Gå til innhold

Harvard vs NHH


Leetago

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er ikke lenge igjen før jeg som 3.klassing på vgs skal søke til studier.

 

Jeg driver litt (mer "seriøse") undersøkelser for meg selv, men jeg kunne tenkt meg å høre hva dere mener i forhold til studier i USA mot Norges Handelshøyskole i Bergen.

 

La oss si at jeg kommer inn på Harvard University (eller en annen Ivy-League-skole), og takker ja til denne. Vil en slik utdannelse i USA (MBA-programme, tilsvarende norsk siviløkonom) virke mer eller mindre attraktivt for norske arbeidsgivere enn en solid norsk, og ikke minst gratis utdanning ved Norges mest søkte studium?

 

Over 50% av NHHs studenter reiser på utveksling et semester i løpet av studietiden og jeg planlegger isåfall å ta to slike turer i løpet av mine eventuelle fem år på skolen. Denne typen utdanning vil kanskje gi meg mer bredde med tanke på at jeg i løpet av studietiden vil besøke tre forskjellige skoler? Det norske jobbmarkedet vil kanskje lettere kunne fange meg opp?

 

Her slenger jeg ut noen tanker og vil gjerne høre kloke menneskers meninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er riktignok bare synsing, men med tanke på den anerkjennelsen Harvard og andre Ivy-leauge universiteter har internasjonalt og det jeg har lest meg frem til vil jeg tro du avhengig av arbeidsgiveren/headhunteren stiller likt som NHH-studenter eller bedre. Hvis personen som står for ansettelsen vet hvor mye jobb det er å komme inn på Harvard i forhold til for eksempel NHH vipper det nok gjerne i din favør.

 

Men altså, du er klar over hvor mye som skal til for å komme inn på Harvard håper jeg, virker ikke helt sånn ut ifra ordleggingen din i starten av tredje avsnitt ("La oss si..."), men for all del med riktig motivasjon og dedikasjon er det jo bare å kjøre på..

Lenke til kommentar

NHH har da virkelig ikke Norges mest søkte studium. I år var det rettsvitenskap start høst ved UiO. Innen økonomi? Ja, det kan godt hende. Men poenggrensene er relativt lave siden de ikke tilbyr noe annet, og blir grundig slått av indøk ved NTNU.

 

Jeg tenker at Harvard vil være veldig imponerende, siden det er nesten umulig for en nordmann å komme inn. Du skal ha omtrent 6 i snitt, drevet med kultur og frivillig arbeid...osv. Det er tross alt verdens beste og mest prestisjefylte universitet, som har huset både den sittende, flere tidligere, presidenter og mange andre maktmennesker. NHH kan ikke engang sammenlignes, på samme måte som man ikke kan sammenligne en ingeniørutdannelse ved NTNU med en fra MIT.

 

NHH kan "alle" nordmenn komme inn på om de legger en smule innsats i videregående, men du skal være enten veldig begavet eller komme fra en "fin" familie med kontakter for å få studere ved Harvard. Dersom jeg som arbeidsgiver hadde kommet over en norsk søker som STARTET på sin høyere utdannelse ved Harvard, så ville jeg nærmest falt av stolen.

Lenke til kommentar

Dette er riktignok bare synsing, men med tanke på den anerkjennelsen Harvard og andre Ivy-leauge universiteter har internasjonalt og det jeg har lest meg frem til vil jeg tro du avhengig av arbeidsgiveren/headhunteren stiller likt som NHH-studenter eller bedre. Hvis personen som står for ansettelsen vet hvor mye jobb det er å komme inn på Harvard i forhold til for eksempel NHH vipper det nok gjerne i din favør.

 

Men altså, du er klar over hvor mye som skal til for å komme inn på Harvard håper jeg, virker ikke helt sånn ut ifra ordleggingen din i starten av tredje avsnitt ("La oss si..."), men for all del med riktig motivasjon og dedikasjon er det jo bare å kjøre på..

