Gå til innhold

Firmware for 7D released (2.0)


Anbefalte innlegg

Skjønner, men er det noen spesiell fordel med å organisere ting i mapper selv kontra å la programvaren ta seg av det eller tar ikke Lightroom seg av det? (bruker Aperture og er veldig glad for å slippe å organisere ting selv)

Jeg har enda til gode å finne et program, som klarer å organiserer bildene i en god mappestruktur bedre enn det jeg selv klarer via utforskeren.

 

Ettersom jeg er har to laptoper og stasjonær som jeg bruker om hverandre, så er mitt system smidig; noe vi ikke kan si om programmer som Lightroom og Aperture.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok nå beveger vi oss godt utenfor trådens tema men da får evt en moderator skille ut dette i egen tråd.

 

Skjønner, men er det noen spesiell fordel med å organisere ting i mapper selv kontra å la programvaren ta seg av det eller tar ikke Lightroom seg av det? (bruker Aperture og er veldig glad for å slippe å organisere ting selv)

Jeg har enda til gode å finne et program, som klarer å organiserer bildene i en god mappestruktur bedre enn det jeg selv klarer via utforskeren.

Ettersom jeg er har to laptoper og stasjonær som jeg bruker om hverandre, så er mitt system smidig; noe vi ikke kan si om programmer som Lightroom og Aperture.

 

Det jeg egentlig spurte om, er hvorfor man insisterer på å styre på med en mappestruktur selv? Min erfaring er at det er veldig tidkrevende og når man bruker nyere programvare så slipper man å konsentrere seg om lagringen og kan heller bruke tiden på å behandle eller se igjennom bildene.

 

Jeg opplever Aperture som veldig smidig, også på tvers av enheter. Jeg har ikke prøvd Lightroom men har vansker for å tro at det er noe dårligere enn Aperture.

 

Poenget mitt her er vel at jeg har en oppfatning av at det er litt "gammeldags" å være opptatt av mappestruktur og at man kan ha mye tid å spare ved å la programvare eller operativsystem ta seg av den slags.

Lenke til kommentar

Solaar skrev:

"Poenget mitt her er vel at jeg har en oppfatning av at det er litt "gammeldags" å være opptatt av mappestruktur og at man kan ha mye tid å spare ved å la programvare eller operativsystem ta seg av den slags."

Sitat slutt.

 

Jeg tror ikke det noen gang vil bli "gammeldags" å selv kunne velge mappestruktur ut i fra egne behov. Samtidig er det behagelig å la programvaren ta jobben.

I ACDSee har jeg lagret presets for de enkelte kameraer/prosjekter i dialogboksen for import av bilder, det gir både pose og sekk i denne sammenhengen. Bildene lastes inn i den mappestruktur jeg vil ha, ferdig tagget med fotograf etc, og jeg bruker ikke mere tid enn noen enkle museklikk.

Lenke til kommentar

Poenget mitt her er vel at jeg har en oppfatning av at det er litt "gammeldags" å være opptatt av mappestruktur og at man kan ha mye tid å spare ved å la programvare eller operativsystem ta seg av den slags.

Den ekstra tiden jeg bruker på å lage ny mappe er så liten at det har ingen betydning. Jeg kunne gjort som Llongo og gått via ACDSee eller Aftershot; men det går ikke noe raskere og slutt resultatet blir det samme.

Lenke til kommentar

Er det ikke mye bedre å lage mappene- og eventuell struktur i Lightroom? Kan vanskelig skjønne at organisering kan bli enklere enn i Lightroom.

 

Selv har jeg mapper per år, månedene under hvert år, og datoene under hver måned. Er man i tillegg flink med keywords er det en lek å finne fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke bruker LR, så er det vanskelig å gjøre det i LR ...

 

Det er ditt problem, ikke vårt :p

 

Opplegget med denne OT diskusjonen er at man vil ha forskjellige navn på kamerafilene fra Canon-kameraer, veldig kjekt hvis man har flere Canon-kameraer siden man da kan skille filene uten og måtte sjekke i exif.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er ditt problem, ikke vårt :p

Sant nok ;) Mitt poeng er at det som funger for "deg" ikke nødvendigvis fungerer for "meg" - eller omvendt. Og i dette tilfellet var det en feature som er nyttig for meg; og jeg prøvde å si hvorfor.

 

Opplegget med denne OT diskusjonen er at man vil ha forskjellige navn på kamerafilene fra Canon-kameraer, veldig kjekt hvis man har flere Canon-kameraer siden man da kan skille filene uten og måtte sjekke i exif.

Helt enig.

Lenke til kommentar

Ja, det kan du. Siste firmware inneholder også rettelser fra de tidligere. Les mer her:

http://www.canon.no/...&type=important

 

 

Fastvareversjon 2.0.0 kan brukes på kameraer med fastvareversjon opptil 1.2.5. Hvis kameraet allerede har fastvaren i versjon 2.0.0, er det ikke nødvendig å laste ned denne fastvaren.

