Gå til innhold

Kommentar: ? Lag appene til både Android og iOS


Anbefalte innlegg

Her ser man tydelig at utvikler har brukt mer tid på å tilpasse programmet for iOS, og samt at tvguiden kom 1 år etter iOS utgaven ble lansert.

 

iOS-appen ser jo fryktelig ut. Jeg ville mye heller brukt Android-appen med begrenset funksjonalitet enn den gyselige iOS-appen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ser man tydelig at utvikler har brukt mer tid på å tilpasse programmet for iOS, og samt at tvguiden kom 1 år etter iOS utgaven ble lansert.

 

iOS-appen ser jo fryktelig ut. Jeg ville mye heller brukt Android-appen med begrenset funksjonalitet enn den gyselige iOS-appen.

 

Ok, kanskje ikke uttrykket meg godt nok i innlegget mitt, men poenget er at på iOS versjonen kan man enkelt velge dag, men på Android må man trykke på "meny" knappen, for å få opp dagene, så velge dag der. Dette burde ha vært på hoved skjermen som et valg.

Lenke til kommentar
Det kanskje svakeste punktet i bloggposten til Nygård-Hansen er et den ikke tar for seg trender i de tall og den statistikk som presenteres, men kun snakker om tall som er eller har vært. Med henvisning til statistikk fra Statcounter viser han nettbruk på de ulike operativsystemene. Av grafen kan man se at iOS har hatt en andel på rundt 50 % det siste året. Android hadde for ett år siden en andel på 26 %, og har steget til til 36 % i juni i år. Fortsetter denne trenden så vil Android altså ha tatt igjen iOS neste sommer.

 

Trender er ubrukelig uten riktig kontekst. At Android øker skyldes en ting: late adopters bytter ut sin gammle Nokia dumbphone. Og i markedet er det bare android som er tilgjengelig som budsjetttelefoner. Hvor mange av disse er interesser i å kjøpe apps? Jeg er i hvertfall sikker på at man i den vestlige verden har møtt mettningspunktet for early adopters og majority for lenge siden. Disse telefonene har vært i markedet i over 5 år. og de som er interessert i slike telefoner har kjøp en allerede. Og det er disse personene som genererer inntekt ved å kjøpe apps.

 

Så, de som kommer inn på statestikken nå er late adopters, og personer fra asia, afrika og sør amerika.

 

Vidre, så må man se på betalingsvilje. Om det er 70% markedsandel på android, så hjelper ikke det noe når iOS sine 30% genererer mer penger for utvikleren. Dette har også sammenheng med hvem som driver opp androidtallene. Ser man blindt på en økning uten å ta for seg publikum kan man gå på en smell. er disse nye Androidbrukerne folk som bruker penger på apps?

 

I think not...

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en lenke som illustrerer favorisering av iPhone i media:

http://www.amobil.no/artikler/ny-dings-gir-satellittdekning-pa-mobilen/111661

 

Dette er en type bilde som går igjen i de fleste artikler der begge OS er representert.

 

Det øverste bildet viser satelittmottakeren i skjønn forening med en iPhone, mens teksten i artikkelen sier at den støtter iPhone og Android. Her ser man også dominansen til førstnevnte i media siden bokstaven "a" vitterlig kommer før "i" og under en oppramsing i en setning er det vanlig å følge alfabetets rekkefølge.

 

Det jeg ønsker meg er en mer nøytral holdning til OSene og en slutt på all kranglingen. Vi som brukere er tjent med parallell utvikling på platformer.

Lenke til kommentar

Nå finnes utvikler verktøy som gjør at man kan publisere på flere platformer så det er mulig å gjøre den biten billigere og enklere. Men noe tilpassning må man jo regne med pluss at ting må testes ut.

 

Det jeg synes er litt vanskelig med Android som utvikler er biten med MVA. Jeg utvikler på hobby basis og liker minst mulig papir arbeid. På appstore går dette greit, de fikser alt slikt og man trenger ikke å bekymre seg. hos Google play derimot må man selv sørge for at MVA blir beregnet riktig og at man betaler tilbake dette til de landene man selger i utifra hvordan reglene er i det landet. Sikkert greit for større selskap som har en økonomi avdeling men for min del blir det mye jobb. Tipper også det er en av grunnene til at mange apper er reklamebaserte. Jeg har konvertert en av appene mine til Android men selger denne bare i norge og usa på grunn av dette.

