Gå til innhold

Harvard vs NHH


Leetago

Anbefalte innlegg

Det er ikke gitt at en utdannelse fra et prestisjeuniversitet i utlandet gir deg fordeler i Norge. Generelt er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få jobb i Norge enn de som har studert her. Det kan komme av dårligere nettverk, og manglende nærhet til bedriftene. Det er også slik at man gjerne ansetter "sine egne", altså de som har samme bakgrunn og har studert på samme sted.

 

Sommerjobber er ofte inngangsport til senere fast jobb. I Norge har du fordelen av å delta på bedriftspresentasjoner. Det er ikke like enkelt for en utenlandsstudent å komme i betraktning for sommerjobb, selv med prestisjebakgrunn. Kontakter, kontakter.

 

Har du tenkt å jobbe internasjonalt er bildet naturligvis helt annerledes.

 

Dette er nok riktig vurdert, men også inkludert den siste setningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke gitt at en utdannelse fra et prestisjeuniversitet i utlandet gir deg fordeler i Norge. Generelt er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få jobb i Norge enn de som har studert her. Det kan komme av dårligere nettverk, og manglende nærhet til bedriftene. Det er også slik at man gjerne ansetter "sine egne", altså de som har samme bakgrunn og har studert på samme sted.

 

Sommerjobber er ofte inngangsport til senere fast jobb. I Norge har du fordelen av å delta på bedriftspresentasjoner. Det er ikke like enkelt for en utenlandsstudent å komme i betraktning for sommerjobb, selv med prestisjebakgrunn. Kontakter, kontakter.

 

Har du tenkt å jobbe internasjonalt er bildet naturligvis helt annerledes.

 

Det var det jeg var redd for... Plutselig kommer NHH i et bedre lys enn selveste Harvard fra et norskt arbeidsmarkeds perspektiv. Jeg skal selvsagt forhøre meg med ANSA (Assosiation for Norwegian Students Abroad) for å høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Men hovedregelen for alle andre er at man må ha toppkarakterer i alle og inkl de mest avanserte fagene fra troverdige skolesystemer.

Enig i mye av det du sier om Ivy League/Oxford/Cambridge vs. norske universiteter og høyskoler, men det stemmer ikke at disse skolene vektlegger "troverdige skolesystemer". Felles for disse universitetene er at de ønsker at ressursene man har til rådighet er blitt benyttet best mulig. Som Harvard for eksempel skriver på deres sider om opptak:

Does Harvard rank secondary schools in the U.S. and abroad?

No. While we understand there are differences in the overall strengths of secondary schools, we are most interested in how well applicants have taken advantage of available resources.

 

 

Ja og nei. I USA er de i teorien mer som du siterer. I praksis er det utelukkende for å kunne kvotere inn noen få fra fattige land og fattige strøk i USA, samt litt etniske minoriteter. På Oxbridge er det i praksis lite eller ingenting av slikt.

Lenke til kommentar

Men hovedregelen for alle andre er at man må ha toppkarakterer i alle og inkl de mest avanserte fagene fra troverdige skolesystemer.

Enig i mye av det du sier om Ivy League/Oxford/Cambridge vs. norske universiteter og høyskoler, men det stemmer ikke at disse skolene vektlegger "troverdige skolesystemer". Felles for disse universitetene er at de ønsker at ressursene man har til rådighet er blitt benyttet best mulig. Som Harvard for eksempel skriver på deres sider om opptak:

Does Harvard rank secondary schools in the U.S. and abroad?

No. While we understand there are differences in the overall strengths of secondary schools, we are most interested in how well applicants have taken advantage of available resources.

 

 

Ja og nei. I USA er de i teorien mer som du siterer. I praksis er det utelukkende for å kunne kvotere inn noen få fra fattige land og fattige strøk i USA, samt litt etniske minoriteter. På Oxbridge er det i praksis lite eller ingenting av slikt.