 

 

Hehe.. Ja ChristianL jeg er klar over Harvards tanker og ønsker rundt hvem de skal gi æren av å studere der. Det er *mye* som skal til, dog jeg føler det er verdt et forsøk ettersom jeg føler jeg har en sjangs uten å gå nærmere innpå hvorfor her.

 

NHH har da virkelig ikke Norges mest søkte studium. I år var det rettsvitenskap start høst ved UiO. Innen økonomi? Ja, det kan godt hende. Men poenggrensene er relativt lave siden de ikke tilbyr noe annet, og blir grundig slått av indøk ved NTNU.

 

Jeg tenker at Harvard vil være veldig imponerende, siden det er nesten umulig for en nordmann å komme inn. Du skal ha omtrent 6 i snitt, drevet med kultur og frivillig arbeid...osv. Det er tross alt verdens beste og mest prestisjefylte universitet, som har huset både den sittende, flere tidligere, presidenter og mange andre maktmennesker. NHH kan ikke engang sammenlignes, på samme måte som man ikke kan sammenligne en ingeniørutdannelse ved NTNU med en fra MIT.

 

NHH kan "alle" nordmenn komme inn på om de legger en smule innsats i videregående, men du skal være enten veldig begavet eller komme fra en "fin" familie med kontakter for å få studere ved Harvard. Dersom jeg som arbeidsgiver hadde kommet over en norsk søker som STARTET på sin høyere utdannelse ved Harvard, så ville jeg nærmest falt av stolen.

 

Da har jeg misforstått NHHs påstander som i deres informasjonsbrosjyrer påstår at de er "landets mest søkte studium i 2011 - som i 2010, 2009, 2008 og 2007"? Men vi glemmer det da det strengt tatt ikke er veldig relevant her :)

 

Men jeg har enda et spørsmål til deg Horrorbyte; hvorfor sier du at det nesten er umulig for en nordmann å komme inn? Mener du generelt non-americans, eller er det en grunn for at du spesielt peker på Norge?

 

Og du legger også trykk på at om en norsk søker *starter* på Harvard ville vært mer attraktivt enn om en "kun" hadde tatt det toårige MBA-programmet etter fullført under graduate/bachelors degree et annet sted?

Lenke til kommentar

Latterlig og irrelevant tråd. En som seriøst har sjansen til å komme inn på undergraduate ved Harvard, Oxford, Cambridge, MIT etc vurderer selvsagt ikke engang å studere ved NHH.

 

Dette synes jeg var et litt latterlig svar, både på din uvitenhet ovenfor meg og ditt argument. Selv for en student ved Harvard var ikke den personens studiefremtid klar. En slik ambisjon er skyhøy som jeg er svært klar over. En skyhøy ambisjon krever omtanke og en annen løsning hvis dette ikke viser seg å fungere.

 

I tillegg ligger ikke bare NHH i Norge nær mine venner og familie, men også blant toppen i Europa når det gjelder studier spesielt innen samfunnsøkonomi. Siden norske bedrifter ofte står i kø for å rekruttere studenter ved NHH er dette en relativt trygg karrierevei. Hva som skal få meg oppover i systemet er først og fremst hva jeg gjør i jobben og ikke hvor jeg har studert.

Endret av Leetago
Lenke til kommentar

Latterlig og irrelevant tråd. En som seriøst har sjansen til å komme inn på undergraduate ved Harvard, Oxford, Cambridge, MIT etc vurderer selvsagt ikke engang å studere ved NHH.

 

Du trenger ikke noe særlig annerledes snitt for å komme inn på Oxford eller Cambridge sammenlignet med NHH. Det kan bare hende at man i tillegg må til intervju og ta en slags test.

 

Har du 5 eller mer i alle fag kan du fint søke der.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det høres ut som om du så absolutt bør begynne på NHH.

Du burde begrunne svaret ditt.

