Gå til innhold

Hvordan montere Corsair H70?


Anbefalte innlegg

Hei, fikk et h70 vannkjøler av en venn, men bruksanvisningen var vekk.

 

Det jeg lurer på er hvordan man monterer på de to viftene ved hovedinntak av kjølingen (vet ikke hvordan jeg skal forklare det og heller ikke hva det kalles...)?

 

Skal viftene "blåse" innover til inntaket mot prossessoren eller utover? Vet ikke helt om dere forstår. Har prøvd å se på diverse videoer men der bare setter de den på uten å forklare noe særlig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair anbefaler selv at man setter opp viftene til å suge luft inn i kabinettet. Fordel: Gode CPU-temps. Ulempe: Varmere kabinett... Så avhengig av hva slags kabinett og vifter du har ellers må du nesten teste.

 

Husk på at uansett om du velger å suge inn/blås luft ut med radiatorviftene så må de andre viftene i kabinettet settes opp så du ikke skaper under/overtrykk og hindrer luftstrømmen i kabinettet.

 

Hentet fra install manual for Corsair H70 (under punkt 5):

"Attach the radiator and fans as shown. NOTE: BOTH FANS MUST POINTTHE SAME DIRECTION. For the best cooling performance, we recommendmounting the fans as an air-intake to your PC case"

Lenke til kommentar

 

Husk på at uansett om du velger å suge inn/blås luft ut med radiatorviftene så må de andre viftene i kabinettet settes opp så du ikke skaper under/overtrykk og hindrer luftstrømmen i

 

Jeg har et cooler master cosmos 2, ingen ekstra vifter bare de som fulgte med :)

 

Ellers har jeg 4x4gb corsair vengeance ram med kjøling.

 

Ellers hvordan setter man opp de andre viftene likt som du sa? Og hva er best anbefalt for best kjøling?

 

Og hvordan er vifter satt inn til vanlig? Blåser de inn eller ut eller er det forskjellig på slle kabinetter?

 

Hm, makes sense at det skal komme kald luft (som kommer utenfra) gjennom radiatoren og ikke den oppvarmet luften som kommer innenfra ut. Da lærte jeg noe nytt i dag og gitt :)

 

Så radiatorviftene skal blåse INN?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg monterte nettopp en H60 hos meg selv. Satte først vifta til å trekke luft inn i kabinettet. Resultat ved idle: 27 grader på CPU, 45! grader på system.

Snudde så vifta slik at den blåser luft ut, og fikk 30 grader på CPU og 43 grader på system. Med stock kjøler (dette er en i5-2500k) så hadde jeg 42-44 grader på CPU og 28 på system. Jeg har 1 ekstra vifte i kabinettet nå kontra det jeg hadde med stock, siden jeg tok den som sto bak der jeg monterte radiatoren og flyttet frem for å suge inn luft. Kan ikke skjønne annet enn at systemtemp har gått opp fordi radiatoren avgir varme inne i kabinettet...

 

Dette ble mye tekst, men det jeg ville fram til er at ut fra min erfaring er det ikke store forskjellen på CPU-temp uansett hvilken vei du snur vifta/viftene på radiatoren.

(Og hvis noen har gode forslag til hvordan jeg skal få ned systemtemp hos meg, så tas de imot med takk) :)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Corsair anbefaler selv at man setter opp viftene til å suge luft inn i kabinettet. Fordel: Gode CPU-temps. Ulempe: Varmere kabinett... Så avhengig av hva slags kabinett og vifter du har ellers må du nesten teste.

 

Husk på at uansett om du velger å suge inn/blås luft ut med radiatorviftene så må de andre viftene i kabinettet settes opp så du ikke skaper under/overtrykk og hindrer luftstrømmen i kabinettet.

 

Hentet fra install manual for Corsair H70 (under punkt 5):

"Attach the radiator and fans as shown. NOTE: BOTH FANS MUST POINTTHE SAME DIRECTION. For the best cooling performance, we recommendmounting the fans as an air-intake to your PC case"

Er vel vanskelig å skape noe annet enn enten overtrykk/undertrykk i en pc som sviver? Det man bør unngå er undertrykk pga støv trenger inn i pcen i alle mulige åpninger. Ved overtrykk som er det optimale vil støv for det meste samle seg i de støvfiltre som er montert på kabinettet.Er det derimot IKKE montert støvfilter er man bortimot like langt. (kabinettet vil selvflgelig bli fullt av rabiate hybelkaniner uansett

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I Cosmos 2 setter du den til inntak bak og eksos i toppen bare, null stress.

 

I et kabinett der du kun har en takvifte er det kanskje litt mer ømfintlig for resten av systemet, men inntak er nok fortsatt best valg.

 

CPU-temps ved idle er totalt ubrukelig.

 

Oi, denne trden har jeg sett over!

 

Litt lenge siden, men jeg skjønte ikke hva du mente. Jeg har iallefall satt frontvifte til å blåse ut og bakvifyen for å blåse ut/inn i radiatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...