Jeg ser at det er en forskjell her. Ønsker bare å poengtere at samtlige toppuniversiteter i USA (hvilket er en del) ikke bryr seg om "troverdig skolesystem", men karakterer, intervju mm.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at en utdannelse fra et prestisjeuniversitet i utlandet gir deg fordeler i Norge. Generelt er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få jobb i Norge enn de som har studert her. Det kan komme av dårligere nettverk, og manglende nærhet til bedriftene. Det er også slik at man gjerne ansetter "sine egne", altså de som har samme bakgrunn og har studert på samme sted.

 

Sommerjobber er ofte inngangsport til senere fast jobb. I Norge har du fordelen av å delta på bedriftspresentasjoner. Det er ikke like enkelt for en utenlandsstudent å komme i betraktning for sommerjobb, selv med prestisjebakgrunn. Kontakter, kontakter.

 

Har du tenkt å jobbe internasjonalt er bildet naturligvis helt annerledes.

 

Det var det jeg var redd for... Plutselig kommer NHH i et bedre lys enn selveste Harvard fra et norskt arbeidsmarkeds perspektiv. Jeg skal selvsagt forhøre meg med ANSA (Assosiation for Norwegian Students Abroad) for å høre hva de sier.

 

Hvis din motivasjon er å være en i mengden "fra et norskt arbeidsmarkeds perspektiv" så har du ingen ambisjoner og perspektiver som tilsier at du ville trives på eller være attraktiv for et elitecollege.

 

I og med at du skriver i rollene som flere nicks på tråden her tror jeg knapt at du er en vgs-elev, men heller en forummisbrukende NHH-lærer som vil skape en (akk så kunstig) stemning for sin skole.

 

Studér også FT's ranking av handelshøyskoler:

 

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-management-2011

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at en utdannelse fra et prestisjeuniversitet i utlandet gir deg fordeler i Norge. Generelt er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få jobb i Norge enn de som har studert her. Det kan komme av dårligere nettverk, og manglende nærhet til bedriftene. Det er også slik at man gjerne ansetter "sine egne", altså de som har samme bakgrunn og har studert på samme sted.

 

Sommerjobber er ofte inngangsport til senere fast jobb. I Norge har du fordelen av å delta på bedriftspresentasjoner. Det er ikke like enkelt for en utenlandsstudent å komme i betraktning for sommerjobb, selv med prestisjebakgrunn. Kontakter, kontakter.

 

Har du tenkt å jobbe internasjonalt er bildet naturligvis helt annerledes.

 

Det var det jeg var redd for... Plutselig kommer NHH i et bedre lys enn selveste Harvard fra et norskt arbeidsmarkeds perspektiv. Jeg skal selvsagt forhøre meg med ANSA (Assosiation for Norwegian Students Abroad) for å høre hva de sier.

 

Hvis din motivasjon er å være en i mengden "fra et norskt arbeidsmarkeds perspektiv" så har du ingen ambisjoner og perspektiver som tilsier at du ville trives på eller være attraktiv for et elitecollege.

 

I og med at du skriver i rollene som flere nicks på tråden her tror jeg knapt at du er en vgs-elev, men heller en forummisbrukende NHH-lærer som vil skape en (akk så kunstig) stemning for sin skole.

 

 

Jeg vet ikke hva din misjon her er, men å påstå at hva jeg sier og hvem jeg er er falsk er mer humoristisk enn tragisk.

 

Jeg har svært høye ambisjoner og har mange ting å vise til som jeg mener vil kunne skille meg ut blant søkermengden (ja, tilogmed på Harvard), uten at jeg vil gå inn på det her da jeg ikke ønsker å vise hvem jeg er (dog jeg kan garantere deg jeg ikke er en lærer fra NHH, hahahaha...) Håper du har fått deg den best mulige utdanningen, hvis ikke virker du dessverre veldig bitter.

 

 

Jeg vet ikke hvorfor du stadig reffererer til FT rankingen da ikke amerikanske skoler er med i rangeringen? Misser jeg ut av noe, for jeg ser ikke sammenhengen?

