er de kristne som er verst, de som ikke tror på noe respekterer som oftest andres tro.

 

(De respekterer ikke min tro, nei. Men jeg må respektere deres tro. Og det gjør jeg uansett.

Folk kan tro på hva de vil, så lenge det ikke går utover meg.)

(noe det gjør nå)

(og jeg har bodd her i et år, derfor jeg er helt sikker på min sak)

Hvis du er nødt til å leve som en kopi av deg selv så kan det verken være sunt eller gøy å bo på en sånn plass. Vennene dine stikker fordi du har en annen mening enn de, for meg kalles ikke det venner. Ekte venner respekterer og støtter deg og dine meninger, uten at du må endre på deg selv og leve som en du ikke er!

 

(Så jeg burde selge alt og rømme, ja det forstår jeg. Faktisk, men jeg leter etter råd å takle dette før ting går så langt).

 

Men som jeg forstår det har du en del venner igjen, og noen tidligere venner.

Har du prøvd å satt deg ned å snakket med dem om det, konfrontert dem med saken. De kan vel være med på å ihvertfall høre på hva du har å si.

 

(Dette gjorde jeg, og mistet hele vennegjengen)

 

Finnes det ikke en eneste gjevnaldrende som du kan virkelig prøve å snakke om dette om? Alle er vel ikke helt hjernevasket?

 

(Hvis jeg skal telle de som er på min alder, som ikke er helt idiot, så er det 2 stk igjen.. I nærheten)

 

Jeg kan forstå at på en slik plass er sikkert folk også redd for å skille seg ut, eller ha andre meninger. Men jeg synes det er akkurat dette du bør prøvd å konfrontere folk om, da folk som du faktisk kan ha en vanlig samtale med.

Hva med foreldrene dine?

 

(Døde)

 

 

 

Ja, jeg vil også kalle disse for ekstremister, trangsynte folk som ikke har respekt for andres perspektiv. Som går med hodet hevet altfor høyt for deres eget beste, og derfor også fort kan se ned på personer. Ingen er bedre bare fordi de er kristne, det har man jo mange beviser på. Hva med prestene som ble tatt for overgrep, hva har de å si om det?

(Men dere tror jo at dere er aper!!111111)

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Hvor hen i Troms bor du?

 

Jeg kommer selv fra en relativt stramt religiøs slekt/plass (Læstadianere) men INGEN jeg kjenner ville vært så ekstreme som du skriver om... :huh:

 

Det du kan ta de på er bibelen, siter det fakta at kun gud kan dømme og at de gjerne må "kaste den første steinen".

Greia med ekstreme kristne er at de tør ikke utfordre bibelen, og om det later til at du kan den bedre vil de la vær å utfordre deg med tanke på religiøs tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor hen i Troms bor du?

 

Jeg kommer selv fra en relativt stramt religiøs slekt/plass (Læstadianere) men INGEN jeg kjenner ville vært så ekstreme som du skriver om... :huh:

 

Det du kan ta de på er bibelen, siter det fakta at kun gud kan dømme og at de gjerne må "kaste den første steinen".

Greia med ekstreme kristne er at de tør ikke utfordre bibelen, og om det later til at du kan den bedre vil de la vær å utfordre deg med tanke på religiøs tro.

Ganske så riktig, folk er Læstadianere, men det hadde vært enklere å si jeg var homo enn å si jeg var atetist.

 

Og folk er kristne her, slik at de kan gjøre hva de vil, og bli tilgitt på søndagen.. Virker som det i allefall.

 

(nord-troms btw)

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
(Hvis jeg skal telle de som er på min alder, som ikke er helt idiot, så er det 2 stk igjen.. I nærheten)
Ja, det er vel en start? Slik jeg ser det er du bare nødt til å prøve mulighetene, fordi du har ikke mange. Det gjør det også veldig vanskelig for oss å hjelpe deg. Men disse 2 er helt umulig å snakke med?

 

Jeg mener ikke at du skal gå så langt at du mister disse vennene også, men det er jo noe du kan prøve å få dem til å forstå også. Er mye du kan gjøre med de rette ordene.

