Gå til innhold

Refleksjon: Er Instagram ødeleggende for fotografiet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk her kan mene at dette er en sytende artikkel på Akam. Ja de skriver om en sytende artikkel som har The Guardian har publisert, men hvis man leser avsnittet «Hva tenker så vi?» så synes jeg ikke Akam syter verken den ene eller andre veien.

 

Når det gjelder Instagram så har jeg aldri prøvet det og jeg irreterer meg over alle de dårlige bildene som blir postet på facebook osv. Samtidig så er det ofte jeg bruker et lignende program, kalt Vignette. Det jeg ikke gjør er å ta opp mobilen knipse et bilde og så legge den ned igjen. Når jeg tar bilder med mine vanlige kamera så bruker jeg god tid og prøver å gjøre bilde mest mulig ferdig i kamera med de verktøy som er tilgjengelig. Akkurat det samme gjør jeg når jeg bruker mobilen og Vignette. Eneste forskjellen er at jeg har helt andre verktøy på mobilen enn jeg har på speilreflekskameraene. Det viktigste er at jeg koser meg med å ta bilder med det verktøyet jeg har for hånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville enkelt sagt: Tullsnakk. Det viktigste er at folk tar bilder, og at de er happy når de tar bilder, og like happy samme hva de gjør med bildene.

Helt enig, det viktigste er at den enkelte er fornøyd med hva den gjør. At ørten tusen forståsegpåere misliker bildet ditt er uvesentlig hvis du bare er fornøyd selv.

 

Der er jeg ikke enig. Det er faktisk mange hobbyfotografer som legger ut bilder på dertil egnede steder nettopp for å få konstruktiv kritikk, og da er det selvfølgelig moro at kritikerne liker bildene.

Du har totalt misforstått mitt poeng.

Hvis jeg ønsker å ta bilde for min egen gledes skyld, så spiller det ingen rolle om "ørten" tusen andre ikke liker det, så lenge jeg selv er fornøyd.

Hvis jeg derimot tar bilder der jeg ønsker å glede andre, vise andre min dyktighet (reell eller ikke), lære mer via saklig (forhåpentligvis) kritikk eller der jeg av andre grunner finner på vise bildene til en mindre eller større krets fysisk eller via nettet, ja da må jeg forvente reaksjoner. De kan være negative, positive eller likegyldige. Og jeg vil selvsagt glede meg over en eventuell hyggelig positiv tilbakemelding.

 

I utangspunktet tar jeg bilder for min egen skyld, og føler jeg at jeg har truffet "blinken" så er min største fotografiske glede. Noen bilder går videre ut til venner/kollegaer/familie og da blir det som regel positiv tilbakemelding. Av og til så ser jeg en spontan glede over bildet jeg har skrevet ut, og det varmer hjerterota. Av og til føler man at rosen er av den mer "pliktskyldige" sorten, og da hadde jeg faktisk foretrukket en mer kritisk tilbakemelding.

Noen få bilder går på nettet, mest på sidene til lokal fotoklubb, og tilbakemelding der kan variere. Noe ros blir det, og absolutt en del kritikk også. Mye av kritikken er jeg positiv til for jeg er i ettertid enig i den, noen typer kritikk blir jeg irritert over siden den synes å komme fra personer som er mer opptatt av de "vedtatte fotografiske lover" enn av det jeg ønsker å vise.

 

Uansett den dagen det blir viktigere for meg hva andre syns enn det jeg selv mener om mine bilder, den dagen håper jeg at jeg klarer å legge fotoapparatet på hylla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jeg eneste som mener at ordet Refleksjon på Akam bare er en mer fancy måte å skrive ett innlegg som er syting over noe man ikke liker ?Just asking.

Utdyp gjerne hva du mener jeg syter over i "refleksjonen" :) Kunne nok vært lenger, men vi ønsket å innlede til diskusjon iom. at såpass mange har meninger om Instagram for tiden.

Lenke til kommentar

Jeg synes hele denne greia med at slike programmer ødelegger "fotografi" er tåpelig. Å nei, så synd at folk kan ta bilder selv. Å nei, å nei, de tar ikke perfekte bilder og de setter ikke opp scenen. De bare knipser og slenger på et filter. Huff og huff. Det vil alltid være et marked for en skikkelig fotograf med et skikkelig kamera, men de fleste er ikke ute etter perfekte bilder. De vil bare ha et minne eller noe å vise frem.

 

Har ingen medlidenhet (i mangel av et bedre ord) til de som føler at det er for lett å ta bilder nå til dags. Jeg synes det er kjempebra at det er lett og tilgjengelig. Det gjør at flere kan ta bilder de liker. Enkelte der ute overdriver kanskje filterne og de hjemmesnekrede HDR-effektene litt vel mye for min smak, men hvem er jeg til å fortelle dem at bildet deres er for dårlig? Og for dårlig til hva? Om den som tok bildet er fornøyd med det så er det alt som betyr noe, og om den personen liker effekten et filter gir så har jeg ingen problemer med det. Hvem fant på regelen om at hvis man har et moderne kamera så kan man ikke simulere effekten av et gammelt et?

 

At en fotograf tok seg bryet med å ta med et kamera fra 1940 til OL og fotograferer med det er imponerende, men den gjør ikke bildet i seg selv bedre. Kjempetøft at han kan det og at han får det til, men det gir ikke bildet noe mer verdi enn et bilde tatt med et Nikon-kamera produsert i 2012 for min del. All respekt til fotografen, han er utrolig dyktig, men til syvende og sist bryr jeg meg ikke om hva slags kamera som er brukt. Analogt kamera, speilreflekskamera, speilløst systemkamera, overvåkningskamera eller mobilkamera. Likegyldig for meg. Det er bildet jeg ser foran meg jeg bryr meg om, og om jeg liker det, ikke hvordan fotografen har tatt bildet, eller hvordan det har blitt redigert.

 

Derfor blir jeg mer oppgitt enn noe annet hver gang jeg kommer over en artikkel hvor en eller annen synes fotografi går feil vei. Eller noe sånt. Liksom.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...