Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

er det lov å kline offentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stod å råklinte med ei på gata i Milano en gang, så kom det en gammel nonne (i slik pingvindrakt) forbi, viftet med hendene mot oss, og ropte noe som "dagens ungdom!!" mot oss på italiensk. Men, strengt tatt er det lovlig … Det er bare litt respektløst mot andre som kanskje ikke synes det er så stas.

Lenke til kommentar

Tja, det vil nok være ei vurderingssak. Det som er avgjerande er kor stor grad av seksuell karakter klininga har og om handlinga vil virke støtande på andre personer.

For å vurdere om klininga er støtande så er det tid og stad som er det avgjerande.

 

I straffelova så står det slik:

 

§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

 

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.

Lenke til kommentar

"Uanstendig atferd" er en rettslig standard som er ment å reflektere gjengs moral- og sedelighetssyn i samfunnet. Blotting og verbale krenkelser er nevnt som eksempler på uanstendig atferd.

 

Per dags dato vil nok ikke klining av "vanlig" omfang falle under pgf 201 (i den grad det finnes noe slikt som vanlig omfang). Men, som sagt, tid og sted. Å klatre opp på slottsbalkongen for å kline under barnetoget på 17. mai vil nok av de fleste oppfattes som uanstendig.

Lenke til kommentar

Man minner på andre personer at de er:

1 - Singel

2 - I et langvarig forhold som har mistet gnisten sin

3 - Man blir påminnet at man er gammel

4 - Noen kliner veldig stygt

1 - Det gjør man også ved å gå side om side med kjæresten sin, selv om det ikke oppfattes som respektløst eller uanstendig

2 - Det er et problem jeg som utenforstående ikke kan ta stilling til

3 - Det gjør man uansett ved å være ung og vakker, hvilket heller ikke betraktes respektløst eller uanstendig

4 - Jeg kliner veldig pent

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulovlig er det ikke, men jeg synes ikke det passer seg. Hadde en kjæreste som elsket å kline og kose ute i offentligheten. I kø i butikk for eksempel. Da ble hun bestandig utrolig klengete. Jeg syntes i grunn at det var ganske flaut. De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert, synes det er greit med litt kjærtegning på gata, men mer enn det kan man vel vente med? Det virker så ekshibisjonistisk. Anonym poster: 77feaea1c5afd7a49fbd146a14d89e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...