 

Så får man se hva man gjør med fremtidige apper. Jeg tror at man absolutt bør se på android platformen da det er ett veldig stort og økende marked der.

Lenke til kommentar

Nå finnes utvikler verktøy som gjør at man kan publisere på flere platformer så det er mulig å gjøre den biten billigere og enklere. Men noe tilpassning må man jo regne med pluss at ting må testes ut.

Det blir hverken billigere, eller enklere. Det blir ræva dårlig. Å lage en crossplatform "app" sørger for at man driter rett i samtlige UI møsnter som brukes på platformene. Android og iOS er langt fra hverandre når det gjelder bruksmønster.

 

Da burde man holde seg til web-apps...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir hverken billigere, eller enklere. Det blir ræva dårlig. Å lage en crossplatform "app" sørger for at man driter rett i samtlige UI møsnter som brukes på platformene. Android og iOS er langt fra hverandre når det gjelder bruksmønster.

 

Da burde man holde seg til web-apps...

 

Det spørs vel helt på hva du lager det. Og UI kan fint endres til å tilpasses den enheten det skal kjøres på mens innholdet beholdes det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det blir hverken billigere, eller enklere. Det blir ræva dårlig. Å lage en crossplatform "app" sørger for at man driter rett i samtlige UI møsnter som brukes på platformene. Android og iOS er langt fra hverandre når det gjelder bruksmønster.

 

Da burde man holde seg til web-apps...

Nå er en applikasjon (forhåpentligvis) mer enn bare GUI. Nettverkskommunikasjon er en het kandididat for noe som burde kunne abstraheres mellom de to plattformene.

 

Dessverre er nok mange apps bare glorifiserte nettsider (ruter/trafikanten-appen for eksempel) og kunne fint blitt implementert via litt fancy HTML-widgets, men folk skal jo tjene penger...

Lenke til kommentar

Ellers kan man jo lese denne: http://dewith.com/2012/an-android-design-process/

 

Noen hovedpunkter:

Interesting things we found through researching Android screens in general:

- No phone maker, with the notable exception of Motorola, cares about accurate reproduction of color. Green is blue. Blue is green. Up is down

- Even for devices with identical panels, gamma and white balance vary extremely from device to device (this is true for iOS devices too, to a lesser extent)

- Samsung (S)AMOLED screens do not only crush darker greyscales, the newer versions of the screens are getting progressively worse at reproducing dark shades of grey

- You have to be extremely creative to circumvent the Android gamut problem: some devices having a limited color gamut and others an extremely wide gamut with wildly oversaturated colors

 

Det er ille nok med 3G, 3GS, 4, og 4S hos Apple, men når Android har 100000000 forskjellige skjermer så er grafisk design et mareritt.

Lenke til kommentar

Det spørs vel helt på hva du lager det. Og UI kan fint endres til å tilpasses den enheten det skal kjøres på mens innholdet beholdes det samme.

Et ui på iOS og et ui på Android har helt forskjellige normer for strukturering av innholdet.

Jeg har nettopp jobbet med å flytte en app fra Android 4.0 til iOS, og det er ikke gjort i en håndvenning om appen er middels avansert. iOS Mail og Android Gmail kan til forveksling se veldig lik ut, men straks man kommer til feks PlayStore vs AppStore så er forskjellene ganske store, og en universal app vil drepe begge. Skrekkeksempelet på dette var vel Readability som i sin Androidapp la vekt på at den skulle ligne på iOS appen. Noe som resulterte i en helt fremmed opplevelse for alle androidbruekre som var vant til andre normer.

