Gå til innhold

Feminisert nasjon


  

240 stemmer

  1. 1. Har Eivind Berge mer eller mindre korrekt i sin antakelse av vi lever i en feministstat?

    • Helt rett
      93
    • Delvis rett
      92
    • Hverken rett eller galt
      10
    • Delvis galt
      9
    • Helt galt
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Barn er ingen tvang, så jeg ser egentlig ikke verdien av argumentet "kvinner må føde". Vel mannen må ejakulere før det skjer. Ellers var jeg høyst sarkastisk når jeg påpekte at kjønn er en sosial konstruksjon (fyi, for å unngå eventuelle fremtidige misforståelser).

 

Det er ikke slik at alle kvinner må føde, men de fleste vil gjøre det, og det er også nødvendig for å sikre fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at alle kvinner må føde, men de fleste vil gjøre det, og det er også nødvendig for å sikre fremtiden.

 

Fremdeles altså ikke noe som medfører et gyldig argument for at jenter dermed skal få flere skolepoeng enn gutter f.eks.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Fremdeles altså ikke noe som medfører et gyldig argument for at jenter dermed skal få flere skolepoeng enn gutter f.eks.

 

Eh, her er det da snakk om militærtjeneste? Det jeg påpeker er at det faktisk er et gyldig argument at det ligger en skjevhet i samfunnsfordelingen som er umulig å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Eh, her er det da snakk om militærtjeneste? Det jeg påpeker er at det faktisk er et gyldig argument at det ligger en skjevhet i samfunnsfordelingen som er umulig å gjøre noe med.

 

Whatever...det er ikke gyldig argument å argumentere for at x kan gå gravid, og dette dermed har gyldighet for x sitt ansvar ovenfor lov y.

 

Skjevheten som du påpeker er altså imaginær. Det er intet i lovverket som krever at folk skal gå gravide. Ergo er det heller ingen unnskyldning ovenfor diskriminering i lovverket.

 

For å lette din forståelse av det prinsippielle så ble skoleeksemplet vedlagt. Det skal ikke gjenta seg å bringe opp prinsippielle sider, siden det åpenbart volder deg store problemer.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

FRODE ØVERLI's PONDUS har en genial stripe om forskjellsbehandlingen. ALLE JENTER, nå må dere følge med slik at dere blir dritsur!

 

DOMMER: Kvinne, du har begått drap. Innser du hva du har gjort? Hva var din grunn?

 

KVINNE: Jeg hadde mensen! HuhuuuuUuuUuuulk

 

DOMMER: Uskyldig!!!

 

hahaha genialt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var jo strengt tatt bare ett langt innlegg med masse tomme påstander. Hvorfor er det urettferdig at kvinner tjener mindre når kvinner velger andre jobber, og atpåtil jobber mindre? Hvorfor er det urettferdig at det er færre kvinnelige toppledere når kvinner i mye mindre grad satser på slike stillinger?

 

Presset rundt hvordan man skal være vil jeg i stor grad si er selvpåført, kvinner imellom. Sammenlign jentene i fhm og vi menn med de i motebladene og bloggene jenter ivrig leser så ser du fort hvor det usunne idealet kommer fra. Gutter og menn har også ett press på seg om å se bra ut, men vi betaler ikke penger for å få servert ett uoppnåelig ideal.

 

Og er det kvinner som blir utsatt mest for vold? Sikker på det?

 

På den andre siden har vi i dag ett system som åpent diskriminerer menn. Jeg vil påstå at feminismen har utspilt sin rolle, og i da gjør mer ondt enn godt. Den siste bittelite kneika tror jeg handler om holdninger, og da tror jeg grinete feminister og diskriminerende lover er den verste løsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Likestillingen har gått såpass langt at folk får stilling pga. kvotering i samfunnet; er du ikke kvinne eller utlending i dag så kommer du ikke i første rekke på søknaden (ihvertfall ikke stillinger hos staten).

 

Jeg har f. eks ikke problemer med å få jobb i barnehage og helsevesen selv om det er privat fordi det er en overvekt av kvinner. En begrunnelse er at barna og pasienter trenger kontakt med begge kjønn. Når det er sagt så søker jeg ikke jobber innen for de områdene så langt jeg ikke kan ungå det, fordi lønnen er for dårlig. Noe som er et resultat av at det tradisjonelt har vært kvinnedominerte yrker.

 

Til motsetning hadde jeg sommerjobb som renholdsarbeider (søppeltømmer) i Stavanger kommune. Et yrke som er tradisjonelt mannsdominert og jeg tjente mye mer for mindre arbeid på grunn av alle godene som yrket har opptjent.

 

Det at vi enda har lønninger basert på tradisjonelle roller synes jeg er uhørt. Jeg forstår at det blir dyrt å øke lønninger for kommunale og statlige arbeidsplasser, men en utgjevning hadde vært på sin plass. Jeg kunne godt tenkt meg å fortsette og jobbe med barn og unge, men har altså satt meg på skolebenken for å videreutdanne meg til et yrke som gir mer igjen for arbeide en legger inn.

 

Når det er sagt vil jeg benytte sjansen, i håp om at noen leser dette, å si at folk som jobber i disse yrkene får altfor liten honør for sin innsats.