 

 

(døde)
I see, sorry.

 

Hvem er det du bor hos nå da?

 

 

 

EDIT: Du sier at rykter sprer seg fort? Hva med å bruke dette til en fordel, hvis du ikke liker tanken på å gå imot strømmen.

 

Hvis du kontakter denne trangsynte presten og forteller at du ikke føler at gud ikke vil ta imot deg og at du trenger hjelp til å bli tatt imot av kristendommen, eventuelt at du har dårlig samvittighet for å ikke a praktisert kristendommen slik du burde? Og så fortsetter du i den gata, og vips, så sprer nok ryktene seg og du vil kunne leve som en sann usann kristen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å gi hint på facebook, og på fester. Det er desverre veldig vanskelig å lage nye venner når man er 21. Men som du sier, jeg skal prøve igjen. (takk, det var en fin påminnelse)

 

 

Jeg bor hos meg selv. Uheldigvis har man folk rundt seg et stykke unna også.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Lyngen eller Kvænangen altså.

 

Folk der oppe er latterlige. Det er ikke ekstreme kristne du har truffet på, det er folk som er så usikre på seg selv at de bruker kristendom som noe å plukke på andre med.

De fleste har ny BMW, Mercedes eller Audi sant? Og de er så kjepphøye om akkurat det at du skulle tro det var nyrike russere...

 

Litt barnslig, men om du er flink til å jakte eller fiske skal du bare skryte det du makter. Det gjør de folk ader gale... :p

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke bekrefte hvor jeg bor. Men jakt og fiske er samtalemne nr.2 her.

 

Jeg tror valget for min del hadde vært ganske enkelt, flytte så langt unna som mulig :p Hva er det som holder deg igjen?

Som jeg har sagt, eiendom. Vanskelig å selge alt.

Evnt leie.

 

Men ja, det er helt klart verdt å prøve, er virkelig lei dette. Og jeg gir vel egentlig litt faen i om jeg går i tap?

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

I religiøse bygder i nordtroms er det nær sagt UMULIG å passe inn med mindre man er slekt eller religiløs selv. Desverre.

Sant.

Er ganske overrasket over at vi har religiøse bygder i dette landet. Whaat?

? Er ikke dette rimelig normalt?

 

Dette er hvor jeg ble født, og vokste opp sørpå, også flyttet jeg tilbake etter ting skjedde.

Er godt kjent utenfor storbyene, og er fra en øy med 30-40 innbyggere. Ikke opplevd noe som Bundy beskriver noen steder. (heldigvis)

Heldig. Ingen bygdesladder heller? (Hvis du sier det ikke er noe bygdesladder så tror jeg du lyver :p )

Jeg ville solgt alt og flyttet til en av de større byene for å studere, gjerne noe teknisk-naturvitenskapelig.. :)

Jeg vurderer dette sterkt. Kanskje leie en advokat eller noe, for å ordne papirer og alt det der for meg.

 

 

Når jeg flyttet hit var det utrolig mange som spurte "Tror du på gud?" Etter å ha tatt meg vekk fra resten av flokken, og skulle liksom "redde" meg.

 

 

 

Jeg får bare fortsette og manipulere folk, i den retningen at de tror jeg tror på gud. Selv om jeg ikke liker det.

 

For noen måneder siden så hadde mange fest for en siden han hadde blitt nyfrelst/nykristen igjen.

 

En type spesial-samling.

 

Så, hvordan skal jeg fortsette med dette? Hvilkne måter kan jeg lyve på? Slik at folk ikke kommer etter meg med høygafler og fakler? (overdrivelse)

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Jeg vurderer dette sterkt.
Tenk på mulighetene, liberale venner og et nytt nettverk i en stor by, et spennende studie, muligheten til å reise ut i verden på utveksling, for ikke å snakke om spennende jobbtilbud etter endt studietid. Jeg kjenner til problemene med sladder og konformitetspress i gamle bedehusbygder og jeg er ikke tvil om hva jeg hadde gjort: første tog sørover..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...