Endret av Leetago
Lenke til kommentar

Hei.

Det er ikke lenge igjen før jeg som 3.klassing på vgs skal søke til studier.

 

Jeg driver litt (mer "seriøse") undersøkelser for meg selv, men jeg kunne tenkt meg å høre hva dere mener i forhold til studier i USA mot Norges Handelshøyskole i Bergen.

 

La oss si at jeg kommer inn på Harvard University (eller en annen Ivy-League-skole), og takker ja til denne. Vil en slik utdannelse i USA (MBA-programme, tilsvarende norsk siviløkonom) virke mer eller mindre attraktivt for norske arbeidsgivere enn en solid norsk, og ikke minst gratis utdanning ved Norges mest søkte studium?

 

Over 50% av NHHs studenter reiser på utveksling et semester i løpet av studietiden og jeg planlegger isåfall å ta to slike turer i løpet av mine eventuelle fem år på skolen. Denne typen utdanning vil kanskje gi meg mer bredde med tanke på at jeg i løpet av studietiden vil besøke tre forskjellige skoler? Det norske jobbmarkedet vil kanskje lettere kunne fange meg opp?

 

Her slenger jeg ut noen tanker og vil gjerne høre kloke menneskers meninger!

klok er jeg ikke men meningsfylt er jeg.

 

Jeg har jobbet som HR-konsultent for et større oljeindustriselskap, og jeg kan love deg at en grad fra Harvard er verdt ca. like mye som et år på folkehøyskole her til lands. Hvor som helst i verden er Harvard en bra skole men sammenlignet med norske juss-studier eller indøk på NTNU, er harvard ikke bra nok. For til tross for et bra rykte er amerikanske universiteter temmelig dårlige. Var en artikkel i dagens næringsliv for et par år siden om at NOKUT ville ikke goskjent mer enn 1% av amerikas universiteter, (har ikke kilder på dette), da fagkunnskapen og erfaringen til professorene ville ikke holdt mål, CALTEXH og MIT, var nevt positivt i artikkelen.

 

Alt kommer ann på hvor du skal jobbe, vil du jobbe i USA så er Harvard Law, eller Harward Medical School, gode skoler, men skal du jobbe i Norge så gå på et norsk UNIVERSITET, og styr unna alt som heter private høyskoler, (BI og Noroff spesielt), fordi de er for slappe i undevisningen, og de fleste som har jobbet med HR vet dette, så en Indøk eller bedøk teller 10x mer enn for eksempel BI's "regnskap og ledelse".

 

men dette er bare mine meninger mange mener sikkert jeg tar feil :p

 

-frank

Lenke til kommentar

Hei.

Det er ikke lenge igjen før jeg som 3.klassing på vgs skal søke til studier.

 

Jeg driver litt (mer "seriøse") undersøkelser for meg selv, men jeg kunne tenkt meg å høre hva dere mener i forhold til studier i USA mot Norges Handelshøyskole i Bergen.

 

La oss si at jeg kommer inn på Harvard University (eller en annen Ivy-League-skole), og takker ja til denne. Vil en slik utdannelse i USA (MBA-programme, tilsvarende norsk siviløkonom) virke mer eller mindre attraktivt for norske arbeidsgivere enn en solid norsk, og ikke minst gratis utdanning ved Norges mest søkte studium?

 

Over 50% av NHHs studenter reiser på utveksling et semester i løpet av studietiden og jeg planlegger isåfall å ta to slike turer i løpet av mine eventuelle fem år på skolen. Denne typen utdanning vil kanskje gi meg mer bredde med tanke på at jeg i løpet av studietiden vil besøke tre forskjellige skoler? Det norske jobbmarkedet vil kanskje lettere kunne fange meg opp?

 

Her slenger jeg ut noen tanker og vil gjerne høre kloke menneskers meninger!

klok er jeg ikke men meningsfylt er jeg.