Lenke til kommentar

Nå er en applikasjon (forhåpentligvis) mer enn bare GUI. Nettverkskommunikasjon er en het kandididat for noe som burde kunne abstraheres mellom de to plattformene

Så vidt jeg vet er det ikke nødvendig å ha noen forskjell på kommunikasjonen mellom iOS og server, og Android og server. Bare man skriver et generellt API som begge appene bruker skal det gå greit? Jeg er dog ikke noe kode person, og jobber utelukkende med design, så det må taes med en klype salt :D

 

Dessverre er nok mange apps bare glorifiserte nettsider (ruter/trafikanten-appen for eksempel) og kunne fint blitt implementert via litt fancy HTML-widgets, men folk skal jo tjene penger...

Slike nettsider som prøver å være app er noe av det værste jeg veit. Jeg har ikke prøvd noe andre veien da, bortsett fra Facebook som jeg mener skal være skrevet i html5? Er jeg i Safari så vil jeg ha en side som er laget som en webside, og som kan brukes skikkelig med vanlig nettleser normer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ellers kan man jo lese denne: http://dewith.com/20...design-process/

(...)

Bra artikkel! Jeg har noen spørsmål (jeg kan ingenting om produktdesign, så beklager min uvitenhet. Jeg programmerer i en helt annen ende av skalaen (vitenskapelige beregninger)).

  1. Vil det ikke være svært få applikasjoner som er avhengig av så nøyaktige fargeverdier?
  2. Web-design har lenge taklet ulik fargegjengivelse i ulike skjermer, er ikke dette et tilsvarende problem?
  3. Fra to skulle man tro at mye moderne produktdesign/programutforming er basert på at skjermene gir ulike farger?

I

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så vidt jeg vet er det ikke nødvendig å ha noen forskjell på kommunikasjonen mellom iOS og server, og Android og server. Bare man skriver et generellt API som begge appene bruker skal det gå greit? Jeg er dog ikke noe kode person, og jobber utelukkende med design, så det må taes med en klype salt :D

Jeg tenkte mest på kodesnuttene som mottar og sender i appen (altså de som har direkte kontakt med serveren), det er få kodelinjer men likevel. Godt mulig dette er meget trivielt.

 

Slike nettsider som prøver å være app er noe av det værste jeg veit. Jeg har ikke prøvd noe andre veien da, bortsett fra Facebook som jeg mener skal være skrevet i html5? Er jeg i Safari så vil jeg ha en side som er laget som en webside, og som kan brukes skikkelig med vanlig nettleser normer.

Ah, jeg var kanskje litt uklart. Jeg tenkte mest på å (til nød) ha en liten slider, autocomplete på søk, osv. men fortsatt følge nettsideetikker. I det aller minste ha et format som passer inn på en mobilskjerm. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Et ui på iOS og et ui på Android har helt forskjellige normer for strukturering av innholdet.

Jeg har nettopp jobbet med å flytte en app fra Android 4.0 til iOS, og det er ikke gjort i en håndvenning om appen er middels avansert. iOS Mail og Android Gmail kan til forveksling se veldig lik ut, men straks man kommer til feks PlayStore vs AppStore så er forskjellene ganske store, og en universal app vil drepe begge. Skrekkeksempelet på dette var vel Readability som i sin Androidapp la vekt på at den skulle ligne på iOS appen. Noe som resulterte i en helt fremmed opplevelse for alle androidbruekre som var vant til andre normer.

 

Er veldig enig i at man skal ivarte brukervennligheten utifra hva brukeren er vant til på det systemet appen kjøres. Men er ikke alle typer apper hvor dette er tilfelle, man må se på hva det er man lager og hvilke funksjoner man benytter seg av og ta valgene deretter. Spill for eksempel kan fint være helt identiske.

Lenke til kommentar
Vil det ikke være svært få applikasjoner som er avhengig av så nøyaktige fargeverdier?

Jo, denne appen er vell i særstilling når det gjelder fargegjengivelse, og til å være en Androidapp. Denne typen grafiks perfeksjonisme er vell en del vanligere på iOS. Feks Tapbots tar det helt til det nesten ekstreme.

