Gå til innhold

Harvard vs NHH


Leetago

Anbefalte innlegg

harvard er selvsagt langt bedre enn NHH. Tror Magnus Grimeland tok bachelor ved Harvard, sikkert bare å kontakte han om man vurderer å søke.

 

Og om mna ikke kommer inn på bachelor så har man jo flere sjanser, gjør du det bra på bachelorgraden så kan du jo komme inn på et elitestudie på master/doktorgrad. Men begynn å tenk på det allerede nå slik at du kan ta de riktige valgene for å maksimere sjansen for å komme inn. Sjekk litt rundt på nett for hva som trengs.

 

Ja det har det vel aldri vært noen tvil om :)

Takk for tipset også, kanskje jeg skal prøve å ta kontakt.

 

Errr, jeg gidder ikke å blande meg inn i selve diskusjonen, men jeg vil bare fortelle topicstarter om my thoughts:

 

Du trenger IB. IB med helst omkring 40/45 poeng eller over. Du stiller rimelig dårlig om du ikke har IB, i alle fall til Ivy League. Fortvil ikke, det finnes likevel andre flotte universiteter i verden som ikke verdsetter dette sertifikatet like høyt.

 

I tillegg til alt crapet som egentlig skal være unødvendig å nevne; Utmerkelser i hytt og pine, inkludert gode poengsummer på de standardiserte testene (SAT osv. blablabla).

 

Ellers har jeg hørt at man burde være 24 måneder ute i forveien før man søker Yale, og det gjelder sikkert for resten av Ivy League også. Om du ikke har tenkt "Harvard" før nå, så er du rett og slett ikke i gruppen av mennesker som ender opp der. Men som sagt, du burde for all del forsøke å komme deg ut av Norge og søke deg inn på et universitet som har bedre tilbud enn NHH. Å lage et topic om "Harvard vs NHH" er nesten som å lage et emne om "Hva skal jeg stemme på, FrP eller Rødt?". Verden er ikke svart/hvitt eller blått/rødt :p

 

Håper du lykkes! :)

 

Jo det med å starte to år i forveien er vel kanskje litt mer for å kunne perfeksjonere søknaden sin. Men du har helt rett, jeg har kommet seint igang og har ikke mange måneder før selve søknadsfristen er ute. Det med IB var jeg ikke klar over, det var synd jeg ikke valgte denne retningen tidligere. Og er også selvfølgelig uendelig med gode og andre muligheter enn Harvard, selv om jeg her brukte det som et eksempel i forhold til senere arbeidstaker i Norge sammenlignet med en anerkjent Norsk høyskole. Jeg får undersøke mer om dette med IB og eventuelt hva jeg kunne kompensert med eller om en Ivy-Leagueskole er ute av bildet.

 

Ellers takk for det Flatlus!

 

Tips til trådstarter:

ANSA sitt info til folk som er interesserte i toppskolene utenlands er ikke all verden; det de kan hjelpe deg med klarer du å finne ut selv.

 

Søk i USA. Det er dyrt, men har du råd så gir de deg gode muligheter til interessante og relevante extra-curricular activities og sommerjobber allerede etter førsteåret. Det finnes utrolig mye søppel i USA, slik som frank nevner - men holder du deg til de bedre skolene så får du en sterk utdannelse, interessant sosialt liv og gode internasjonale kontakter.

 

Angående utlandet vs. norge: Arbeidsgivere som kan være interessante for economics/business-studenter i norge har i det siste økt sin innsats for å få tak i norske studenter fra gode skoler i utlandet. De er ofte internasjonale bedrifter som har kontorer i landet du har studert, og vil derfor enkelt kunne spørre lokale kontorer om å "godkjenne" utdanningen din. Altså slipper du å bli kastet i søpla av HR-damer som frank som ikke har tid til å undersøke utdanningssystemet i x antall ulike land(som er forståelig).