 

Jeg har jobbet som HR-konsultent for et større oljeindustriselskap, og jeg kan love deg at en grad fra Harvard er verdt ca. like mye som et år på folkehøyskole her til lands. Hvor som helst i verden er Harvard en bra skole men sammenlignet med norske juss-studier eller indøk på NTNU, er harvard ikke bra nok. For til tross for et bra rykte er amerikanske universiteter temmelig dårlige. Var en artikkel i dagens næringsliv for et par år siden om at NOKUT ville ikke goskjent mer enn 1% av amerikas universiteter, (har ikke kilder på dette), da fagkunnskapen og erfaringen til professorene ville ikke holdt mål, CALTEXH og MIT, var nevt positivt i artikkelen.

 

Alt kommer ann på hvor du skal jobbe, vil du jobbe i USA så er Harvard Law, eller Harward Medical School, gode skoler, men skal du jobbe i Norge så gå på et norsk UNIVERSITET, og styr unna alt som heter private høyskoler, (BI og Noroff spesielt), fordi de er for slappe i undevisningen, og de fleste som har jobbet med HR vet dette, så en Indøk eller bedøk teller 10x mer enn for eksempel BI's "regnskap og ledelse".

 

men dette er bare mine meninger mange mener sikkert jeg tar feil :p

 

-frank

 

 

Tusen takk for meningsfylte ord frank ;) Setter pris på ærlige meninger!

Lenke til kommentar

Og NTNU er ikke slappe? Jeg må ta eksamen på nytt nå på mandag fordi en professor brukte fjorårets eksamen om igjen. Ja, ikke at han lagde den i fjor altså. Han kopierte den naturligvis fra en gammel eksamen gitt ved UiO. Tenk å kaste bort tid på å skrive noen oppgaver.

 

Dårlig eksempel? NTNU har mange ræva faglærere som ikke burde undervist noe som helst, og opplegget i en del emner er så dårlig at det er til å gråte av. Grunnen til at NTNU har et godt rykte er delvis at man lever på NTH-historikken, og delvis at mange flinke studenter går her. For undervisningen gir de stort sett blaffen i.

Lenke til kommentar

Og NTNU er ikke slappe? Jeg må ta eksamen på nytt nå på mandag fordi en professor brukte fjorårets eksamen om igjen. Ja, ikke at han lagde den i fjor altså. Han kopierte den naturligvis fra en gammel eksamen gitt ved UiO. Tenk å kaste bort tid på å skrive noen oppgaver.

 

Dårlig eksempel? NTNU har mange ræva faglærere som ikke burde undervist noe som helst, og opplegget i en del emner er så dårlig at det er til å gråte av. Grunnen til at NTNU har et godt rykte er delvis at man lever på NTH-historikken, og delvis at mange flinke studenter går her. For undervisningen gir de stort sett blaffen i.

På NTNU så får du ikke en A med mindre du fotjener det, i USA er det "grading on a curve" som gjelder, som betyr at den 1 prosenten som er flinkest i klassen for A uansett. I Norge har hele klasser fått F, fordi det ikke er godt nok.

 

Og latskap er relativt. En lat professor er ikke det samme som en lat institusjon slik som Noroff, der man ikke trenger å vise kunnskap bare resultater.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samlet litt info for deg her.

 

Du må sannsynligvis ha et anbefalingsbrev, så si ifra til læreren din nå så fort som mulig at han må skrive et anbefalingsbrev til deg. Da gir du han god tid til søknadsfristen. Snakk gjerne med rådgiveren din, og spør om han også kan skrive et for deg. Du må sannsynligvis ta Toefl test også. Den anbefaler jeg du melder deg opp til så fort som mulig. Da rekker du å ta en ny hvis du stryker. Men er du god i engelsk burde ikke det være noe problem. Grensen pleier å ligge på rundt 80 poeng, men sjekk dette også.

Mange skoler krever også at du tar SAT test. Men i mange tilfeller slipper du hvis du er internasjonal student. Finn dette ut fort.

