Gå til innhold

Kaloriunderskudd, tips til daglig kosthold


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bestemte meg for 3 uker siden at det var på tide å få kroppen igang igjen etter 3 år daffing på høyskole. Jeg er 173 høy og veier i skrivende stund 77 kg. Målet er å gå ned i vekt og samtidig få bygget litt muskler, rett og slett prøve å få en sunnere livstil samtidig som jeg vil bli mere definert. (Ihvertfall i første omgang).

 

Når det kommer til kosthold, så er det noe jeg alltid har slitt fælt med, og jeg liker virkelig ikke å sture foran kjøkkenet noe lenger enn hva som er nødvendig. Kombinert med en hektisk hverdag så har jeg rett og slett liten tid og interesse for matlaging.

 

Men uansett så vil jeg bare liste opp maten jeg spiser i hverdagene og vil gjerne ta imot innspill og tips! Men obs! Jeg er ikke så sykt motivert med å begynne å lage sauser\grille\bruke over 20 min på kjøkkenet! Ihvertfall ikke nå med det første, så gjerne ta det i betrakning hvis dere har noen tips på lur, foretrekker såklart lettvinte løsninger.

 

Her er kostholdet jeg følger Mandag - Lørdag

 

Frokost: (kl: 0530-0700)

1 bolle Crüsli sol frokost med banan og melk

 

Mellommåltid (kl: 0900)

50g usaltede cashewnøtter

Proteinshake (30g)

 

Lunsj (kl: 1200)

1 brødskive med ost & skinke (uten smør) \ 1 grilla kyllinglår

1 bolle med salat (3 ss skinke\kylling, 5-6 fetaost + 1 ts"fetaost-olje", paprika, mais, agurk 1 ss bønner, salat)

(Veldig usikker på hvor mye kalorier jeg får i meg i dette måltidet, kanskje jeg bør øke denne litt?)

 

Middag (1600-1700)

Fjordland ("Ett Lett Valg"-serien) \ 2 kyllingfileter + grønnsaker

 

Etter trening

Proteinshake \ Lett Litago sjokolademelk

 

Kvelds(2000-2200)

2-3 skiver med ost & skinke

 

 

Jeg løper hver dag, 2 dager med 4x4 intervall løping og har styrketrening 3 dager i uka (ryp programmet).

 

Jeg prøver å ligge på ca 2000 kcal hver dag siden jeg antar at jeg ligger på ca 25-600 kcal med min høyde & vekt.

 

Etter 3 uker med dette opplegget så holder vekten seg fortsatt på samme nivå, jeg er klar over at man bygger muskler som kompenserer for vektapet ved fettforbrenning, men uansett så lurer jeg på om jeg er nogenlunde på riktig vei ved dette?

 

Hvis jeg gjør noe hårreisende galt eller hvis dere har noen tips så tar jeg imot dem med glede :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "...ligger på ca 25-600 kcal med min høyde & vekt"?

 

Det er heller ikke sånn at du bygger muskler ved fettforbrenning. Du må trene og spise for å bygge muskler.

 

Du burde revurdere den frokosten. Den inneholder "bare" sukker...og en del fett.

Med det så mener jeg at jeg antar at min daglige forbrenning ligger på det nivået. Og når det kommer til frokosten så er jeg nok klar over det og den blir bytta ut med havregryn og banan. Jeg burde vel vært flinkere med å forklare målsetningen min! "Første" steg er å få unna en del flesk fra kroppen og så etter tid begynne med kalorioverskudd, kanhende det høres baklengs ut men det er nå slik :)

Lenke til kommentar

For å bygge muskler må du ligge i overskudd, så det tror jeg går dårlig.

 

Tror jeg var noe uklar i hva jeg mente, målet er å få fjerna en god del flesk før jeg på et senere tidspunkt vil gå over til et kalorioverskudd!

 

Men vil man ikke bygge muskler til en viss grad ved kaloriunderskudd hvis man begynner som totalt utrent?

Lenke til kommentar

For å bygge muskler må du ligge i overskudd, så det tror jeg går dårlig.

 

Tror jeg var noe uklar i hva jeg mente, målet er å få fjerna en god del flesk før jeg på et senere tidspunkt vil gå over til et kalorioverskudd!

 

Men vil man ikke bygge muskler til en viss grad ved kaloriunderskudd hvis man begynner som totalt utrent?

 

Kanskje til en viss grad om man er god med kostholdet. En utrent person vil uansett bli mye sterkere.

Lenke til kommentar

Det er viktig å få i seg nok proteiner på hvert måltid, noe du har lite av i frokosten. Dessuten består kostholdet så å si av null sunt fett, noe du bør ha med.

Takk for tips! Men inneholder ikke cashewnøtter en god del sunt fett? Kan det kanskje være en god ide å ha flere mellommåltider med cashewnøtter + omega3?

Lenke til kommentar

Hva mener du med "...ligger på ca 25-600 kcal med min høyde & vekt"?

Med det så mener jeg at jeg antar at min daglige forbrenning ligger på det nivået.

På 25-600 kcal? Det høres ikke riktig ut.

 

Er ikke helt sikker på hva som ikke høres riktig ut men det menes ihvertfall sånn: jeg antar(dvs; beregnet med kaloriforbruk-kalkulator) gjennom en dag at kroppen min har et kaloriforbruk på rundt 2500 kcal og derfor prøver jeg å ha i meg rundt 2000 kcal som dermed gir meg ca 500 kcal i underskudd.

 

Høres det bedre ut nå?

Lenke til kommentar

Det er viktig å få i seg nok proteiner på hvert måltid, noe du har lite av i frokosten. Dessuten består kostholdet så å si av null sunt fett, noe du bør ha med.

Takk for tips! Men inneholder ikke cashewnøtter en god del sunt fett? Kan det kanskje være en god ide å ha flere mellommåltider med cashewnøtter + omega3?

 

Ja. Nøtter, laks, ørret, tran, Udos Choice, osv. er bra kilder.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
tran, Udos Choice, osv. er bra kilder.

:lol:

 

 

Tran inneholder så mye tungmetaller at man nærmest vile kunne finne seg selv med en metalldetektor. Samtidig som produksjonen på langt nær tilfredsstiller krav til renslighet.

Udos choice har vist seg å være elendig, så dårlig sammensetning av fettsyrer at det er til å grine av. Tilnærmet NULL EPA, DHA og DEA...

 

Selolje eller lakseolje hvor oljen er presset av vev istedenfor utvinnet av lever (som er et filtreringsorgan hvor all dritt samler seg opp) er et langt bedre alternativ, det beste vil selvfølgelig være å spise fet fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...