 

Greit du kommer ikke på like mange bed.presantasjoner som i norge - men siden du har ambisjoner:

BCG inviterte studenter fra utenlandske skoler de rekrutterer fra til julelunsj for et år siden. Da var vi ca 15 stykk, og du fikk god tid til å prate med ansatte one-on-one. Project Leaderen jeg pratet med sa at de har et ønske om å få folk mer mer varierte bakgrunner; en bedrift har ikke godt av å få for mange av samme type student.

McKinsey fløy inn ansatte fra alle norden-kontorene sine til London nå i vinter(nytt tiltak), og inviterte oss til en presentasjon som var mye mer givende og personlig enn det jeg har sett i norge. Etterpå var det middag og nok en gang få studenter og mer enn nok ansatte å prate med.

 

Det blir også nevnt at sommerjobber er mindre tilgjengelige hvis du reiser utenlands. På skolen min er vi ca 24 norske studenter. Av econ/politics-studentene kjenner jeg to som fikk sommerjobb som first years - en i sales hos ABG(norsk investment bank), andre i corporate finance hos SEB. Tre first years fikk 10 dager i Hong Kong hos Blackrock for noen uker siden. Eksempler av second years: en er sommerkonsulent i Shanghai, en annen jobbet for First Securities. To hadde jobb hos BCG og McKinsey etter andreåret. Og til sist den eneste masterstudenten jeg kjenner skal nå begynne som trainee i den norske FN-delegasjonen i New York.

 

Poenget er at om du kommer inn på en av de bedre skolene, i USA eller wherever - vil du oppleve en kultur der folk tør å søke på interessante jobber tidlig, og arbeidsgivere som vet at du har det som trengs. Du kommer altså på ingen måte til å ødelegge for dine muligheter til å få jobb om velger Harvard eller liknende - så det handler i større grad om hvorvidt du vil trives med en internasjonal studentkultur, eller dramaet Bergen.

 

 

EDIT: Det ble også vist til FT-ranking over Master of Management-studier for å fortelle noe om hvordan du skal vurdere å søke på et econ/business undergraduate-studie. Mind you, det er stor forskjell.

 

Dette hørtes veldig spennende ut. Slike ambisjoner og det å våge å søke på slike jobber vil jeg nok ta med meg uansett hvor jeg ender opp, og jeg er ikke i tvil om at mer prestisjefylte skoler lettere vil kunne tilby meg slike stillinger.

 

 

Takk for gode råd allesammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studér også FT's ranking av handelshøyskoler:

http://rankings.ft.c...management-2011

 

ahpadt skriver:

"Rankinglister er kun for å gi en vag pekepinne på hvor "kjent" et universitet er."

 

Da tror jeg du må lese litt mer om FT's ranking-kriterier.......

 

Bath er sikkert fint, men kravene for å begynne på Oxbridge er noe ganske annet.

 

På Oxbridge det som sagt svært lite kvotering, mens i USA er det noe for vanskeligstilte. De har ofte en kvote for "foreign nationals", men de har imidlertid sjelden kvoter for spesielle land, og lever godt med alt fra 0 til flere nordmenn avhengig av søkermassens kvalitet.

 

Det er ikke utenlandskvoter per fakultet på undergraduate Ivy i USA fordi freshman class er en class på tvers av fakulteter og interesser, hvor studentene gradvis velger "majors".

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Du skriver:

"Rankinglister er kun for å gi en vag pekepinne på hvor "kjent" et universitet er."

 

Da tror jeg du må lese litt mer om FT's ranking-kriterier.......

 

Så kan du da fortelle meg hvorfor hver eneste rankingliste er forskjellig? Nei, det kan du ikke.

 

Bath er sikkert fint, men kravene for å begynne på Oxbridge er noe ganske annet.

 

Det har jeg akkurat fortalt deg forskjellen på, så det vet du nok ja.

 

På Oxbridge det som sagt svært lite kvotering

 

Og du har beviser for dette? Igjen, du ser ut til å bare finne på dine egne fakta. Internasjonale studenter = mer penger i kassa. De vil nok ikke nødvendigvis ha mest mulig av dem, men de vil alltid la det være satt av litt plass.