 

Du får støtte gjennom Lånekassen. Freshman Year får du ikke støtte til, med mindre skolen din ligger på listen over rett til tilleggsstipend, denne ligger Harvard på. Men dobbeltsjekk om de kun støtter spesifikke utdanninger, eller om de støtter uansett.

 

Les mer her, http://www.lanekasse...illeggsstipend/

 

Toefl: http://www.imentenor.../Vis_TOEFL.aspx

 

Les også guiden fra ambassaden, http://norway.usemba...ov/yestous.html

 

Freshman Applicants

The Freshman Application Deadlines for the fall of 2013 are:

Early Action: November 1

Regular Decision: January 1

To help us process your application most efficiently, please submit your application as soon as possible. Receipt of the Universal College Application or Common Application and Harvard Application Supplement by December 1st would be helpful.

http://www.admission...orms/index.html

 

Søknad om visum trenger du ikke å begynne med før du har fått svar. Dette tar ca. 2 mnd. Da regner jeg med fra starten fra du mottar I-20 form, SEVIS, DS-2019 og ambassaden til du får visumet i posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Det er ikke lenge igjen før jeg som 3.klassing på vgs skal søke til studier.

 

Jeg driver litt (mer "seriøse") undersøkelser for meg selv, men jeg kunne tenkt meg å høre hva dere mener i forhold til studier i USA mot Norges Handelshøyskole i Bergen.

 

La oss si at jeg kommer inn på Harvard University (eller en annen Ivy-League-skole), og takker ja til denne. Vil en slik utdannelse i USA (MBA-programme, tilsvarende norsk siviløkonom) virke mer eller mindre attraktivt for norske arbeidsgivere enn en solid norsk, og ikke minst gratis utdanning ved Norges mest søkte studium?

 

Over 50% av NHHs studenter reiser på utveksling et semester i løpet av studietiden og jeg planlegger isåfall å ta to slike turer i løpet av mine eventuelle fem år på skolen. Denne typen utdanning vil kanskje gi meg mer bredde med tanke på at jeg i løpet av studietiden vil besøke tre forskjellige skoler? Det norske jobbmarkedet vil kanskje lettere kunne fange meg opp?

 

Her slenger jeg ut noen tanker og vil gjerne høre kloke menneskers meninger!

klok er jeg ikke men meningsfylt er jeg.

 

Jeg har jobbet som HR-konsultent for et større oljeindustriselskap, og jeg kan love deg at en grad fra Harvard er verdt ca. like mye som et år på folkehøyskole her til lands. Hvor som helst i verden er Harvard en bra skole men sammenlignet med norske juss-studier eller indøk på NTNU, er harvard ikke bra nok. For til tross for et bra rykte er amerikanske universiteter temmelig dårlige. Var en artikkel i dagens næringsliv for et par år siden om at NOKUT ville ikke goskjent mer enn 1% av amerikas universiteter, (har ikke kilder på dette), da fagkunnskapen og erfaringen til professorene ville ikke holdt mål, CALTEXH og MIT, var nevt positivt i artikkelen.

 

Alt kommer ann på hvor du skal jobbe, vil du jobbe i USA så er Harvard Law, eller Harward Medical School, gode skoler, men skal du jobbe i Norge så gå på et norsk UNIVERSITET, og styr unna alt som heter private høyskoler, (BI og Noroff spesielt), fordi de er for slappe i undevisningen, og de fleste som har jobbet med HR vet dette, så en Indøk eller bedøk teller 10x mer enn for eksempel BI's "regnskap og ledelse".

 

men dette er bare mine meninger mange mener sikkert jeg tar feil :p

 

-frank

 

Jeg tror du representerer mange i Norge, samtidig som innlegget ditt eksemplifiserer ordet "provinsiell" på en utmerket og grundig måte.

 

Jeg minner om norske skolers flotte ranking-plasser........... :

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-management-2011

Lenke til kommentar

NTNU holder en viss standard, men også her prøver de å normalfordele. Alle kan nok stryke, men ikke alle kan få A i et stort emne - uansett. Og det har vært episoder der faglærer har blitt kalt inn på teppet fordi sensuren var for streng. For mange strøk, og det er ikke bra for NTNU.

