Gå til innhold

Samordna datarot


Anbefalte innlegg

Når det gjelder saken så hvordan skal elevene kunne vite om en registrering har feilet før det er for sent?

Hvis du ikke får mail om at vitnemålet ditt er registrert, må du logge inn og kontrollere eller ta kontakt med skolen/SO. ette klarte alle å få med seg da jeg gikk ut av videregående, det var ikke spesielt vanskelig tilgjengelig inne på sidene deres, og det stod klart og tydelig i informasjonen man fikk fra SO - som flere tydeligvis ikke har lest i år.

Jeg kan love deg at ingen jeg gikk ut av videregående klarte å få med seg dette. Da snakker jeg ikke om de som fortsatt var fulle etter russetiden, men helt oppegående folk.

 

Løsningen på hele problemstillingen er enkel! Fem dager før fristen sjekkes det om ting er i orden. Mangler det eller er noe galt med vitnemål så sendes det ut en mail til de det gjelder. Tre dager før sendes det ut en sms. På den måten får man mulighet til å ordne det hvis noe er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ganske naiv om du stoler på de elektroniske vitnemålene, og lar være å sende inn. Om du så velger å stole på de elektroniske vitnemålene opplyser vel Samordna opptak å sjekke dette.

 

Bare greit å neve det, siden folk rager hardt om det her. Stygt å si at de som dette gjelder kan takke seg selv, men det er faktisk nesten ikke langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke når du var borti SO, men sånn som ting er nå har det ingenting med paranoia å gjøre når man stoler på at alt er i orden. Det er sånn det skal være og sånn det heldigvis er for de fleste. Selv om tilbakemeldingssystemet deres er idiotisk.

I en så viktig sak, og med flere oppfordringer om å dobbeltsjekke dette, så hadde jeg faktisk ikke stolt på det. Godt mulig de kunne blitt bedre med tilbakemeldinger, mange har jo mistet evnen til å tenke selv.

 

Det er ikke lenge siden jeg sist fra borti SO, men nå var det ikke mye snakk om elektronisk vitnemål da jeg gikk på videregående, og har alltid sendt inn nødvendigpapirer og i etterkant søkt en bekreftelse for at dette var i orden. Jeg mener likevel å huske godt å sjekke opp dette. Det går veldig klart frem at du skal logge inn for å sjekke om det ligger elektronisk vitnemål på deg, og er det ikke det så bør du ane ugler i mosen.

 

Fra Samordna opptak sine sider

"Har du fullført norsk vidaregåande skole i år 2000 eller seinare, har du truleg elektronisk vitnemål i Nasjonal vitnemålsbase (NVB)."

 

Når de går så langt å sier trolig på sine sider, mao er det ingen garanti. Selvfølgelig bør det være i orden, skal ikke nekte for det. At mange ikke har sjekket opp dette selv, er mye latskap. Men sånn er det når skolesystemet slutter å holde deg i hånda, og du må stå ansvarlig for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før vi skylder på systemene og datarot så kan det være greit å sjekke kildene litt.

 

Problemet er at SO tolker det slik at det er søkers ansvar at vitnemålet er godkjent.

 

Derfor er det liten eller ingen automatikk som gir beskjed når et vitnemål ikke godkjennes, fordi det betraktes som søkers ansvar å finne ut av dette (via nettsidene der en kan sjekke sin søknad) og så sende inn papirkopi.

 

Datasystemene virker sannsynligvis etter SO sine spesifikasjoner. At spesifikasjonene er feil kan ikke utvikler av systemene lastes for.

 

Sitat: bt.no

Rundt fem prosent av vitnemålene som kommer inn til NVB, har en eller annen komplikasjon.

  • En del private skoler som aldri sender inn, særlig små skoler. Der må alle som tar vgs sende inn dokumentasjonen selv.
  • Tekniske problemer i det skoleadministrative systemet gjør at det oppstår feil som gjør at de rette filene ikke kommer over til oss. Feilsendinger osv. Forekommer
  • Rene føringsfeil. At de som sitter på skolene fyller ut feil i det skoleadministrative systemet. Blir avvist av oss fordi det er feilført.

Det meste av dette er brukerfeil, ikke feil med datasystemet til SO.

 

http://www.bt.no/job...il-2743279.html

Det er fornærmede selv som sier "de sier de sender email", leser man derimot svaret fra fyren i SO virker det som om de bare sender bekreftelser.

 

 

Så selv om journalister hiver seg på og klager på datarot, systemfeil, dårlige systemer osv, så er problemet egentlig menneskelig kommunikasjonssvikt.

 

Det du sier her er helt greit, men, og det er et stort men, det er ikke elevenes ansvar å sørge for at systemene fungerer. Dersom det er en feil på bilen min kan ikke bilverkstedet fortelle meg at jeg må ordne det med produsenten av bilen. Det er verkstedet som er pliktig å ta seg av denne biten.