 

 

 

Den store bonusen med å studere i utlandet er at man virkelig blir kastet inn i "the deep end". Det er noe helt annet enn å studere mens man enda bor hjemme hos mamma og pappa. Enkelte bedrifter prøver faktisk å unngå sistnevnte.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor du stadig reffererer til FT rankingen da ikke amerikanske skoler er med i rangeringen? Misser jeg ut av noe, for jeg ser ikke sammenhengen?

 

FT-rankingen Masters in Management representerer nettopp "handelshøyskoler", en type høyskole/universitet hvor studentene følger et ca 5-årig løp til en master(via en bachelor på veien) som f eks i Norge ved BI/NHH. Disse er først og fremst et europeisk fenomen, men finnes også i Asia. I USA er regelen fullstendig separasjon mellom bachelor og evt master/mba. Derfor er de heller ikke representert. Det finnes minst ett tilnærmet unntak i USA: Wharton School ved University of Pennsylvania som har både undergraduate og graduate i samme skole. Sammen med Stanford og Harvard regnes Wharton som topp tre i prestisje for mba i USA. "mba HSW"(altså en av de tre) er et begrep i USA, og regnes som bedre enn alle andre mba'er der.

 

Siden USA virker veldig viktig for deg ville jeg kanskje heller tenkt sivilingeniør/siviløkonom(evt bare til bachelor) i Norge eller Europa og så evt mba i USA. Forslag: skaff opptaksbevis fra NHH/NTNU(legges siden ved alle evt norske søknader.... :)), studér så i Sveits, Tyskland eller Frankrike, ta ett års utveksling på det språket(altså fransk el tysk el evt et annet språk) du ikke tar hovedstudiet på, og avslutt evt med en mba eller noe i USA. Hvis du gjør det bra vil nok dette være optimalt for en karriere i big business(inkl finance) i Europa og globalt.

 

Problemet med utvekslinger på 4-6mndr er at de blir overfladiske fordi de besøkende blir behandlet som turister av både medstudenter og universitet. Ofte omgås utvekslingselever tom nesten bare hverandre. Språkkunnskapene og kulturforståelsen blir overfladisk eller bare elendig, og topp arbeidsgivere er lite imponert. Én utveksling på ett år/skoleår m noen lokale eksamener er på alle måter betydelig mer verdt enn to ettsemesterutvekslinger.

Endret av PeterB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at en utdannelse fra et prestisjeuniversitet i utlandet gir deg fordeler i Norge. Generelt er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få jobb i Norge enn de som har studert her. Det kan komme av dårligere nettverk, og manglende nærhet til bedriftene. Det er også slik at man gjerne ansetter "sine egne", altså de som har samme bakgrunn og har studert på samme sted.

 

Sommerjobber er ofte inngangsport til senere fast jobb. I Norge har du fordelen av å delta på bedriftspresentasjoner. Det er ikke like enkelt for en utenlandsstudent å komme i betraktning for sommerjobb, selv med prestisjebakgrunn. Kontakter, kontakter.

 

Har du tenkt å jobbe internasjonalt er bildet naturligvis helt annerledes.

 

Er denne statistikken din alle sett under ett? en økonomiutdannelse fra Harvard er noe ganske annet enn det meste annet, og du vil skille deg ut i alle ansettelsesprosesser. Selvfølgelig er det ikke vanskeligere for en Harvard enn en NHH-student å få jobb i Norge. Tror jeg leste et sted at rundt 70 nordmenn har utdannelse fra Harvard Business School siden 2. verdenskrig. Det hjelper fint lite at du har snakket med en DNB-stand på NHH en gang eller to.

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Hvis du går ut av Harvard er du garantert millionlønn og jobb på øyeblikket, dette vet jeg.