 

Når slike feil oppstår gang etter gang, så er det ikke bare en lat professor. Det er systemet som det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Vel, beklager unødvendig tone.

Det er bare det at ALLE kan selvsagt SØKE på disse stedene. Og i eksepsjonelle tilfeller kan noen som har utmerket seg helt spesielt mht beviselige evner uten å ha veldig gode karakterer bli antatt. Men hovedregelen for alle andre er at man må ha toppkarakterer i alle og inkl de mest avanserte fagene fra troverdige skolesystemer. Toppkarakterer tas som en selvfølge og SÅ kommer alt det andre som kan avgjøre internt BLANT dem som har toppkarakterer som en selvfølge.

Det er SVÆRT, SVÆRT mye vanskeligere å komme inn på Stanford eller Cambridge undergraduate enn å komme inn på f eks NHH eller andre lokale steder i Norge. De færreste medisinstudenter i Norge ville engang fått studere KJEMI på Oxbridge, for ikke å snakke om medisin der.......

Men det er verdt å prøve, og man kan i tillegg overbevise med standardiserte tester i USA. De som blir innkalt til intervjuer i Oxbridge er allerede blant dem med aller beste karakterer og/eller noe annet eksepsjonelt.

 

Først og fremst så har jeg i motsetning til deg faktisk vært i gjennom hele søknadsprosessen for et universitet i UK. Du gir klart inntrykk av at du kun baserer det du sier på ting du har hørt eller lest av en annen, som kjenner en, som kjenner en, som kjenner en som har studert på Cambridge.

 

Det aller første kriteriet for et hvert studie i UK er karakterene. Om du oppfyller disse kravene vil de se på ditt personal statement, som er en slags søknadstekst ALLE må skrive for å kunne søke på universiteter i UK. I den teksten må man bl.a skrive hvorfor man er en god kandidat for studieplassen. Som fyllmasse må man som oftest også få med andre ting man gjør på fritiden som fremmer interessen i det feltet du ønsker å studere. De aller, aller fleste søker sett rett fra videregående i UK og har derfor sjelden veldig mye spennende å vise til (og dermed skriver mye svada de tror er the shit). Du gir inntrykk for at man må ha kurert kreft innen man er 9 for å komme inn, men det er bare sludder. Om du f.eks har lyst til å søke på Computer Science, er det meget bra om du kan skrive om alt du har fått av erfaring med programmering på egenhånd - dette viser at du har en klar interesse. Universiteter vil aldri at noen skal hoppe av, så da er det viktig at de har engasjerte og interesserte studenter. I Storbritannia kan man i tillegg vise til at man har vunnet noe alá Duke of Edinburgh, men slikt finnes ikke i Norge. Det er din faglige tyngde eller interesse som vil være det viktigeste i ditt personale statement som norsk. Om du har vunnet Norway Cup 3 ganger har det lite å si. I tillegg til personal statement må du ha et anbefalningsbrev fra en av lærerene dine.

 

Om du kommer i gjennom nåløyet etter dette, vil du sannsynligvis bli innkalt til et intervju. Hvorvidt de gjør dette med norske på Oxbridge vet jeg ikke, men jeg måtte ikke det i Bath (men britiske må det). Under dette intervjuet må du svare på et par spørsmål og så gjennomføre en test som f.eks Thinking Skills Assessment. Disse har litt tenkeoppgaver, matte eller fysikk i seg. Skal du søke på økonomi på Cambridge må du i gjennom en slik test. Det finnes selvfølgelig et par tester online som man kan prøve seg på først, før man drar på intervjuet.

 

Når det har gått et par uker etter intervjuet vil du få vite om du har blitt akseptert eller ikke.

 

Til sammenligning med Cambridge, så måtte jeg selv bare sende karakterer og personal statement. Etter det fikk jeg tilbud.