Lenke til kommentar

De kvinnelige fagarbeidere innenfor håndverkeryrker (rørlegger, elektriker, tømrer, murer) som jeg vet om, har samme lønn som de mannlige. Det er jo tariffbestemt der bedriftene er organiserte, og der de ikke er organiserte har vanligvis alle omtrent lik lønn også.

 

Å være hjelper på bossbil er da vel samme lønn om man er dame eller mann?

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2013/05/08/nyheter/forsvaret/forsvarssjefen/27062851/

 

Apropos diskriminering:

Sjef for forsvarets høyskole og het kandidat til stillingen som forsvarssjef ble "lurt" inn i sjefsstillingen på tross av manglende kvalifikasjoner. Forsvarsdepartementet har blitt dømt for diskriminering, en mann måtte trossalt diskrimineres for å få inn kvinnen, og forsvarsstaben var imot utnevnelsen.

 

Det er slikt som dette som gjør at kvinnelige militære ledere får null tillit i operative miljøer i forsvaret. Det foregår så åpenbart en masse politiske grep for å få kvinner opp, på bekostning av det militærfaglige.

Lenke til kommentar
Det foregår så åpenbart en masse politiske grep for å få kvinner opp, på bekostning av det militærfaglige.

 

Hvis påstanden "Feminisert nasjon" (altså at Norge er en feminisert nasjon) er riktig og man mener dette er negativt, vil ikke det faktum at staten som et hovedinstrument i denne utviklingen sitter på et maktapparet som svekkes som følge av feminiseringen være positivt?

 

Ja takk til flere inkompetente ledere og soldater.

Lenke til kommentar

 

Hvis påstanden "Feminisert nasjon" (altså at Norge er en feminisert nasjon) er riktig og man mener dette er negativt, vil ikke det faktum at staten som et hovedinstrument i denne utviklingen sitter på et maktapparet som svekkes som følge av feminiseringen være positivt?

 

Ja takk til flere inkompetente ledere og soldater.

 

For min del, som ikke mener Norge er en feminisert nasjon, så er enhver ansettelse av mindre kompetente kandidater på bakgrunn av kjønn ett problem.

Lenke til kommentar

Noe som er et resultat av at det tradisjonelt har vært kvinnedominerte yrker.

 

Dette er feministisk bullshit, lønnsnivå avgjøres av hvor mange som er i stand til å utføre arbeidet, arbeidspress, risiko, arbeidstider, ansvar osv. Såkalte kvinneyrker stiller lavt på alle disse faktorene, og har derav lavere lønn - har ingenting som helst med diskriminering å gjøre. Men ok, hvis det er slik at man kan ansette kvinner for lavere lønn, hvordan har det da seg at ingen kapitalister har fått den briljante ideen om å bare ansette kvinner - det vil jo tross alt i så fall medføre en enorm konkurransefordel. Jo, for "lønnsdiskrimineringen" eksisterer ikke.

 

http://www.aftenpost...ml#.UYDZdEow_cM

Her kan en lese hvordan feminismen fortsatt er reell idag. Selv en enkel fjortenårig avis-innsender har skjønt det

 

Sitater fra artikkelen du linket til:

 

Menn kan også føle seg undertrykket, men det er til syvende og sist kvinner som har færrest karrièremuligheter, lavest lønn og knapt kan gå ut om natten uten å frykte for sitt eget liv. Menn har helt klart flere fordeler enn kvinner i vår verden.

 

Poenget med karrieremuligheter er feil, kvinner kvoteres inn i både høyere utdanning og inn i svært mange jobber - særlig lederposisjoner. Poenget med frykt for eget liv blir også for dumt med tanke på at menn er i størst grad utsatt for vold, nå er det da heller ikke slik at kvinner går rundt og frykter for sitt liv når de går ut døra heller i Norge. Da er du paranoid.

 

For hver hundrelapp en mann tjener, tjeneren kvinne 77 kroner. 95 prosent av alle lederstillinger i privat sektor tilhører menn. Dette er åpenbart urettferdig, når kvinner utgjør halvparten av befolkningen.

 

Ja, bu-hu, gud hvor urettferdig det er at de som jobber mest også tjener mest og får beholde lederstillingene i sine egne bedrifter. 77kr per hundrelapp blir uansett en uredelig framstilling siden dette baseser seg på snittlønn og ikke median. Klart Fredriksen, Reitan osv trekker dette tallet ganske langt ned.

 

Over alt er det manipulerte bilder i reklamer som skal vise oss hvordan vi burde være. Det er et overveldende press. Er det virkelig rart at så mange unge i dag har spiseforstyrrelser? Og vi blir dømt av andre for å gjøre det vi vil. Vi blir merket og satt i bås. Er dette likestilling?

 

Altså, tro det eller ei, men gutter og menn ser like mye retusjert reklame med muskuløse menn som det kvinner ser retusjerte bilder av kvinner i reklame. Fem ganger så mange menn som kvinner tar selvmord, er dette likestilling?

 

:roll:

 

Det er kvinner som blir mest utsatt for overgrep og vold, det er kvinner som er mest utsatt for fattigdom og det er kvinner som opplever mest diskriminering og fordommer grunnet kjønnet sitt.

 

Overgrep, ja. Vold, nei. Det å ta med rene faktafeiler i et avisinnlegg er lavmål.

Endret av tnh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...