 

Imotsetning til norske universiteter, så ønsker de amerikanske seg en mangfoldig skole. De plukker ikke ut folk kun basert på karakterer. De ønsker elever med forskjellige interesser og bakgrunn.

Lenke til kommentar

NHH har da virkelig ikke Norges mest søkte studium. I år var det rettsvitenskap start høst ved UiO. Innen økonomi? Ja, det kan godt hende. Men poenggrensene er relativt lave siden de ikke tilbyr noe annet, og blir grundig slått av indøk ved NTNU.

 

Du tar feil. NHH har hatt flest førstevalgssøkere siden 2006. Se siste to år her:

 

http://www.samordnao...stevalg/rangert

http://www.samordnao...stevalg/rangert

 

Hvis du vil vite hovedgrunnen til forskjellen i opptakskrav mellom NHH og indøk NTNU, så har jeg et lite hint til deg: Sjekk forskjell i antall studieplasser. At de "ikke tilbyr noe annet" er da helt uten betydning.

 

:)

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

 

Flott at du ikke utdyper.

 

Vel, beklager unødvendig tone.

 

Det er bare det at ALLE kan selvsagt SØKE på disse stedene. Og i eksepsjonelle tilfeller kan noen som har utmerket seg helt spesielt mht beviselige evner uten å ha veldig gode karakterer bli antatt. Men hovedregelen for alle andre er at man må ha toppkarakterer i alle og inkl de mest avanserte fagene fra troverdige skolesystemer. Toppkarakterer tas som en selvfølge og SÅ kommer alt det andre som kan avgjøre internt BLANT dem som har toppkarakterer som en selvfølge.

Det er SVÆRT, SVÆRT mye vanskeligere å komme inn på Stanford eller Cambridge undergraduate enn å komme inn på f eks NHH eller andre lokale steder i Norge. De færreste medisinstudenter i Norge ville engang fått studere KJEMI på Oxbridge, for ikke å snakke om medisin der.......

 

Men det er verdt å prøve, og man kan i tillegg overbevise med standardiserte tester i USA. De som blir innkalt til intervjuer i Oxbridge er allerede blant dem med aller beste karakterer og/eller noe annet eksepsjonelt.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du så absolutt bør begynne på NHH.

Du burde begrunne svaret ditt.

 

Imotsetning til norske universiteter, så ønsker de amerikanske seg en mangfoldig skole. De plukker ikke ut folk kun basert på karakterer. De ønsker elever med forskjellige interesser og bakgrunn.

 

Du burde også begynne på NHH da du ikke skjønner ironi.

 

Så med ironien mener du derfor at jeg hadde passet inn på Harvard?

 

 

 

Nei, så definitivt NHH.

Lenke til kommentar

Men hovedregelen for alle andre er at man må ha toppkarakterer i alle og inkl de mest avanserte fagene fra troverdige skolesystemer.

Enig i mye av det du sier om Ivy League/Oxford/Cambridge vs. norske universiteter og høyskoler, men det stemmer ikke at disse skolene vektlegger "troverdige skolesystemer". Felles for disse universitetene er at de ønsker at ressursene man har til rådighet er blitt benyttet best mulig. Som Harvard for eksempel skriver på deres sider om opptak:

Does Harvard rank secondary schools in the U.S. and abroad?

No. While we understand there are differences in the overall strengths of secondary schools, we are most interested in how well applicants have taken advantage of available resources.
Endret av Pixma
Lenke til kommentar

NHH har da virkelig ikke Norges mest søkte studium. I år var det rettsvitenskap start høst ved UiO. Innen økonomi? Ja, det kan godt hende. Men poenggrensene er relativt lave siden de ikke tilbyr noe annet, og blir grundig slått av indøk ved NTNU.