 

Does Harvard rank secondary schools in the U.S. and abroad?

No. While we understand there are differences in the overall strengths of secondary schools, we are most interested in how well applicants have taken advantage of available resources.

Ja og nei. I USA er de i teorien mer som du siterer. I praksis er det utelukkende for å kunne kvotere inn noen få fra fattige land og fattige strøk i USA, samt litt etniske minoriteter. På Oxbridge er det i praksis lite eller ingenting av slikt.

 

Dette er ikke sant. Det er faktisk som oftest en kvotering av antallet internasjonale studenter i hvert fakultet. Dette er noe de følger veldig nøye med på.

 

Studér også FT's ranking av handelshøyskoler:

http://rankings.ft.c...management-2011

 

Rankinglister er kun for å gi en vag pekepinne på hvor "kjent" et universitet er. Så lenge man vet at det finnes en researchtyngde og penger til investering på et universitet, er det et veldig godt tegn. Etter dette så må man vurdere om man faktisk vil trives på universitet X. Man skal faktisk være der i 3 eller 4 år. Man kan ikke facerolle seg gjennom alle universitetsgrader (selv om man kan det på noen få).

 

 

En ting som jeg vil få med meg er at undervisningen på Oxbridge har et rykte av å være mer teoretisk tungt enn på andre steder. Dette er ikke direkte relevant for trådstarter, men om man går Engineering brukes den aller meste tiden på teori og det er veldig lite labøvelser. Dette betyr at man vil få en dårligere praktisk kunnskap og erfaring der. Til sammenligning så har jeg ca 6+ timer i uka med lab der hvor jeg går. For et økonomistudie kan jeg tenke meg at det "praktiske" er gruppeprosjekter. Universiteter har ulike synspunkter hvorvidt prosjekter er viktige, men realiteten er at det er veldig viktig i arbeidslivet.

 

Suma-sumarium: Ulike universiteter underviser på forskjellig måte. Om man liker mer teori, eller mer praktiske prosjekter, bør man undersøke det før man søker. Selvfølgelig er det vanskeligere å komme inn på Oxbridge, men det er ikke umulig. Har man karakterene har man ingenting å tape, utenom en masse tid. Man pleier å søke cirka et år i forveien før man begynner.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg tror du representerer mange i Norge, samtidig som innlegget ditt eksemplifiserer ordet "provinsiell" på en utmerket og grundig måte.

 

Jeg minner om norske skolers flotte ranking-plasser........... :

http://rankings.ft.c...management-2011

 

"you have everybody else, then you have Norway" (kan ikke huske hvem som sa det, kan ha vært Willoch, eller kanskje Jaggland)

 

I den norske felles-psyken er alt "fremmed" altså ikke hjemmevokset ikke like bra ;-)

 

Hjelper jo ikke at denne "illusjonen" forsterkes av at vi er best på endel ting XD

 

-frank

Lenke til kommentar

harvard er selvsagt langt bedre enn NHH. Tror Magnus Grimeland tok bachelor ved Harvard, sikkert bare å kontakte han om man vurderer å søke.

 

Og om mna ikke kommer inn på bachelor så har man jo flere sjanser, gjør du det bra på bachelorgraden så kan du jo komme inn på et elitestudie på master/doktorgrad. Men begynn å tenk på det allerede nå slik at du kan ta de riktige valgene for å maksimere sjansen for å komme inn. Sjekk litt rundt på nett for hva som trengs.

Lenke til kommentar

Errr, jeg gidder ikke å blande meg inn i selve diskusjonen, men jeg vil bare fortelle topicstarter om my thoughts:

 

Du trenger IB. IB med helst omkring 40/45 poeng eller over. Du stiller rimelig dårlig om du ikke har IB, i alle fall til Ivy League. Fortvil ikke, det finnes likevel andre flotte universiteter i verden som ikke verdsetter dette sertifikatet like høyt.

 

I tillegg til alt crapet som egentlig skal være unødvendig å nevne; Utmerkelser i hytt og pine, inkludert gode poengsummer på de standardiserte testene (SAT osv. blablabla).