 

Når videokameraet er oppdatert til versjon 2.0.0, kan det ikke tilbakestilles til en tidligere versjon (versjon 1.0.7 til versjon 1.2.5).

 

Når du bruker et digitalt Canon EOS 7D-speilreflekskamera som er oppdatert til den nye fastvareversjonen 2.0.0, med WFT-E5A/B/C/D/E, må WFT-E5A/B/C/D/E oppdateres til den nye fastvareversjonen 1.0.7, ellers kan den ikke brukes.

 

Vi anbefaler at du bruker det oppdaterte digitale Canon EOS 7D-speilreflekskameraet (versjon 2.0.0) med de nyeste programmene*. Noen eldre versjoner av programmer støtter ikke nye funksjoner i den nye fastvaren. Vær også oppmerksom på at EOS Utility må oppdateres til nyeste versjon før det kan brukes med det oppdaterte EOS 7D-kameraet

Canon europa har også den tilgjengelig nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Installerte ny firmware. Gjorde en test med Manuell Audio, både med innebygget mikrofon og Røde NTG-2.

På meg så virker det som om Manuell Audio ikke fungerer på noen annen måte enn den tidligere Auto.

 

I et test opptak hvor det er en periode med kraftig lyd for så å gå over til stillhet/svak bakgrunnstøy (vind i trærne osv.), så stiger lyden av bakgrunnstøyen merkbart (inkludert audio sus/støy). Forskjellen er at volumøkningen går litt saktere enn ved Auto innstilling.

Akkurat dette er problemet som manuell Audio skulle kurere.

 

Innebygget mikrofon har bedre støyfilter (dempet sus) enn ekstern mikrofon, men det er vel omtrent som tidligere.

 

Er det noen som har gjort Audio tester med nye firmware og som har erfaring å dele? Er det bare mitt kamera hvor Manuell Audio ikke fungerer som forventet?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke installert den nye firmwaren enda (og bruker nesten aldri videodelen), men var ikke den audiosaken kun at man kunne justere opptaksvolumet?

 

Tor

Oppdaterte nettopp og det du nevner om audio-delen stemmer. Den nye funksjonen er at man kan justere opptaktsvolumet manuelt. Dette kan riktignok bare gjøres før opptaket starter. En veldig postiv konsekvens av dette er derimot at men kan se lydnivået. Veldig praktisk ettersom det ikke er hodetelefonutgang.

 

Selv om du ikke er videofil så gir oppdateringen også ett lite pust til "gamlefar". Bedre buffer, raw-redigering i kameraet og maksimumsgrense på auto-ISO er alle ting som forlenger levetiden til den gamle traveren

Lenke til kommentar

Selv om du ikke er videofil så gir oppdateringen også ett lite pust til "gamlefar". Bedre buffer, raw-redigering i kameraet og maksimumsgrense på auto-ISO er alle ting som forlenger levetiden til den gamle traveren

 

Jeg har allerede lastet ned oppdateringen, men den ligger på vent noen dager i tilfelle det oppdages problembugs - noe jeg alltid gjør med firmwareoppdateringer. Og har man oppdatert til denne siste så kan man ikke reversere til forrige utgave dersom noe skulle vise seg å være et problemområde.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke installert den nye firmwaren enda (og bruker nesten aldri videodelen), men var ikke den audiosaken kun at man kunne justere opptaksvolumet?

 

Tor

Det er riktig at bare opptaksvolumet kan reguleres. Men noe av poenget med det er jo at da justerer man etter nivået på de kraftigste lydene. Det betyr at når det er veldig lite lyd (pause mellom lyder) så burde det være stille (fordi opptaksvolumet er satt så lavt at lave lyder ikke blir oppfattet av mikrofonen).

 

Nå har jeg kjørt lyd testen gjennom forskjellig software. Det virker på meg som om det er et filter (kompresjon, Limiter, støyfilter) som er aktivt når det er høy lyd. Men når lydnivået synker under en viss grense over litt tid så slår det filteret seg av. Resultatet er at det blir mye Audio Sus fra kameraets opptaksdel/mikrofon.

Resultatet er at det virker som om den Manuelle nivåreguleringen er mer eller mindre "fake" og bare er en GUI i menyen. Den regulerer også lydnivået til en viss grad, men er bare en funksjon som er "lagt oppå" den Automatiske lydnivå reguleringen som var der fra før.

 

Nå venter jeg på flere innspill fra andre som har testet Audio i flere typer settings enn meg. Jeg håper at dette "støyfilteret" kan være på hele tiden, så slipper man å filtrere ut Audio støy fra stille partier.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå er firmware 2.03 tilgjengelig.

  1. Fixes a phenomenon in which the camera stops working when the auto power off setting takes effect.
  2. Fixes a phenomenon in which the maximum number of images that can be captured in a burst may be less than the actual number displayed in the viewfinder.
  3. Corrects some errors in the message displayed on the LCD screen when saving RAW images developed in the camera (these errors do not appear in the Japanese and Korean language displays).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...