 

Dersom et elektronisk system ikke fungerer (uansett om det er menneskelig svikt eller feil i systemet) så er det forvalter av systemet som er pliktig til å rette opp feilen. I dette tilfellet skylder de på at elevene ikke har fått med seg reglene. Regler som for meg virker merkelige og urimelige, og i tillegg tyder det jo på at de er i strid med norsk lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ganske naiv om du stoler på de elektroniske vitnemålene, og lar være å sende inn. Om du så velger å stole på de elektroniske vitnemålene opplyser vel Samordna opptak å sjekke dette.

Da avskriver du veldig mange som naive. Også bra gjort å uttale seg om folks personlighet basert på om man stoler på elektronisk vitnemål eller ei..

Da jeg søkte universitet i 2010 var det vel samme opplegget, og jeg fikk aldri med meg eller tenkte tanken om å sjekke at alt var i orden. Vi fikk beskjed om at skolen skulle sende inn alt.

Bare greit å neve det, siden folk rager hardt om det her. Stygt å si at de som dette gjelder kan takke seg selv, men det er faktisk nesten ikke langt unna.

Selv om elevene kanskje burde ha sjekket selv, så vil jeg fortsatt si systemet til SO er dårlig.

 

Ja, enig. Det burde være en lov som gjorde det ulovlig å ikke dobbeltsjekke om alt er i orden. Alle som ikke gjør dette bør bli umyndiggjort å få utnevnt verge av staten!

Og plutselig angrer jeg på at jeg gadd bruke tid på å svare på ditt forrige innlegg..

Lenke til kommentar

Selv om elevene kanskje burde ha sjekket selv, så vil jeg fortsatt si systemet til SO er dårlig.

Samordna opptak er dårlig, Altinn er møkk, Skatteetaten sine sider er totalt ubrukelige, lånekassen sine sider er frustrerende, Brønnøysundregistrene er en tragedie. Ikke noe nytt her!

 

Å om skolen har gitt dere den beskjeden, så har de virkelig feilinformert dere. Samordna opptak ville aldri sagt at dere skal stole på at dette er i orden, da må du nesten skylde på skolen, ikke Samordna opptak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Samordna opptak sine sider

"Har du fullført norsk vidaregåande skole i år 2000 eller seinare, har du truleg elektronisk vitnemål i Nasjonal vitnemålsbase (NVB)."

 

Når de går så langt å sier trolig på sine sider, mao er det ingen garanti. Selvfølgelig bør det være i orden, skal ikke nekte for det. At mange ikke har sjekket opp dette selv, er mye latskap. Men sånn er det når skolesystemet slutter å holde deg i hånda, og du må stå ansvarlig for deg selv.

 

Så alt er greit hvis en ser at vitnemålet er i databasen når man trykker på lenken? Isåfall er jeg helt enig med deg at mye av skylden ligger på søker om de søkte og ikke sjekket om vitnemålet var der eller ikke.

 

Det er dog problematisk om det er slik at det kan forekomme feil selv om en så vitnemålet når en fulgte lenken (jeg husker jeg fulgte en lenke jeg fikk på en eller annen søkeside og så vitnemålet mitt).

Endret av Yumekui
Lenke til kommentar

Så alt er greit hvis en ser at vitnemålet er i databasen når man trykker på lenken? Isåfall er jeg helt enig med deg at mye av skylden ligger på søker om de søkte og ikke sjekket om vitnemålet var der eller ikke.

 

Det er dog problematisk om det er slik at det kan forekomme feil selv om en så vitnemålet når en fulgte lenken (jeg husker jeg fulgte en lenke jeg fikk på en eller annen søkeside og så vitnemålet mitt).

I teorien om det ligger inne der, og karakterene dine stemmer, skal det ikke være noe i veien. Jeg har aldri hørt om at det har ført til problemer når det har stemt. Jeg har hørt om feil i karakterer på E-Vitnemål, både til fordel og ulemper.

 

For min del når jeg logger inn står det at de ikke finner elektronisk vitnemål på meg, så for min del er saken grei. Om du ønsker å gå videre i noen form for søkeprosess må du godta reglene, som innebærer at alle er ansvarlig for å sjekke at nødvendig dokumentasjon er på sin plass. Ergo, sjekker du det ikke er det din egen feil. Du blir flere plasser på siden påmint dette. Jeg synes ikke sidene til Samordna opptak er praktiske i noen forstand. Men når det fremgår så mange plasser at du bør sjekke at ting er i orden, bør det begynne å ringe en bjelle spør du meg. Personlig ringte jeg til skolen (De to gangene jeg søkte) for å få bekreftet at papirene var mottatt.

 

Det skader ikke og tar ikke lang tid å forsikre seg om at ting er i orden.

Lenke til kommentar

Det jeg (og Neppe og, tror jeg) mener er at det er en tragikomisk dårlig måte å legge det opp på fra SO sin side, MEN det er gitt så tydelig beskjed at det er vanskelig å synes synd på om du ikke sjekker og mister plassen.

 

Det ene unnskylder ikke det andre. Det er jo veldig kjipt om jeg går glipp av noe fordi både jeg og en annen har gjort en feil, og da er det jo lettest å klage høylydt på han andre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...