 

Ellers har jeg hørt at man burde være 24 måneder ute i forveien før man søker Yale, og det gjelder sikkert for resten av Ivy League også. Om du ikke har tenkt "Harvard" før nå, så er du rett og slett ikke i gruppen av mennesker som ender opp der. Men som sagt, du burde for all del forsøke å komme deg ut av Norge og søke deg inn på et universitet som har bedre tilbud enn NHH. Å lage et topic om "Harvard vs NHH" er nesten som å lage et emne om "Hva skal jeg stemme på, FrP eller Rødt?". Verden er ikke svart/hvitt eller blått/rødt :p

 

Håper du lykkes! :)

Lenke til kommentar

Tips til trådstarter:

ANSA sitt info til folk som er interesserte i toppskolene utenlands er ikke all verden; det de kan hjelpe deg med klarer du å finne ut selv.

 

Søk i USA. Det er dyrt, men har du råd så gir de deg gode muligheter til interessante og relevante extra-curricular activities og sommerjobber allerede etter førsteåret. Det finnes utrolig mye søppel i USA, slik som frank nevner - men holder du deg til de bedre skolene så får du en sterk utdannelse, interessant sosialt liv og gode internasjonale kontakter.

 

Angående utlandet vs. norge: Arbeidsgivere som kan være interessante for economics/business-studenter i norge har i det siste økt sin innsats for å få tak i norske studenter fra gode skoler i utlandet. De er ofte internasjonale bedrifter som har kontorer i landet du har studert, og vil derfor enkelt kunne spørre lokale kontorer om å "godkjenne" utdanningen din. Altså slipper du å bli kastet i søpla av HR-damer som frank som ikke har tid til å undersøke utdanningssystemet i x antall ulike land(som er forståelig).

 

Greit du kommer ikke på like mange bed.presantasjoner som i norge - men siden du har ambisjoner:

BCG inviterte studenter fra utenlandske skoler de rekrutterer fra til julelunsj for et år siden. Da var vi ca 15 stykk, og du fikk god tid til å prate med ansatte one-on-one. Project Leaderen jeg pratet med sa at de har et ønske om å få folk mer mer varierte bakgrunner; en bedrift har ikke godt av å få for mange av samme type student.

McKinsey fløy inn ansatte fra alle norden-kontorene sine til London nå i vinter(nytt tiltak), og inviterte oss til en presentasjon som var mye mer givende og personlig enn det jeg har sett i norge. Etterpå var det middag og nok en gang få studenter og mer enn nok ansatte å prate med.

 

Det blir også nevnt at sommerjobber er mindre tilgjengelige hvis du reiser utenlands. På skolen min er vi ca 24 norske studenter. Av econ/politics-studentene kjenner jeg to som fikk sommerjobb som first years - en i sales hos ABG(norsk investment bank), andre i corporate finance hos SEB. Tre first years fikk 10 dager i Hong Kong hos Blackrock for noen uker siden. Eksempler av second years: en er sommerkonsulent i Shanghai, en annen jobbet for First Securities. To hadde jobb hos BCG og McKinsey etter andreåret. Og til sist den eneste masterstudenten jeg kjenner skal nå begynne som trainee i den norske FN-delegasjonen i New York.

 

Poenget er at om du kommer inn på en av de bedre skolene, i USA eller wherever - vil du oppleve en kultur der folk tør å søke på interessante jobber tidlig, og arbeidsgivere som vet at du har det som trengs. Du kommer altså på ingen måte til å ødelegge for dine muligheter til å få jobb om velger Harvard eller liknende - så det handler i større grad om hvorvidt du vil trives med en internasjonal studentkultur, eller dramaet Bergen.

 

 

EDIT: Det ble også vist til FT-ranking over Master of Management-studier for å fortelle noe om hvordan du skal vurdere å søke på et econ/business undergraduate-studie. Mind you, det er stor forskjell.

Endret av luser32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...