Gå til innhold

Nikon med nytt kamera i 1-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan det se ut som om Nikon 1 j2 er nærmest identisk med sin aldrende forgjenger

Synes dere Nikon 1 J1 er aldrende? :wow: Det har ikke fylt 11 måneder ennå.

 

Uansett, bra med et mindre objektiv. Det passer bedre til kameraet enn 10-30mm og ulempen ser på spesifikasjonene ut til å være ganske ubetydelig.

Lenke til kommentar
kan det se ut som om Nikon 1 j2 er nærmest identisk med sin aldrende forgjenger
Synes dere Nikon 1 J1 er aldrende? :wow: Det har ikke fylt 11 måneder ennå.Uansett, bra med et mindre objektiv. Det passer bedre til kameraet enn 10-30mm og ulempen ser på spesifikasjonene ut til å være ganske ubetydelig.

 

Aldrende var kanskje å ta litt hardt i, men i fotoverden er det i ferd med å bli litt gammelt :)

 

 

E

Lenke til kommentar

Tja, dette var vel ikke rare oppgraderingen da! Merkelig egentlig med tanke på hva f.eks. muligens EOS-M "kan" vise seg å være...... ;)

 

Ja, det ser noe halvhjertet ut, personlig mener jeg dog EOS-M også er litt halvhjertet kontra konkurrentene, men ikke på samme måte som Nikons modell.

 

AtW

Jo, sant nok, men synes vel tross alt at dette første forsøket fra Canon "kan" virke å ha litt mer substans (og jeg tror at når de først er igang så kommer det raskt noen oppfølgere i et helt annet "forbedringstempo" enn hva Nikon har framvist hittil).... Spanande!

 

PS! Ikke det at jeg ikke liker Nikon (bruker jo en del Nikon'er selv), men synes det er litt kjipt at de virker å være så "treige"! :hmm:

Lenke til kommentar
Tja, dette var vel ikke rare oppgraderingen da! Merkelig egentlig med tanke på hva f.eks. muligens EOS-M "kan" vise seg å være...... ;)
Ja, det ser noe halvhjertet ut, personlig mener jeg dog EOS-M også er litt halvhjertet kontra konkurrentene, men ikke på samme måte som Nikons modell.AtW
Jo, sant nok, men synes vel tross alt at dette første forsøket fra Canon "kan" virke å ha litt mer substans (og jeg tror at når de først er igang så kommer det raskt noen oppfølgere i et helt annet "forbedringstempo" enn hva Nikon har framvist hittil).... Spanande!PS! Ikke det at jeg ikke liker Nikon (bruker jo en del Nikon'er selv), men synes det er litt kjipt at de virker å være så "treige"! :hmm:

 

Det mest spennende med EOS-M er APS-C og mulighet til å bruke EF/EF-S optikk, uanvhegig av optikkprodusent. Det er ikke fullt så aktuelt på et Nikon 1 synes jeg. Virker som om Nikon er redd for å kannibalisere sitt eget DSLR-salg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det nye objektivet med litt dårligere brennviddeområde mangler bildestabilisering også.

 

Utvalget av CX-objektiver er sålagt skuffende. Glad jeg ikke hoppet på dette systemet.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å sjekke det ut litt og må si meg enig. De har en del å hente på optikken også.

 

10mm f/2,8: L=22mm D=55,5mm

Tilsvarende for mFT: Panasonic 14mm f/2,5: L=20,5mm D=55,5mm

 

10-30mm f/3,5-5,6: L=42mm D=57,5mm

Tilsvarende for mFT (minste): Panasonic 14-42mm f/3,5-5,6: L=27mm D=61mm

Tilsvarende for mFT (største): Panasonic 14-42mm f/3,5-5,6: L=63,6mm D=60,6mm

 

30-110mm f/3,8-5,6: L=61mm D=60mm

Tilsvarende for mFT (minste): Panasonic 45-150mm f/4-5,6: L=73mm D=62mm

Tilsvarende for mFT (største): Olympus 45-150mm f/4-5,6: L=83mm D=63,5mm

 

10-100mm f/4,5-5,6: L=95mm D=77mm

Tilsvarende for mFT (minste): Olympus 14-150mm f/3,5-5,6: L=83mm D=63,5mm

Tilsvarende for mFT (største): Panasonic 14-150mm f/3,5-5,6: L=90,4mm D=78,5mm

Lenke til kommentar

Helt siden Nikon 1-serien ble lansert, har jeg hatt veldig liten tro på systemet. Treg utrulling av nye objektiver, og at de ikke klarer å få ned størrelsen i forhold til at sensoren er så liten, gjør ikke at jeg har fått større tro på systemet etter hvert.

 

Jeg er redd dette kan bli en flopp som kommer til å koste Nikon dyrt, om de ikke gjør noe radikalt med både objektivutvalg og størrelsen på både kameraene og objektivene. For bildekvaliteten og kameraet i seg selv er vel bra. Det er bare det at det finnes langt bedre alternativer med samme størrelse, større sensor og et mer komplett system.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har aldri forstått meg på Nikon 1-konseptet. Det er en veletablert standard for mft med cropfaktor 2.0, som tillater så små kamerahus man bare ønsker. Og så kommer Nikon og lanserer en enda mindre sensor med cropfaktor 2.7. Hva er vitsen? At kamerahuset kan bli et par millimeter mindre enn de minste mft-husene? De kan jo ikke konkurrere med mft-leiren på billedkvalitet når sensoren er såpass mye mindre. Nei, dette er uforståelig.

Lenke til kommentar

Det mange glemmer er at produsentene lager produkter for ulike brukergrupper. Det er ikke alle produkter som skal treffe entusiast- og proffbrukerne, for å si det sånn. Både Nikon 1 og EOS-M er nok laget for det typiske konsumentmarkedet, derfor ser vi forenklet brukergrensesnitt og andre valg som kan virke ulogiske valg for flertallet på dette forumet, men som kanskje ikke er så dumt for mannen i gata som typisk ikke aner noe om sensorteknologi eller hva en blender er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...