 

Du tar feil. NHH har hatt flest førstevalgssøkere siden 2006. Se siste to år her:

 

http://www.samordnao...stevalg/rangert

http://www.samordnao...stevalg/rangert

 

Hvis du vil vite hovedgrunnen til forskjellen i opptakskrav mellom NHH og indøk NTNU, så har jeg et lite hint til deg: Sjekk forskjell i antall studieplasser. At de "ikke tilbyr noe annet" er da helt uten betydning.

 

:)

Uten betydning? Det er en hel skole dedikert til ett studieprogram. Det betyr, om enn en smule indirekte, at de har langt flere plasser enn NTNU som har over hundre studieprogrammer.

Og jeg har ikke sagt noe om førstevalgssøkere, men om du absolutt vil pirke så hadde rettsvitenskap ved UiO totalt 2525 søkere med det som førstevalg i 2011 - dersom vi legger sammen høst og vår. Det er det samme studiet og det samme opptaket. NHH hadde 2063.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Flott at du ikke utdyper.

 

Vel, beklager unødvendig tone.

 

Det er bare det at ALLE kan selvsagt SØKE på disse stedene. Og i eksepsjonelle tilfeller kan noen som har utmerket seg helt spesielt mht beviselige evner uten å ha veldig gode karakterer bli antatt. Men hovedregelen for alle andre er at man må ha toppkarakterer i alle og inkl de mest avanserte fagene fra troverdige skolesystemer. Toppkarakterer tas som en selvfølge og SÅ kommer alt det andre som kan avgjøre internt BLANT dem som har toppkarakterer som en selvfølge.

Det er SVÆRT, SVÆRT mye vanskeligere å komme inn på Stanford eller Cambridge undergraduate enn å komme inn på f eks NHH eller andre lokale steder i Norge. De færreste medisinstudenter i Norge ville engang fått studere KJEMI på Oxbridge, for ikke å snakke om medisin der.......

 

Men det er verdt å prøve, og man kan i tillegg overbevise med standardiserte tester i USA. De som blir innkalt til intervjuer i Oxbridge er allerede blant dem med aller beste karakterer og/eller noe annet eksepsjonelt.

 

Det er nettopp derfor jeg vurderer å søke, på grunn av at jeg HAR disse toppkarakterene, og jeg har flere ting UTENFOR skolen som eventuelt vil være det som får meg inn på skolen! ;)

 

Det høres ut som om du så absolutt bør begynne på NHH.

Du burde begrunne svaret ditt.

 

Imotsetning til norske universiteter, så ønsker de amerikanske seg en mangfoldig skole. De plukker ikke ut folk kun basert på karakterer. De ønsker elever med forskjellige interesser og bakgrunn.

 

Du burde også begynne på NHH da du ikke skjønner ironi.

 

Så med ironien mener du derfor at jeg hadde passet inn på Harvard?

 

 

 

Nei, så definitivt NHH.

 

Hysterisk at du ikke skjønte ironien heller.

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at en utdannelse fra et prestisjeuniversitet i utlandet gir deg fordeler i Norge. Generelt er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få jobb i Norge enn de som har studert her. Det kan komme av dårligere nettverk, og manglende nærhet til bedriftene. Det er også slik at man gjerne ansetter "sine egne", altså de som har samme bakgrunn og har studert på samme sted.

 

Sommerjobber er ofte inngangsport til senere fast jobb. I Norge har du fordelen av å delta på bedriftspresentasjoner. Det er ikke like enkelt for en utenlandsstudent å komme i betraktning for sommerjobb, selv med prestisjebakgrunn. Kontakter, kontakter.

 

Har du tenkt å jobbe internasjonalt er bildet naturligvis helt annerledes.

Lenke til kommentar

 

Hysterisk at du ikke skjønte ironien heller.

 

for det første er du altså såvel litago og ahpad som mats på denne tråden

 

og nei, "du" skjønte ikke ironi, og du kom ikke med ironi, noe jeg derimot gjorde på nytt

 

du skjønte heller ikke at hvis jeg ironiserer så betyr ikke det at jeg flatterer, slik du ønsketolker det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...