Men farge er viktig, og vanskelig. Forskjellen mellom en bra match og en dårlig match når man lager feks logoer og brand grafikk kan være liten. Feks Statoil sin nye logo har typiske farger som er vanskelig å få til å oppføre seg fint over flere forskjellige devicer. Det samme med mørke farger slik artikkelen nevner. Dette er kanskje ikke noe "stort" problem for folk flest, men det kan ødelegge et ellers godt inntrykk. Det går med noen dager med å rive seg i håret før man er lei, eller kommer frem til et kompromiss mellom de vanligste av telefonene vi har som testmules. Og når man har som regel at man ikke skal slippe noe som man ikke er minst 90% fornøyd med så tar det tid:)

På Android så har de nye design guidelinesene gitt mulighet for å bruke brand farger mange plasser i UIet, både som tab indikator, skriftfarger og headere. Når man bruker farge så aktivt for å oppnå brand gjenkjennelse så må fargene stemme bra. Jeg erkjenner dog at jeg er over gjennomsnittet opptatt av at slikt skal være bra, ellers hadde jeg neppe jobbet med det :D

 

Web-design har lenge taklet ulik fargegjengivelse i ulike skjermer, er ikke dette et tilsvarende problem?

Jo, i hvertfall på "vår" side. Det har vært tilfeller der jeg har skissert noe på den eksterne skjermen, og så åpnet det senere bare på MacBooken, og funnet ut at det er håpløst stygt. Da designes det ofte på dyrere skjermer, som feks Dell sine IPS paneler, eller Apple sine skjermer, for så å teste på "billig" skjermer rundt om. Og om det ikke er grusomt, så lar man det gå. Jeg har også intrykk av at vanlige PC skjermer er mye mer uniform i fargegjengivelsen sin, da disse typene skjermerhar vært i bruk lenge og er godt testet. De er også laget for veldig uniforme miljø (kontorpulter) og dermed lettere å lage en bra "default" instilling til.

På smartphones så er skjermteknologien fremdeles fersk, og jeg har opplevd at skjermer rett og slett ikke er i stand til å vise den fargen vi er ute etter (dette var dog på en iP4, men vi klarte å ro det inn siden det var få andre varianter av skjermer, så vi fant et OK kompromiss). Å møte samme problem på android er mye mer tidkrevende dersom man skal løse det, og ikke skyve det udner teppet.

 

Fra to skulle man tro at mye moderne produktdesign/programutforming er basert på at skjermene gir ulike farger?

Nja... Det er vell basert på enten godt nok (90%) eller "vi har ikke mer tid å bruke på dette".

Lenke til kommentar

Er veldig enig i at man skal ivarte brukervennligheten utifra hva brukeren er vant til på det systemet appen kjøres. Men er ikke alle typer apper hvor dette er tilfelle, man må se på hva det er man lager og hvilke funksjoner man benytter seg av og ta valgene deretter. Spill for eksempel kan fint være helt identiske.

Spill er jeg enig i at de kan ha 100% custom løsning på UI, fordi de oppfattes som en egen "enhet" og ikke en del av UIet på telefonen. Ellers så tror jeg at det er de som har størst sansynlighet for å velge crossplatform, også de som burde valgt separat utvikling. Om teamet har en dedikert designer så vil de neppe velge crossplatform, dersom designeren er oppegående og står på krava. Men om teamet manger en dedikert (grafisk)designer er det større fare for at slike "snarveier" blir tatt. Men om de hadde droppet crossplatform, fulgt google sine design guidelines, og utviklet for Android så hadde de fått en mye bedre app enn om de hadde valgt å lage noe eget fra scratch som passer på begge :)

 

En app som viser dette er Campusguiden for NTNU. Det er forsåvid en helt grei app, og den viser hvor fort man kan gå i "crossplatform" fella. Med hjelp fra Android Design guidelines, og en gratis icon pack, så skulle det ikke tatt mer enn en dag å få den mer eller mindre android native.

iOS utfaven er litt mer kludder med da de ikke har like klare grafiske guidelines, men er utdannende.

Lenke til kommentar

Ja det er gjerne slik med dere. Image IS everything.

Eller på Norsk: Drit i funksjonaliteten bare det ser bra ut. :D

 

Dere? Blir det ikke litt feil å skjære alle over en kam når du snakker til to iPhone-brukere hvor den ene bruker en app den andre misliker?

 

Jeg driter ikke i funksjonalitet, men jeg står gjerne over applikasjoner som ser ut som om de er laget av barnehagebarn på syre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...