 

Dette skremmer meg. Dette vet du? Please! Financial Times opererer med en gjennomsnittslønn for 2007-kullistene på 178 000 USD. Dette er så og si akkurat én million. Men når snittet ligger på én million vil det si at noen ligger over og noen ligger under. Med andre ord er utsagnet ditt feil.

Lenke til kommentar

Er denne statistikken din alle sett under ett? en økonomiutdannelse fra Harvard er noe ganske annet enn det meste annet, og du vil skille deg ut i alle ansettelsesprosesser. Selvfølgelig er det ikke vanskeligere for en Harvard enn en NHH-student å få jobb i Norge. Tror jeg leste et sted at rundt 70 nordmenn har utdannelse fra Harvard Business School siden 2. verdenskrig. Det hjelper fint lite at du har snakket med en DNB-stand på NHH en gang eller to.

 

Mitt innlegg var ment generelt.

 

Slik behandler bedriftene ditt utenlandske vitnemål: http://www.dn.no/talent/article2323457.ece

 

Som hjemvendt utenlandsstudent ble jobbsøkerprosessen lengre enn ventet: http://www.dn.no/talent/article2323454.ece

 

Slik søker du på eliteskolene: http://www.dn.no/talent/article2209950.ece

Lenke til kommentar

Det er faktisk relativt enkelt å få "straight As" ved Amerikanske high-schools. En Norsk jente jeg møtte som var utvekslingsstudent der i 2.året VGS, fikk kun As og Bs, mens i Norge fikk hun firere og noen femmere.

 

Dessuten, så kan det hende at grunnen til at offentlige og private annsettere i USA typisk krever college-utdannelse av arbeidstakere er p.g.a den svake High-School utdanningen der.

 

Så ikke ros Harvad i skyene...

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Det er faktisk relativt enkelt å få "straight As" ved Amerikanske high-schools. En Norsk jente jeg møtte som var utvekslingsstudent der i 2.året VGS, fikk kun As og Bs, mens i Norge fikk hun firere og noen femmere.

 

Dessuten, så kan det hende at grunnen til at offentlige og private annsettere i USA typisk krever college-utdannelse av arbeidstakere er p.g.a den svake High-School utdanningen der.

 

Så ikke ros Harvad i skyene...

Det er forskjell på College og High School.

 

Det har jo hendt at arbeidssøkere er blitt bedt om utdannelse utover vgs her i Norge også.

 

Når det er sagt, så disser MIT-studentene Harvard fordi det er enklere å få gode karakterer der. Om folk i med noen gater mellom seg ikke klarer å se på hverandre som likemenn, skjønner jeg jo at det blir vanskelig med alt dette vannet.

Lenke til kommentar

Stockholm School of Economics var på 17. plass på FT-listen. Er den så bra?

 

Noen som vet hvor vanskelig det er å komme inn på skolen?

FT-listen må taes med flere klyper salt; når lønn og internasjonal erfaring for alumni utgjør typ 50% av vurderingen er det klart at f.eks. norske skoler kommer dårlig ut. Men SSE er absolutt ingen dårlig skole. Vil i utgangspunktet si at den ligger i samme sjikt som NHH og CBS, kanskje et lite hakk over.

 

Så kommer det jo an på hva du legger i god skole. Objektiv kvalitet på studieprogram og undervisning? Forskningsmiljø og publikasjoner? Studiemiljø? Anerkjennelse hos arbeidsgivere i innland/utland?

 

Ang hvor vanskelig det er å komme inn så vet jeg at nåløyet ikke er fryktelig trangt på masternivå, heller ingen avskrekkende GRE/GMAT-krav. Hva tilfellet er på bachelor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Trenger man egentlig ekstremt gode engelskkunnskaper for å studere i CBS eller SSE? Jeg har også hørt at man kan ta eksamener i CBS på norsk, men undervisning på engelsk. Stemmer dette?

 

De som har gode nok karakterer til å komme inn på gode studier, er også gode nok i engelsk til å kunne studere i utlandet hvor alt skjer på engelsk. Det lille man mangler kommer naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...