Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lydisolering 1 etg i gammelt totalrenovert 4mannsbolig


Anbefalte innlegg

Bor i 1 etg i totalrenovert gammelt trebygg, firemannsbolig

Har lagt inn lydskinner i taket mitt og det har hjulpet på lyden, bare ikke

trinnlyden, dvs...hører skritt og mye knirking

Skrittlydene er verst siden det forplanter seg veldig ned til meg som en "tromme-effekt"

T.o.m. naboen i 2 etg. kan høre mine skritt og har hørt om han ville sette opp trinnlydsplater og prøve å ikke ha noen forbindelse fra gulv til veggene for å dempe "trommelyden" når han går på gulvet men han er ikke villig til det selv om jeg har tilbudt å dele utgiftene

regnet på det og på 34 kvm så kommer det på bare 5000 kroner

Vel....spørsmålet er da om jeg selv kan gjøre noe nede hos meg for å dempe denne trinnlyden som plater i veggene, eller ville dette bare dempe lyden oppover? Hvilke andre valg har jeg som ikke koster en formue og kanskje også ville være veldig omfattende?

Noen som er eller har vært i samme situasjon? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lydisolere bort "all" lyd, i et eksisterende trebygg, er komplisert og nesten umulig. Å minske hørbar lyd, er også vanskelig, uten å besiktige stedet og se/undersøke eksakt oppbyggning, av konstruksjonene i både gulv/tak og vegger. Dette er jobb, for en fagmann! Vet ikke hva du mener med "lydskinner". Det finnes bl.a. noen "lydbøyler" (har en S-form) og de bør festes direkte til himlingsbjelkene. Men da bør himlingsplater/panel først fjernes. Fyll så hele bjelkelaget, med lyddempende isolasjon. Og så henge opp nye tilfarere (eks. 48 x 73 mm) i lydbøylene, for så å kle tilfarerene med gipsplater. Men uansett hva du bruker, må dette gjøres fagmessig, ellers kan hele jobben være bortkastet. Lyd går den korteste veg, helst rett frem, men også i bue. Så en demper lyd med lyddempende materialer, eller med "lydfeller". Et lag gip på veggene vil også hjelpe, på lyd som fra gulv og ut i vegg. Ellers dempes mye trinnlyd ved bruk av "trinnlydsplater! De legges på gulvet og så kan en legge nytt gulv oppå.

 

Så bruk av en ny lydhimling, kombinert med trinnlydsplater, på gulvet over. Og med gipsplater på alle vegger (1. og 2. eta.) vil hjelpe. Trinnlyd fra ditt gulv, kan dempes på metoden som jeg har beskrevet tidligere. Dette blir ofte så dyrt, at en forsøker seg ofte med en mellomløsning og ser ann hvordan det blir. Hvis ikke resultatet blir tilfredstillende, går en videre og lager flere lydfeller. Men som tidligere nevnt, alle løsninger bør velges og utføres av en fagmann. Til slutt - hvis du ikke kan høre hva naboen snakker om, kan de fleste leve med med noe lydgjennomgang. Og det kan bli dyrt, å fjerne "nesten all" lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...