Gå til innhold

"Norges frekkeste kvinne"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først: Jeg vet ikke helt om dette er rett kategori. Dersom det er feil, beklager jeg dette, og håper at en snill moderator kan hjelpe meg. =)

 

Ait.

Jeg har vært i et veldig hyggelig selskap i kveld. Vi har kost oss med kortspill, cider og det hele. Skravla gikk, og vi kom etter hvert inn på mentalt syke mennesker, rusavhengige med mer. Det ledet meg inn på å fortelle en historie fra like før jul, hvor jeg ble utsatt for den såkalte "Norges frekkeste kvinne".

 

Kvelden startet som alle andre. Jeg møtte opp litt før vakta mi begynte, og sto og skravlet litt med servitøren som skulle gå hjem for dagen. Ettersom jeg jobber som nattevakt, så ser jeg ikke så mange mennesker, og prater heller ikke med så mange, så å komme noen minutter før jobb synes jeg er veldig hyggelig for å slå av en prat.

Denne vakta skulle jeg ha opplæring på en nyansatt fra Sverige som jeg hadde møtt én gang tidligere. Jeg gledet meg veldig, for det er ikke alltid man har noen å snakke med hele natta.

 

Like før servitøren skulle gå hjem, kommer det en kvinne inn døren og spør om vi har ledige rom. Hun virker veldig troverdig, og ettersom vi fant henne i systemet fra natten før, ga vi henne rom og nøkkel etter hun var registrert. Vi tok imot forhåndsbetaling, og hun bestilte en frokostpakke, ettersom hun skulle avgårde ganske tidlig. Hun jobbet nemlig som lokomotivfører på NSB, og dagen startet tidlig. Vi tre ansatte, og denne hyggelige, imøtekommende damen, sto og pratet til klokka var vel halv ett. Hun ble enig med seg selv at hun måtte få seg litt søvn før hun skulle stå opp igjen, vi kom i gang med arbeidsoppgavene, og servitøren gikk hjem.

 

Halv seks hadde vi kaffe klart sammen med frokostpakken, og damen kom inn i lobbyområdet. Vi ble stående og prate en stund, og kom etter hvert inn på 22. juli-temaet, og samtalen ble etter hvert veldig... Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg pleier aldri å åpne meg så fort for noen, men noe gjorde at jeg følte at jeg kunne prate med denne damen om mitt tap i denne forferdelige tragedien, og hun visste godt hvem jeg snakket om. Hun bodde i samme by som han, og hun hadde pratet med han flere ganger. Hun følte med meg, og ble tårevåt når vi snakket om hendelsen.

 

Denne utrolig hyggelige damen ville skrive noen ord til meg, sa hun. Hun ville legge igjen et brev når hun kom tilbake senere den dagen, for hun skulle bo der en natt til. Hun sa at jeg ikke var alene i sorgen, og at hun ville at jeg skulle vite at jeg kunne snakke med henne, og ringe henne uansett om det var noe.

Jeg synes jo dette var en smule rart, men tenkte at herregud, det finnes da mennesker som er så hyggelige. Ikke at jeg hadde tenkt til å ringe henne noen gang, men jeg hadde over hodet ingen grunn til å mistro det hun sa. Vi hadde pratet sammen i mange timer til sammen, og hun var veldig troverdig.

 

Avslutningsvis tilbød hun meg og min kollega på opplæring en julegave. Hun hadde fått julegave fra NSB, kunne hun fortelle. Og ettersom hun reiste gratis, og at alle barna hennes bodde veldig nære, trengte ikke hun gaven. Gaven var altså 8 gratis langdistansereiser, eller gratis med lokaltog i en måned. Vi kunne velge selv hva vi ville ha. Vi reiser mye begge to, og lyste opp i det hun leverte beskjeden. Hva i alle dager vi hadde gjort som gjorde at denne damen ønsket å være så snill med oss? Vi synes igjen at det var noe som var rart, men hun var svært troverdig, og vi tenkte at dersom det skulle vise seg at vi ikke får de gavene, så har vi jo ikke "tapt" noe, i den forstand.

 

Men så kommer altså beskjeden. Etter friuka mi, og vel tilbake på jobb, får jeg høre at denne damen er merket som uønsket, etter at hun hadde bodd der i fem netter, og blitt sporløst forsvunnet uten å betale for seg. Ikke svarte hun på telefonen, og ikke fant vi noen på det navnet hun hadde oppgitt.

 

Saken har ligget dødt helt siden da, men når jeg fortalte om denne historien over vinnerhånden i Amerikaner, var det to ved bordet som kjente igjen beskrivelsen. De spurte om det var lenge siden, og hvor gammel hun var, sånn ca. Tja, 50-60, om jeg skulle tippe. Dette skjedde jo i jula, så litt over et halvt år siden, sier jeg.

Da blar de opp denne saken på iPaden sin:

http://www.dagbladet...indel/20880748/

 

Jeg er helt sjokkert. Jeg burde kanskje reagert mer den kvelden, men dette gjør at jeg blir helt kvalm.

En dame som har utgitt seg for å være en hun ikke er, skape tillit, manipulere, og være så falsk. Jeg blir veldig skremt av hendelsen, og vet ikke helt om det er noe vits i å fortelle om dette til politiet. Jeg vurderte å gjøre det når saken var "fersk", men jeg var sikker på at det var umulig å finne igjen dama. Men her er hun altså.

 

Dette er virkelig skummelt, og gjør at jeg har vansker for å stole på mennesker igjen.

Er det noen andre som har vært borti denne dama, eller hørt noe mer om saken enn det som står i den artikkelen? Andre meninger? Innspill?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Bare en liten ting jeg ikke skjønner, du skrev at hun hadde forhåndsbetalt:

 

...ettersom vi fant henne i systemet fra natten før, ga vi henne rom og nøkkel etter hun var registrert. Vi tok imot forhåndsbetaling, og hun bestilte en frokostpakke

 

Men ja, hvorfor i allverden ikke gå til politiet med det. Var dere ikke flere ansatte som var vitne til dette da?

Lenke til kommentar

Hmm... Etter å ha lest den artikkelen kom jeg til to konklusjoner: Hun er enten mentalt syk, eller klarer ikke holde på en fast jobb, og at folk er alt for naive. Stol aldri på folk du ikke kjenner, ihvertfall ikke med penger.

 

Tja, er det egentlig så farlig å bli lurt et par ganger i livet? Jeg vil heller hjelpe 10 som trenger det og 2 som ikke trenger det, enn å være en skeptisk fyr, som aldri hjelper andre enn seg selv. For andres del, men også for min egen - er ikke noe kjekt å gå rundt å se skeptisk på folk.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... Etter å ha lest den artikkelen kom jeg til to konklusjoner: Hun er enten mentalt syk, eller klarer ikke holde på en fast jobb, og at folk er alt for naive. Stol aldri på folk du ikke kjenner, ihvertfall ikke med penger.

 

Tja, er det egentlig så farlig å bli lurt et par ganger i livet? Jeg vil heller hjelpe 10 som trenger det og 2 som ikke trenger det, enn å være en skeptisk fyr, som aldri hjelper andre enn seg selv.

 

Det finnes mange måter å hjelpe folk på, feks. Frelsesarmeen og Fretex. Man må ikke gå rundt å være en helgenen, bare ha litt vett og sunn fornuft. Dessuten er de fleste som spør etter penger, ihvertfall i Bergen, enten narkomane eller tiggere. De vil bare fortsette med problemene sine hvis man gir dem penger. Kjøp dem heller en matpakke og en juice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...